Războiul comercial inițiat de Donald Trump și sectorul aviației. Motivele pentru care Boeing ar putea avea de suferit mai mult decât concurentul Airbus.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
7 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Impactul războiului comercial asupra industriei aviatice

Războiul comercial inițiat de Donald Trump, prin impunerea unor taxe vamale ridicate, ar putea să anunțe un nou vis american, dar riscă să devină un coșmar pentru constructorul de avioane Boeing. Analizele sugerează că Boeing ar putea suferi mai mult decât rivalul său european, Airbus, din cauza politicilor economice ale noului președinte al Statelor Unite.

Tarifele impuse de Washington

Marțea trecută, administrația americană a impus un tarif de 25% pentru importurile din Canada și Mexic, precum și o taxă de 20% pentru mărfurile provenite din China, aceștia fiind cei mai mari trei parteneri comerciali ai Statelor Unite. În replică, țările vizate au început să implementeze contramăsuri. Deși Casa Albă a amânat tarifele pentru autoturisme și a acordat scutiri de taxe vamale pentru alte bunuri din Canada și Mexic, multe tarife rămân în vigoare.

Afectarea sectorului aviației

Sectoul aviației, dependent de lanțurile internaționale de aprovizionare, va fi influențat semnificativ de aceste măsuri. Se estimează că Boeing va întâmpina dificultăți mai mari decât Airbus în a transfera creșterea prețurilor către clienți, având și riscuri de pierdere pe piața chineză, care este în continuă expansiune. Potrivit economistului Wouter Dewulf de la Universitatea din Anvers, Boeing ar putea fi nevoit să suporte aceste costuri suplimentare, ceea ce va duce la creșterea cheltuielilor de producție și la reducerea marjelor de profit.

Provocările cu care se confruntă Boeing

Taxele vamale se adaugă pe lista deja lungă de probleme cu care se confruntă Boeing, inclusiv probleme de siguranță și greve, care au condus la pierderi de aproape 1 miliard de dolari pe lună în 2024. În plus, Trump a sugerat impunerea unei taxe vamale de 25% asupra bunurilor din Uniunea Europeană, descriind blocul ca fiind „format pentru a înșela Statele Unite”. El a amenințat și cu tarife pentru aluminiu și oțel, materiale esențiale în fabricația aeronavelor.

Reacția Uniunii Europene

Bruxelles-ul a răspuns că este pregătit să implementeze contramăsuri, inclusiv cote, tarife sau restricții asupra investițiilor străine. Dewulf a avertizat că o astfel de evoluție ar putea avea un impact semnificativ asupra pieței. Dacă administrația Trump decide să impună un tarif de 10% până la 25% pentru aeronavele importate, aceasta ar putea conduce la o creștere considerabilă a prețurilor pentru Airbus. În același timp, Europa ar putea reacționa, ceea ce ar face aeronavele Boeing și mai scumpe pe piețele-cheie, cum ar fi cea europeană.

Compararea performanțelor financiare

În ultima săptămână, prețul acțiunilor Boeing a scăzut cu 6,5%, în timp ce acțiunile Airbus au crescut cu 3%. Sectorul aviației din Statele Unite a avertizat administrația americană asupra impactului negativ pe care aceste tarife l-ar putea avea. Acordurile comerciale încheiate de-a lungul decadelor au facilitat un comerț robust în domeniul aviației civile și apărării, contribuind la o balanță comercială pozitivă semnificativă în ultimii 40 de ani, ceea ce a transformat industria aerospațială și de apărare într-un sector esențial pentru economia americană.

Impactul Tarifele asupra Industriei Aeronautice Americane

Industria aerospațială din Statele Unite se confruntă cu provocări semnificative din cauza posibilelor tarife impuse pentru Canada și Mexic, a declarat Dak Hardwick, vicepreședinte pentru afaceri internaționale la Asociația industriilor aerospațiale din SUA. Aceste măsuri ar putea influența negativ traiectoria pozitivă a sectorului.

General Aviation Manufacturers Association, un grup de lobby pentru industria avioanelor private, a criticat războiul comercial, subliniind că tarifele ar putea afecta lanțul de aprovizionare global, care este complex și delicat. Această rețea de furnizori, care oferă componente unice și sunt supuși unor reglementări stricte, nu poate fi înlocuită cu ușurință. Expertul aerospațial Jerrold Lundquist a adus în discuție probleme asemănătoare, menționând că un Boeing 737 este compus din aproximativ 2.000 de piese provenite de la 700 de furnizori diferiți.

Lundquist a explicat că piesele de aeronavă „trec frecvent frontierele internaționale de mai multe ori”, ceea ce complică evaluarea valorii pentru tarifare. Acest proces ar putea implica costuri suplimentare și un consum semnificativ de timp. În plus, incertitudinea tarifelor afectează și vânzările pe piața chineză, care este în continuă expansiune. Dewulf a subliniat că Boeing ar putea fi cea mai mare victimă, având în vedere că cele mai mari patru companii aeriene din China, majoritar deținute de guvern, s-ar putea îndrepta către aeronavele produse pe plan intern (COMAC) și către Airbus.

Oportunități pentru Airbus

Dewulf a adăugat că nu se așteaptă ca China să își crească achizițiile de aeronave Boeing în viitorul apropiat, ceea ce ar putea reprezenta o oportunitate pentru Airbus de a-și extinde cota de piață în China, în special în segmentul avioanelor cu fuselaj larg, cum ar fi A330 și A350.

Reacții din partea companiilor aeriene

În contextul unor posibile tarife impuse de administrația Trump, CEO-ul Airbus, Guillaume Faury, a menționat în luna februarie că compania ar putea să își prioritizeze livrările către clienții din afara Statelor Unite. Un purtător de cuvânt al Airbus a afirmat că firma evaluează constant modul optim de alocare a producției și livrărilor în funcție de condițiile de piață în continuă schimbare.

Boeing nu a oferit un răspuns la solicitările de comentarii. Totuși, nu doar Boeing și Airbus ar putea fi afectate de un război comercial între Uniunea Europeană și Statele Unite. Dewulf a afirmat că Ryanair va fi probabil cea mai afectată companie europeană, având comenzi pentru aproximativ 30 de aeronave Boeing 737 MAX în lunile următoare și anul viitor. Estimările sugerează că transportatorul ar putea înfrunta taxe de import de aproximativ 500 de milioane de euro. De asemenea, companii precum LOT din Polonia, Lufthansa din Germania și TUI au comenzi de aeronave Boeing, dar dependența lor de producătorul american este mai mică decât cea a Ryanair.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *