Introducere în polemica responsabilității pasagerilor
Accidentul mortal al companiei Air India din luna trecută a reîntors în discuție o polemică veche de zeci de ani în aviație: necesitatea instalării camerelor video în cabinele de pilotaj pentru a monitoriza acțiunile piloților. Aceasta ar putea completa înregistratoarele de voce și date deja utilizate de anchetatori în cazul accidentelor.
Argumentele pentru instalarea camerelor video
Willie Walsh, șeful Asociației Internaționale a Transportului Aerian și fost pilot de linie, a subliniat că există argumente solide pentru echiparea avioanelor cu camere video în cabinele de pilotaj. Conform unui raport preliminar al Biroului de Investigare a Accidentelor de Aviație (AAIB) din India, un pilot al zborului 171 al Air India ar fi putut întrerupe alimentarea cu combustibil a aeronavei Boeing 787, provocând o situație irecuperabilă. Accidentul a dus la moartea a 241 dintre cele 242 de persoane aflate la bord, precum și a 19 persoane la sol.
Walsh a menționat că o înregistrare video ar putea ajuta semnificativ anchetatorii în investigarea problemelor legate de sănătatea mintală a piloților.
Experiențe anterioare și recomandări
Un raport final al Biroului Australian pentru Siguranța Transporturilor a arătat că înregistrările video au fost esențiale pentru determinarea cauzelor accidentului unui elicopter Robinson R66 în 2023. De asemenea, în 2000, Jim Hall, președintele Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA, a recomandat ca avioanele comerciale să fie echipate cu înregistrătoare de imagini, după accidentul zborului 990 al Egyptair din 1999.
Obiecții și preocupări ale piloților
Organizațiile sindicale ale piloților din SUA, precum Asociația Piloților de Linie (ALPA) și Asociația Piloților Aliați (APA), contestă necesitatea camerelor video, argumentând că înregistratoarele de voce și date sunt suficiente pentru a determina cauzele accidentelor. Acestea susțin că camerele ar putea reprezenta o încălcare a vieții private și ar putea fi utilizate abuziv. Dennis Tajer, purtătorul de cuvânt al APA, a menționat că anchetatorii dispun deja de suficiente informații pentru a determina cauzele accidentelor.
ALPA a subliniat că ar trebui să se îmbunătățească sistemele de siguranță existente, în loc să se adauge camere video. De asemenea, există îngrijorări că înregistrările ar putea fi folosite de companiile aeriene pentru acțiuni disciplinare sau că ar putea fi făcute publice după un accident.
Concluzie
Dezbaterile privind instalarea camerelor video în cabinele de pilotaj reflectă o preocupare profundă pentru siguranța pasagerilor, în contrast cu nevoia de a proteja intimitatea piloților. Impactul acestor discuții ar putea influența viitorul reglementărilor din domeniul aviației și măsurile de siguranță aeriană.