Activiștii pentru drepturile consumatorilor cer intervenția legislativă a UE în disputa taxelor pentru bagajele de mână
Activiștii pentru drepturile consumatorilor din Europa fac apel la legislatorii Uniunii Europene să intervină în controversa privind dreptul companiilor aeriene low-cost de a percepe taxe pasagerilor care doresc să transporte bagaje de mână la bordul aeronavelor. Grupurile de consumatori au solicitat recent autorităților de la Bruxelles să investigheze politicile de tarifare aplicate de șapte companii aeriene, printre care se numără Ryanair, easyJet și Wizz Air.
Agustín Reyna, director general al BEUC, organizația care reunește 44 de asociații de consumatori, a declarat că aceste companii „exploatează consumatorii” și ignoră deciziile Curții Europene de Justiție, care a stabilit că taxele pentru bagajele de mână de dimensiuni rezonabile sunt ilegale. Reyna a subliniat anxietatea călătorilor, întrebând: „Nu am trăit cu toții teama că bagajul nostru de mână nu va încăpea în dimensiunile impuse de compania aeriană și că vom fi nevoiți să plătim taxe suplimentare?”
Impactul noilor politici asupra călătorilor
În trecut, pasagerii erau îngrijorați de greutatea bagajelor plasate în cala avionului, însă acum restricțiile privind dimensiunile bagajelor de mână au generat anxietate în rândul călătorilor, mai ales în cozile de la aeroporturi. A devenit o practică obișnuită ca pasagerii să plătească taxe suplimentare pentru a transporta bagaje, cu excepția celor mai mici. Aceste taxe variază semnificativ de la o companie aeriană la alta.
De exemplu, pasagerii Ryanair pot transporta gratuit o mică geantă care să încapă sub scaun. Totuși, dacă aceasta depășește dimensiunile permise la controlul de la poartă, taxa aplicată poate ajunge la 60 de lire sterline. O geantă de cabină mai mare poate fi adăugată la rezervarea zborului cu o taxă cuprinsă între 6 și 36 de lire sterline, în funcție de ruta aleasă, dar dacă este considerată prea mare, depozitarea acesteia costă 75 de lire sterline.
Acțiuni legale și reglementări în Spania
Spania a devenit un teren de dispută pentru această problemă, Ministerul Drepturilor Consumatorilor impunând anul trecut amenzi în valoare totală de 179 de milioane de euro pentru cinci companii aeriene low-cost, inclusiv Ryanair, din cauza taxelor percepute pentru bagajele de mână și rezervarea locurilor. Recent, un judecător spaniol a decis că Ryanair trebuie să ramburseze unui pasager suma de 147 de euro pentru taxele de bagaj de mână acumulate în cinci zboruri, inclusiv o călătorie dus-întors din Spania către Marea Britanie.
Judecătoarea Raquel Martínez Marco a afirmat că „bagajul de mână este un element esențial al transportului de pasageri” și, prin urmare, nu ar trebui să fie supus unor taxe suplimentare. Cazul a fost susținut de organizația spaniolă pentru drepturile consumatorilor Facua, care contestă „suprataxa ilegală” din 2018.
Puncte de vedere ale companiilor aeriene
Kenton Jarvis, directorul executiv al easyJet, a declarat că pasagerii sunt dispuși să plătească pentru serviciile dorite, menționând că o treime dintre clienți nu solicită servicii auxiliare și, prin urmare, sunt mulțumiți să utilizeze bagajul de cabină gratuit (mai mic). El a recunoscut că așteptarea ca aceștia să plătească pentru persoanele care doresc să transporte un bagaj de cabină mai mare „nu pare foarte prietenoasă față de consumatori”. Jarvis a adăugat că gestionarea bagajelor de cabină gratuite a reprezentat anterior o „mare bătaie de cap logistică” pentru easyJet, deoarece nu încăpeau toate în compartimentele de deasupra scaunelor.
Controversa privind politica de bagaje a Ryanair
Recent, directorul executiv al Ryanair, Michael O’Leary, a abordat problema întârzierilor și neplăcerilor pe care pasagerii le întâmpină din cauza necesității de a-și transporta bagajele în cala avionului. O’Leary a subliniat că este important ca pasagerii să plătească pentru serviciile pe care le doresc.
Declarațiile lui O’Leary despre reglementările europene
O’Leary a criticat decizia unui ministru spaniol, afirmând că aceasta este o încălcare a reglementărilor europene. Potrivit lui, Spania a fost informată de Comisia Europeană că politica sa în materie de bagaje este ilegală. El a adăugat că orice intervenție în acest domeniu ar contraveni regulamentului care garantează companiilor aeriene libertatea de a stabili propriile prețuri și politici.
Impactul asupra pasagerilor și companiilor aeriene
O’Leary a menționat că, în prezent, agențiile de protecție a consumatorilor din Spania iau decizii locale, dar a asigurat că politica Ryanair nu se va schimba. El a precizat că cazul va fi înaintat instanțelor europene, iar compania va face apel împotriva deciziilor luate.
Revizuirea legislației UE privind drepturile pasagerilor
În contextul revizuirii legislației Uniunii Europene referitoare la drepturile pasagerilor aerieni, O’Leary a evidențiat necesitatea clarificării serviciilor incluse în prețul biletului de bază. El a afirmat că datele companiei arată că consumatorii se așteaptă să primească un bagaj de mână în momentul achiziției biletului. De asemenea, a solicitat definirea unor „dimensiuni și greutăți rezonabile” pentru bagajele de mână, pentru a evita surprizele neplăcute la aeroport.
Perspectivele legale și impactul asupra consumatorilor
Kevin Bodley, consultant în dreptul aviației, a comentat că hotărârea spaniolă trimite un mesaj clar împotriva taxelor ascunse impuse de companiile aeriene. Deși aceste reglementări nu sunt obligatorii în Regatul Unit, ele ar putea influența discuțiile privind drepturile consumatorilor. Bodley a sugerat că rezultatele ar putea conduce la o protecție mai mare pentru pasageri, dar a avertizat că acest lucru ar putea determina companiile aeriene să crească tarifele generale, afectând astfel călătorii.