Conflictul între Peter Navarro și Elon Musk privind tarifele comerciale
Peter Navarro, consilierul comercial de frunte al fostului președinte american Donald Trump, a contestat apelul recent al miliardarului Elon Musk pentru „tarife zero” între Statele Unite și Europa. Navarro l-a caracterizat pe CEO-ul Tesla drept un simplu „asamblator de mașini”, subliniind dependența acestuia de piese provenite din alte țări.
Navarro, considerat arhitectul politicii tarifare a administrației Trump, a declarat că, deși Musk a reușit să eficientizeze anumite aspecte ale guvernului, opiniile sale referitoare la tarife nu sunt surprinzătoare, având în vedere activitatea sa în domeniul auto. „Când discutăm despre tarife și comerț, toți cei din Casa Albă și cetățenii americani înțeleg că Elon este un producător auto, dar, în realitate, nu este. Este un asamblator de mașini”, a afirmat Navarro, adăugând că multe dintre componentele Tesla provin din Japonia, China și Taiwan.
Declarațiile lui Navarro au fost făcute în contextul în care Musk a participat, prin videoconferință, la un congres al partidului Liga din Italia, care se află la putere, la scurt timp după ce Donald Trump a anunțat tarife reciproce semnificative pentru aproape 60 de țări. În cadrul intervenției sale, Musk a exprimat speranța că Europa și SUA vor ajunge la un „regim de tarife zero”, creând astfel o zonă de liber schimb. Conform planurilor actuale ale președintelui american, statele membre ale Uniunii Europene se vor confrunta cu un tarif general de 20%.
Provocări pentru Tesla și piețele financiare
Vânzările trimestriale ale Tesla au suferit o scădere considerabilă, în contextul reacțiilor negative generate de implicarea lui Musk într-un nou proiect guvernamental numit „Departamentul pentru Eficiență Guvernamentală”. Luni dimineață, acțiunile Tesla erau tranzacționate la 228,78 dolari, aproximativ jumătate din valoarea maximă înregistrată în ultimul an.
În același timp, bursele americane continuă să înregistreze scăderi, alimentate de temerile legate de o posibilă recesiune și de impactul noilor tarife impuse de Donald Trump. Indicele S&P 500 a scăzut cu peste 20% față de maximele istorice. Navarro a menționat că nu a avut discuții recente cu Musk, după ce acesta din urmă l-a ironizat pe platforma X, sugerând că „doctoratul în economie de la Harvard al lui Navarro este mai degrabă un dezavantaj decât un avantaj”.
Navarro a evidențiat că viziunile celor doi diferă semnificativ: în timp ce administrația Trump își propune reindustrializarea Americii, Musk se bazează pe piese importate pentru producerea automobilelor Tesla în SUA. „Noi vrem ca anvelopele să fie fabricate în Akron, transmisia în Indianapolis, motoarele în Flint și Saginaw, iar mașinile să fie produse aici, în America”, a concluzionat Navarro.