Companiile aeriene interzise să perceapă taxe pentru bagajele de mână
Companiile aeriene nu mai au dreptul să solicite pasagerilor taxe suplimentare pentru transportul bagajelor de mână. Recent, legiuitorii Uniunii Europene au votat în favoarea unei propuneri care permite pasagerilor să transporte gratuit, în cabină, un obiect personal și un bagaj de mână cu o greutate de până la șapte kilograme.
Declaratii ale oficialilor europeni
Matteo Ricci, vicepreședinte al Comisiei pentru transporturi și turism a Parlamentului European, a subliniat importanța acestui vot, afirmând că reprezintă un pas semnificativ către călătorii mai echitabile și transparente. El a menționat că reglementările clare privind bagajele de mână gratuite constituie „un drept fundamental” pentru a evita costurile suplimentare nejustificate, contribuind astfel la un sistem mai echitabil și eficient.
Reforme mai ample privind drepturile pasagerilor
Această măsură face parte dintr-un pachet mai larg de reforme propuse de Comisia Europeană în 2023, care vizează îmbunătățirea drepturilor pasagerilor. Printre acestea se numără obligația companiilor aeriene de a comunica costurile totale ale zborului mai devreme în procesul de rezervare și modificări în ceea ce privește drepturile la despăgubiri.
Detalii despre noile reglementări
Potrivit noilor reglementări, călătorii care zboară în interiorul Uniunii Europene vor avea dreptul să transporte, fără costuri suplimentare, un bagaj personal, cum ar fi o geantă de mână sau un rucsac, alături de un bagaj de mână de dimensiuni reduse. Bagajele personale pot avea dimensiuni maxime de 40x30x15 centimetri, iar bagajele de mână vor avea dimensiuni maxime de 100 cm și o greutate de 7 kg. Companiile aeriene nu vor putea percepe taxe suplimentare pentru aceste articole.
Decizii anterioare ale Curții Europene de Justiție
Această reglementare se aliniază unei decizii anterioare a Curții Europene de Justiție, care a stabilit că transportul bagajelor de mână nu poate fi supus unei taxe suplimentare, cu condiția ca acestea să respecte cerințele rezonabile de greutate și dimensiuni, precum și normele de siguranță aplicabile.
Apeluri din partea organizațiilor de consumatori
Recent, organizații ale consumatorilor au cerut autorităților naționale de protecție a consumatorilor și Comisiei Europene să investigheze ceea ce consideră a fi taxe injuste impuse de companiile aeriene low-cost pentru bagajele de mână. Aceste companii percep taxe suplimentare pentru bagaje pe care le consideră „supradimensionate”, deși acestea ar trebui să se încadreze în dimensiunile și greutatea considerate „rezonabile” de Uniune.
Impactul asupra prețurilor biletelor de avion
În ciuda faptului că votul este văzut ca o victorie pentru pasageri, un purtător de cuvânt al asociației industriale Airlines for Europe (A4E) a avertizat că acest lucru ar putea duce la o creștere a tarifelor aeriene, în special pentru cei care călătoresc cu bagaje puțin. Reprezentantul a adăugat că măsurile luate de Comisia pentru transporturi clarifică obligațiile și responsabilitățile fiecărei entități care oferă servicii de transport, dar a subliniat și posibilele efecte negative asupra costurilor biletelor.
Sprijin suplimentar pentru călătorii vulnerabili
Recent, a fost votat un set de reglementări privind bagajele de mână, care face parte din propunerea Comisiei Europene din 2023 pentru întărirea drepturilor pasagerilor. Deputații europeni intenționează să asigure că copiii cu vârsta de până la 12 ani pot beneficia gratuit de locuri alături de însoțitorii lor. În plus, se urmăresc măsuri suplimentare de protecție pentru persoanele cu mobilitate redusă, inclusiv asigurarea că o persoană însoțitoare poate călători gratuit și introducerea unui drept la despăgubiri în cazul pierderii sau deteriorării echipamentelor de mobilitate sau a rănirii animalelor de asistență.
Clarificări privind despăgubirile
Proiectul de reglementare din 2023 aduce, de asemenea, clarificări referitoare la rolul intermediarilor, precum vânzătorii de bilete sau comercianții cu amănuntul, în procesul de rambursare a prețului biletelor pentru pasagerii afectați de anulări, întârzieri semnificative sau refuzuri la îmbarcare. Deputații solicită ca aceste companii să ofere informații pasagerilor, în momentul rezervării, despre costul total al biletului de avion, comisioanele de intermediere sau de serviciu, precum și despre procedura de rambursare, care nu ar trebui să depășească 14 zile.
Dacă un intermediar nu respectă acest termen, transportatorul aerian ar trebui să finalizeze rambursarea în termen de șapte zile. De asemenea, a fost susținută propunerea de a crea un formular comun la nivelul Uniunii Europene pentru cererile de despăgubire și rambursare. Legiuitorii doresc să impună obligația ca transportatorii aerieni să trimită pasagerilor un formular precompletat sau să activeze canale alternative de comunicare automată în termen de 48 de ore de la apariția unei perturbări.
Următorii pași pentru propuneri
Aceste propuneri urmează să fie supuse votului plenului Parlamentului pentru a obține undă verde. Este important de menționat că diferitele propuneri ar putea suferi modificări, deoarece vor necesita negocieri și aprobarea din partea statelor membre înainte de a putea fi implementate.