SUA comunică faptul că vasele oficiale americane pot naviga fără costuri prin Canalul Panama, dar administratorul canalului contestă această informație.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
5 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Departamentul de Stat al SUA anunță traversări gratuite prin Canalul Panama

Departamentul de Stat al Statelor Unite a comunicat miercuri că navele guvernamentale americane vor putea traversa gratuit Canalul Panama. Cu toate acestea, autoritatea responsabilă de administrarea canalului a contrazis această afirmație, precizând că nu a eliminat taxele de trecere pentru navele guvernamentale americane.

Contextul disputei

Canalul Panama a devenit un subiect de dispută, în special sub administrația Trump, care a exprimat îngrijorări cu privire la controlul chinez asupra acestei rute maritime strategice. Departamentul de Stat al SUA a declarat pe rețeaua de socializare X că „Statul Panama a fost de acord să nu mai perceapă taxe navelor guvernamentale americane pentru a traversa Canalul Panama”, menționând că această măsură va aduce economii semnificative pentru guvernul american.

Declarațiile Autorității Canalului Panama

În contrast cu cele spuse de Departamentul de Stat, Autoritatea Canalului Panama a subliniat că nu a modificat taxele de trecere pentru navele guvernamentale. „Autoritatea Canalului Panama, care are competența de a stabili taxele de trecere și alte taxe pentru traversarea canalului, anunță că nu a realizat nicio ajustare a acestor taxe”, a declarat organismul autonom care se ocupă cu gestionarea acestei căi navigabile inter-oceanice.

Comentariile lui Trump

În perioada premergătoare învestirii sale, Donald Trump a exercitat presiuni asupra Panama, sugerând că va „recupera” Canalul Atlantic-Pacific, construit de SUA și deschis în 1914, care a fost sub suveranitatea americană până în 1999. Panama a preluat controlul asupra canalului în baza unui acord semnat în 1977 cu președintele Jimmy Carter. Trump a afirmat că „Am fost foarte nedreptățiți de acest cadou fără sens care nu ar fi trebuit făcut niciodată” și a subliniat că navele americane au fost „grav suprataxate”. De asemenea, a menționat că „China operează Canalul Panama, dar nu l-am dat Chinei, l-am dat Panama. Și îl vom lua înapoi.”

Îngrijorările SUA cu privire la influența chineză

În cadrul unei vizite recente în Panama, secretarul de stat american Marco Rubio a indicat că președintele panamez José Raul Mulino a luat în considerare preocupările exprimate de SUA referitoare la taxele impuse navelor militare americane. Washingtonul consideră că influența în creștere a Chinei în jurul canalului reprezintă o amenințare pentru interesele americane, având potențialul de a permite Beijingului să blocheze această rută maritimă strategică în eventualitatea unui conflict.

Controlul chinez asupra infrastructurii portuare

Canalul este administrat de o entitate panameză autonomă, însă, în 1977, o filială a conglomeratului din Hong Kong CK Hutchison a obținut concesiunea pentru exploatarea porturilor panameze Balboa și Cristobal, situate la cele două capete ale canalului. Hutchison Ports PPC, o subsidiară a Hutchison Holdings, a primit inițial o concesiune de 25 de ani, care a fost extinsă cu încă 25 de ani în 2021. În urma presiunilor din partea lui Trump, compania a fost supusă unui audit din partea autorităților panameze pentru a verifica respectarea angajamentelor financiare, iar doi avocați panamezi au demarat acțiuni legale în această direcție.

Panama renunță la proiectul chinezesc „Noile drumuri ale mătăsii”

În cadrul vizitei lui Marco Rubio, președintele panamez a declarat că țara sa nu va reînnoi memorandumul de înțelegere care permite participarea Panamei la proiectul global de infrastructură al Chinei, cunoscut sub denumirea de „Noile drumuri ale mătăsii”.

Acest memorandum, semnat în 2017, a făcut din Panama prima națiune din regiune care s-a alăturat inițiativei Beijingului. Memorandumul este reînnoit la fiecare trei ani prin acord tacit, iar următoarea dată limită pentru reînnoire este în 2026.

Discuții între guvernele american și panamez

În continuarea colaborării, guvernele din Statele Unite și Panama plănuiesc vineri să organizeze noi discuții referitoare la canalul panamez, o arteră vitală care gestionează aproximativ 5% din comerțul global. Principalele țări beneficiare ale acestui canal sunt Statele Unite și China.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *