Țările europene discută confiscarea tancurilor de petrol rusesc
Statele europene analizează opțiunea confiscării pe scară largă a tancurilor care transportă petrol rusesc prin Marea Baltică, conform unui raport recent. Experții subliniază însă că implementarea acestui plan ar putea provoca reacții din partea Rusiei și ar putea fi complicată din cauza costurilor ridicate și a provocărilor logistice. De asemenea, Uniunea Europeană lucrează la o nouă legislație care să sprijine aceste inițiative.
Propuneri de confiscare a navelor
Printre propunerile discutate se numără utilizarea dreptului internațional pentru a confisca navele, invocând motive de mediu sau de combatere a pirateriei. O altă opțiune ar fi ca statele să acționeze individual, bazându-se pe legislația națională pentru a confisca aceste nave.
Impactul sancțiunilor asupra transportului de petrol
Ministrul estonian de externe, Margus Tsahkna, a declarat că aproximativ jumătate din petrolul rusesc supus sancțiunilor trece prin Golful Finlandei. El a menționat incidentele legate de ruperea cablurilor subacvatice în Marea Baltică și riscurile de mediu asociate cu trecerea navelor petroliere. „Întrebarea este ce putem face cu aceste nave? Nu putem bloca întreaga mare, dar putem controla mai eficient situația”, a afirmat el.
Provocările implementării planului
Experții și avocații intervievați estimează că punerea în aplicare a acestor planuri va fi complexă, cu posibile reacții dure din partea Rusiei, costuri financiare semnificative și dificultăți logistice. Isaac Levy, de la Centrul de Cercetare pentru Energie și Aer Curat, a raportat că în 2024, 348 de nave din flota fantomă au părăsit porturile baltice, reprezentând 40% din volumul total al vânzărilor de petrol din Rusia.
Flota fantomă și ocolirea sancțiunilor
Conform unei publicații, firmele de transport maritim din Europa și SUA au vândut cel puțin 230 de nave specializate în transportul de petrol unor cumpărători din Rusia. Aceste nave sunt acum utilizate pentru a transporta petrol rusesc, eludând sancțiunile impuse de Occident. Vânzarea navelor către țări precum India, Hong Kong și Vietnam a generat câștiguri de peste șase miliarde de dolari pentru proprietarii lor americani și europeni. În prezent, flota fantomă a Rusiei include aproximativ 600 de nave, care asigură 70% din exporturile de petrol ale țării.