Studiu: Moralul europenilor înregistrează o ușoară creștere, cu o singură excepție.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
3 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Moralul europenilor în 2025

Moralul cetățenilor europeni continuă să se îmbunătățească treptat în 2025, marcând al doilea an consecutiv de recuperare. În cadrul acestui studiu, România este inclusă, cu o singură excepție notabilă: Franța. Aici, incertitudinea politică și economică afectează consumatorii, care erau deja pesimiști, conform raportului Observatorului Cetelem publicat recent de banca franceză BNP Paribas.

Tendințe în optimismul francez

Observatorul subliniază o „tendință istorică” a francezilor de a fi mai puțin optimiști comparativ cu media europeană, remarcând că, în perioada 4-14 noiembrie 2024, au fost chestionate online 10.792 de persoane din zece țări, selectate pe baza unei metode de cote. De această dată, s-a observat o „ruptură clară” în Franța în ceea ce privește percepția asupra situației naționale. Deși percepția este ușor mai pozitivă în alte țări europene, Franța nu se bucură de aceeași tendință comparativ cu anul precedent, acest lucru fiind atribuit contextului politic incert din ultimele luni.

Pesimismul în Franța

Pesimismul francez se referă în special la starea generală a țării, nu atât la condițiile personale. „Francezii consideră că situația lor personală nu s-a deteriorat față de anul anterior, dar percep că situația națională este mai puțin favorabilă”, explică economistul Flavien Neuvy. În ciuda unei serii de „șocuri foarte puternice”, precum pandemia COVID-19, revenirea conflictului în Europa și criza inflaționistă fără precedent, consumul rămâne un motor important al economiei europene, afirmă Neuvy.

Prudența consumatorilor

Cu toate acestea, prudența în privința cheltuielilor se menține, iar dorința de economisire rămâne puternică, influențată de pandemie și de criza inflaționistă. „Ar putea părea că, după o perioadă de inflație ridicată, consumatorii francezi vor utiliza economiile pentru a-și menține nivelul de consum, dar, în realitate, aceștia și-au crescut rata de economisire în 2024”, explică Neuvy.

Motivațiile europenilor în achiziții

În acest context, europenii se concentrează pe „a-și oferi plăceri”, în special prin călătorii și evadări, precum și pe „a-și asigura confortul” ca principale motivații în momentul cumpărăturilor, conform Observatorului.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *