Construirea unui tunel record sub Marea Baltică
Un tunel impresionant, destinat să stabilească un nou record, este în construcție sub Marea Baltică, conectând Danemarca și Germania. Scopul acestui proiect este de a diminua timpul de călătorie și de a îmbunătăți legăturile Peninsulei Scandinave cu restul Europei, conform informațiilor disponibile.
Detalii despre tunelul Fehmarnbelt
Fehmarnbelt va avea o lungime de 18 kilometri, ceea ce îl va transforma în cel mai lung tunel rutier și feroviar construit din elemente prefabricate la nivel mondial. Segmentele tunelului vor fi amplasate pe fundul mării și vor fi asamblate ulterior.
Principalul șantier al proiectului se află la intrarea de nord a tunelului, pe coasta insulei Lolland, în sud-estul Danemarcei. Această instalație se întinde pe o suprafață de peste 500 de hectare și include atât un port, cât și o fabrică dedicată producției secțiunilor de tunel, denumite „elemente”.
Inovații în construcția tunelului
Henrik Vincentsen, directorul executiv al companiei daneze de stat Femern, care coordonează construcția, subliniază amploarea proiectului: „Este o facilitate imensă aici”. Fiecare element măsoară 217 metri lungime și 42 metri lățime, fiind realizat din oțel armat turnat cu beton.
Spre deosebire de majoritatea tunelurilor subacvatice, care sunt săpate în stâncă, acest proiect folosește o metodă inovatoare: 90 de elemente individuale vor fi conectate, asemenea pieselor de Lego.
Impact și finanțare
Cu un cost estimat de aproximativ 7,4 miliarde de euro, proiectul este în principal finanțat de Danemarca, beneficiind și de o contribuție de 1,3 miliarde de euro din partea Comisiei Europene. Acesta face parte dintr-un plan mai amplu al Uniunii Europene de a întări rețelele de transport de pe continent și de a diminua numărul de zboruri.
Beneficiile călătoriei mai rapide
Odată ce tunelul va deveni operațional, călătoria între Rodbyhavn, în sudul Danemarcei, și Puttgarten, în nordul Germaniei, va dura doar 10 minute cu mașina și 7 minute cu trenul. Comparativ, traversarea cu feribotul durează în prezent 45 de minute. De asemenea, noul traseu va reduce timpul de călătorie dintre Copenhaga și Hamburg de la 5 ore la 2,5 ore.
„Acest tunel leagă nu doar Danemarca de Germania, ci și Scandinavia de Europa Centrală. Toată lumea are de câștigat. O călătorie mai scurtă cu 160 de kilometri va contribui, de asemenea, la reducerea emisiilor de carbon”, afirmă Vincentsen.
Data deschiderii
Tunelul este programat să fie deschis în 2029, iar estimările sugerează că peste 100 de trenuri și 12.000 de mașini vor traversa zilnic acest nou tronson de transport.