Un „Nurnberg” pentru Vladimir Putin și Serghei Lavrov. Detalii despre tribunalul pentru Rusia care a fost aprobat de Europa.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
17 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Tribunal Internațional pentru Judecarea Liderilor Ruși

Pe 9 mai 2025, cu ocazia paradei militare din Moscova dedicată celei de-a 80-a aniversări a Zilei Victoriei sovietice, miniștri de externe și diplomați de rang înalt din Uniunea Europeană și alte state occidentale s-au reunit în orașul ucrainean Lviv. Scopul întâlnirii a fost anunțarea creării unui mecanism destinat să transforme liderii Rusiei în criminali de război, confirmând astfel responsabilitatea lor legală.

Un Nou Tribunal Inspirat de Nurnberg

Acest tribunal, ce va fi situat la Haga, reprezintă o replicare modernă a Tribunalului de la Nurnberg, care a judecat naziștii după al Doilea Război Mondial. O diferență esențială constă în faptul că, spre deosebire de Nurnberg, procesul împotriva înalților oficiali ruși va putea începe fără a aștepta încheierea conflictului militar. Aceasta înseamnă că tribunalul nu va avea jurisdicție asupra teritoriilor ocupate de Rusia, cum au avut Aliații asupra Germaniei în 1945.

Astfel, țările implicate au convenit ca procesele să fie desfășurate în absența acuzaților, ceea ce va permite emiterea de sentințe, inclusiv încarcerări, condamnări pe viață și confiscări de bunuri.

Acuzații Împotriva Liderilor Ruși

Acuzațiile vor putea fi formulate împotriva lui Vladimir Putin și Serghei Lavrov, deși verdictul în cazurile lor va fi probabil amânat până la finalizarea mandatelor lor. Această decizie a fost influențată de implicarea Statelor Unite. De asemenea, liderii din Belarus și Coreea de Nord ar putea fi trași la răspundere pentru sprijinul acordat lui Putin în agresiunea împotriva Ucrainei.

Perspectiva de Funcționare a Tribunalului

Kaja Kallas, Înaltul Reprezentant al UE pentru politica de securitate, a subliniat importanța acestui tribunal, afirmând că impunitatea pentru crimele comise este inacceptabilă. „Liderii care au decis să trimită soldați în Ucraina trebuie să fie trași la răspundere. Fără pedepse, istoria se va repeta”, a declarat aceasta la Lviv.

În cadrul Primăriei din Liov, diplomații au dat undă verde oficial pentru înființarea acestui tribunal internațional, destinat investigării crimei de agresiune ilegală a Rusiei împotriva Ucrainei. Surse din Kiev au indicat că se așteaptă ca tribunalul să înceapă să funcționeze în 2026, cu primele investigații prevăzute pentru același an. Totuși, obținerea verdictelor finale va necesita timp suplimentar.

Următorii Pași

Decizia luată la Liov a reprezentat un pas politic semnificativ, marcând o etapă crucială în avansarea inițiativei și protejarea acesteia împotriva presiunilor externe. Pe 14 mai, Ucraina va iniția oficial crearea tribunalului în cadrul reuniunii Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei de la Luxemburg, acesta fiind un pas procedural necesar pentru formalizarea procesului.

Preparative pentru Tribunalul Special de la Haga

După reuniunea de la Luxemburg, se preconizează că, în termen de o săptămână sau două, Consiliul Europei va aproba oficial un acord obligatoriu din punct de vedere juridic cu Ucraina. Acest acord va necesita ratificarea de către parlamentul ucrainean, deschizând calea pentru o etapă lungă și complexă. Aproximativ 38 de țări europene și non-europene sunt așteptate să semneze un acord parțial extins cu Consiliul Europei, prin care își manifestă participarea la tribunal. Fiecare dintre aceste națiuni va trebui să ratifice acest acord pentru ca procesul să avanseze.

Tribunalul special va putea funcționa pe deplin doar după ce va fi atins un număr minim de ratificări, deocamdată nedefinit. Deși este prevăzut un proces îndelungat, nu există îndoieli că acesta va fi finalizat, având în vedere că Rubiconul politic a fost trecut pe 9 mai la Lviv.

Cine va fi judecat?

Dreptul internațional recunoaște agresiunea ca fiind o crimă, dar nu oferă mecanisme pentru pedepsirea persoanelor responsabile. Acest tribunal special va avea rolul de a umple această lacună, stabilind un precedent în lumea postbelică.

În ultimele opt decenii, au avut loc numeroase conflicte, însă de la tribunalele de la Nurnberg și Tokyo, care au judecat vinovații pentru cel de-al Doilea Război Mondial, comunitatea internațională nu a mai procedat la judecarea politicienilor pentru agresiune. La Nurnberg, 16 persoane au fost acuzate de agresiune, dintre care patru au fost achitate.

Conform autorităților din Kiev, lista inculpaților care va fi prezentată la Haga ar putea include până la 20 de persoane, având în vedere că acuzațiile se vor îndrepta împotriva liderilor de vârf ai Rusiei, inclusiv Putin, miniștri din guvern, parlamentari, oficiali din agențiile de securitate și comandanți ai armatei ruse. Ucraina va fi responsabilă pentru întocmirea acestei liste.

Procedura de urmărire penală

Tribunalul va iniția investigații împotriva unor persoane doar la cererea procurorului general al Ucrainei. Aceasta înseamnă că Ucraina va delega tribunalului sarcina de a urmări penal suspecții. Odată ce acest pas este realizat, procesul devine internațional. Procurorul tribunalului va efectua o anchetă și va decide dacă există suficiente dovezi pentru a formula acuzații. Judecătorul de instrucție va decide asupra validității mandatelor de arestare, iar ulterior se va desfășura procesul, culminând cu verdictul.

Un aspect esențial al acestui tribunal este că judecarea poate avea loc în absența inculpatului, ceea ce este crucial pentru eficiența procesului. Procesele de la Nurnberg au demonstrat deja posibilitatea urmăririi penale în absență, Martin Bormann fiind un exemplu notabil în acest sens.

Imunitatea lui Putin

Deși nu există îndoieli că Putin deține o mare parte din responsabilitatea pentru agresiune, mai multe țări implicate în crearea tribunalului au susținut că un șef de stat beneficiază de imunitate în fața urmăririi penale. Totuși, pentru Ucraina, a fost esențial ca tribunalul special să nu ignore rolul lui Putin în acest conflict. O astfel de abordare nu ar fi fost acceptată de societatea ucraineană.

Negocierile pe tema acestui tribunal au început în 2022, iar realizarea acestuia este așteptată să progreseze semnificativ până în 2025.

Imunitatea Funcționarilor și Procedurile Judiciare

Susținătorii imunității absolute au cedat, iar statutul tribunalului nu va include termenul „imunități personale”. În locul acestuia, documentul va conține formularea „imunitățile funcționale nu se aplică”. Aceasta înseamnă că funcționarii implicați în planificarea și facilitarea agresiunii nu pot invoca faptul că își desfășurau doar atribuțiile oficiale.

Mai mult, nu există restricții privind investigarea infracțiunilor, inclusiv a celor comise de Vladimir Putin. Totuși, există o clauză care prevede suspendarea procedurilor judiciare pentru „șefii de stat, șefii de guvern și miniștrii afacerilor externe în funcție”.

Procedura Judiciară și Implicarea Liderilor Ruși

Procurorul tribunalului special va iniția, fără îndoială, proceduri penale împotriva lui Vladimir Putin, Serghei Lavrov și, probabil, a prim-ministrului Mihail Mișustin. Dacă dovezile implicării lor în agresiune sunt concludente, Haga îi va declara oficial acuzați.

„Cu alte cuvinte,” a explicat o sursă guvernamentală implicată în negocierile privind tribunalul, „procurorul va efectua ancheta, va întocmi un rechizitoriu, îl va prezenta public și îl va înainta judecătorului permanent de cameră preliminară pentru continuarea procedurii. În această etapă, procesul va fi suspendat atât timp cât persoana rămâne în funcție ca președinte, prim-ministru sau ministru de externe. Odată ce acuzatul își părăsește funcția, procesul se reia automat.”

Kievul subliniază importanța publicării rechizitoriului, ceea ce va asigura transparența procesului. De asemenea, Ucraina nu se va limita doar la conducerea Rusiei, ci va include și alte figuri de rang înalt în acuzații.

Includerea Altora Printre Acuzați

Printre acuzați se va afla cu siguranță și președintele autoproclamat al Belarusului, Lukașenko, care a oferit teritoriul, infrastructura și bazele militare pentru agresiunea rusă. Lukașenko a autorizat personal aceste acțiuni și a sprijinit agresiunea.

Kievul intenționează să dovedească și vinovăția liderului nord-coreean Kim Jong Un, deși acest demers este mai complex. Livrările de arme și rachete din Coreea de Nord sunt esențiale pentru capacitățile de luptă ale Rusiei, dar acest lucru nu se încadrează în definiția legală a crimei de agresiune. Acuzațiile împotriva lui Kim Jong Un se bazează pe participarea personalului militar nord-coreean în războiul împotriva Ucrainei, deși unitățile nord-coreene nu au luptat pe teritoriul Ucrainei, ci în regiunea Kursk din Rusia. Avocații ucraineni doresc să demonstreze că și aceste acțiuni contribuie la agresiunea împotriva Ucrainei, deși este o sarcină provocatoare.

Provocările cu Iranul

Situația cu Iranul este și mai complicată. Membri ai Corpului Gardienilor Revoluției Islamice din Iran (IRGC) au fost implicați în agresiunea din 2022, coordonând atacuri cu drone asupra Ucrainei. Totuși, tribunalul vizează liderii de stat, nu comandanții obișnuiți, iar în prezent nu există dovezi solide împotriva anumitor lideri iranieni.

Pedeapsa pentru Cei Vinovați

La Nurnberg, 12 din cei 24 de inculpați au fost condamnați la moarte. La Haga, pedeapsa capitală nu va exista, iar pedeapsa maximă va fi închisoarea pe viață. De asemenea, sunt posibile pedepse cu închisoarea limitată la 30 de ani, iar instanța poate impune amenzi și confiscarea bunurilor personale.

Implementarea Procedurilor

În teorie, statele participante la tribunal vor semna acorduri prin care se vor angaja să predea inculpații instanței, dacă aceștia sunt identificați. Aceasta va facilita procesul judiciar și va asigura responsabilitatea celor vinovați.

Contextul Tribunalului Internațional pentru Crimele de Război

În cadrul discuțiilor recente, s-a convenit că un tribunal internațional va fi stabilit pentru a judeca liderii ruși pentru crimele comise în timpul conflictului din Ucraina. Acest tribunal va colabora cu Europol pentru a asigura o mai bună coordonare în procesul de urmărire penală.

Implicarea Liderilor Ruși

Este bine cunoscut faptul că liderii ruși vor evita călătoriile în țările în care riscă arestarea. Astfel, verdictul pronunțat va avea o semnificație simbolică, transformându-i pe aceștia în infractori recunoscuți la nivel internațional. Hotărârea tribunalului ar putea include, de asemenea, confiscarea bunurilor, deși majoritatea acestora se află în Rusia, iar confiscarea bunurilor lui Narîșkin sau Putin ar fi posibilă doar în cazul în care o viitoare Rusie ar semna un acord de cooperare cu tribunalul.

Procedurile Procesului

În istoria tribunalelor internaționale, la Nuremberg, trei inculpați au fost achitați, iar Tribunalul de la Haga nu exclude posibilitatea achitării unor suspecți. O unitate de apărare independentă va fi creată în cadrul secretariatului tribunalului pentru a gestiona cazurile în absență. Dacă, după pronunțarea sentinței, un acuzat este reținut, procesul va fi reluat, oferindu-i șansa de a se apăra.

Propuneri și Compromisuri

Echipa de negociere a Ucrainei a sugerat includerea în statutul tribunalului a faptului că agresiunea a început în 2014, însă această propunere nu a fost acceptată. Totuși, s-a găsit un compromis care avantajează Ucraina: tribunalul va avea autoritatea de a stabili singur termenul pentru procese. Aceasta permite Ucrainei să inițieze acțiuni legale împotriva generalilor responsabili pentru ocuparea Crimeei și a Donbasului, precum și împotriva lui Vladislav Surkov, unul dintre arhitecții războiului din 2014.

Rolul Statelor Unite și Participarea Internațională

Deși lista participanților la tribunal nu a fost finalizată, aproximativ 40 de state, inclusiv membri G7 și majoritatea țărilor UE, au fost implicate inițial în negocieri. Cu toate acestea, temerile că tribunalul ar putea fi perceput ca o instanță „Occident împotriva restului” au generat scepticism. În martie 2025, Statele Unite au decis să nu mai participe activ la grupul de lucru pentru crearea tribunalului, dar surse afirmă că retragerea nu a fost distructivă, ci mai degrabă o schimbare de strategie.

Provocările și Obstacolele

În ciuda retragerii SUA, se susține că rolul constructiv al acestora la începutul anului 2025 a facilitat atingerea unui compromis în ceea ce privește investigarea crimelor comise de liderii ruși. De asemenea, Germania, Franța și Regatul Unit au blocat procesul în timpul negocierilor, temându-se că urmărirea penală a lui Putin ar putea provoca o reacție negativă din partea altor state. Cu toate acestea, sprijinul pentru Ucraina a reușit în cele din urmă să depășească aceste obstacole.

Decizia SUA și Impactul Asupra Tribunalului pentru Agresiunea Rusă

Recent, Statele Unite au decis să se distanțeze de tribunalul internațional, un gest care, deși involuntar, a avut un impact pozitiv asupra dinamicii internaționale. Această acțiune a subliniat necesitatea urgentă a altor participanți de a acționa, subliniind că este momentul să se facă pași decisivi înainte ca SUA să treacă de la o atitudine de dezangajare pasivă la una de opoziție activă.

În cadrul Uniunii Europene, există încă speranțe că Statele Unite ar putea reconsidera poziția lor. Kaja Kallas, într-o declarație făcută la Lviv, a afirmat: „Cred că SUA se vor întoarce”.

Indiferent de posibilele schimbări de poziție, este clar că momentul critic în procesul de creare a tribunalului pentru a judeca agresiunea rusă a fost deja depășit.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *