Rata accidentelor de muncă la SpaceX este mai ridicată decât cea a competitorilor din industrie.

Moderator
6 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Rata accidentelor de muncă la SpaceX

Angajații SpaceX sunt mai predispuși să fie răniți în timpul muncii la Starbase decât în alte facilități de producție ale companiei, conform înregistrărilor de siguranță a muncii revizuite de TechCrunch.

Statistici îngrijorătoare

Starbase, un amplasament vast de lansare și producție recent constituit ca oraș în Texas, a înregistrat rate ale accidentelor aproape de șase ori mai mari decât media altor companii de fabricare a vehiculelor spațiale comparabile și aproape de trei ori mai mari decât media industriei aerospațiale în ansamblu, conform datelor publicate de Administrația pentru Securitate și Sănătate în Muncă (OSHA) în mai 2024. Această rată ridicată a accidentelor persistă din 2019, când SpaceX a început să împărtășească datele despre accidentele de muncă de la Starbase cu regulatorul federal.

Proiectul Starship

Starbase găzduiește programul cel mai ambițios al SpaceX: racheta complet reutilizabilă și de mare capacitate numită Starship. Compania a accelerat ritmul pentru a aduce Starship online, având ca scop lansarea sateliților Starlink și altor încărcături.

Metodologia de calcul al accidentelor

OSHA utilizează un metric standardizat numit Rata Totală a Incidentelor Înregistrabile (TRIR) pentru a măsura recordul de siguranță al unei companii și a-l compara cu ceilalți din industrie, precum Blue Origin și United Launch Alliance. Datele disponibile public nu fac distincție între accidente minore, cum ar fi cusăturile, și incidente grave, cum ar fi amputările.

TechCrunch a calculat TRIR-ul pe baza acestor date, care includ numărul total de incidente și numărul total de ore lucrate de angajații SpaceX în fiecare locație.

Detalii despre Starbase

Starbase este clasificată de guvernul american ca o operațiune de fabricare a vehiculelor spațiale. TRIR-ul său a ajuns la 4.27 accidente la 100 de lucrători în 2024, când a avut o medie de 2,690 de angajați. Angajații răniți de la Starbase au fost incapabili să își desfășoare activitățile normale de muncă pentru un total de 3,558 de zile de muncă restricționată, plus 656 de zile de muncă pierdute din cauza accidentelor.

În comparație, rata de accidentare în sectorul fabricării vehiculelor spațiale a scăzut dramatic din 1994, de la 4.2 accidente la 100 de lucrători la 0.7 accidente la 100 de lucrători în 2023. Deși procesele de siguranță s-au îmbunătățit în întreaga industrie, Starbase se apropie de ratele de acum 30 de ani.

Comparativ cu alte facilități SpaceX

Rata accidentelor în toate facilitățile de producție SpaceX este de 2.28. Alte facilități, cum ar fi cele din McGregor, Bastrop, Hawthorne și Redmond, au raportat rate TRIR mai mici, dar majoritatea depășesc totuși mediile industriei. De exemplu, datele din 2024 arată rate TRIR de 2.48 la McGregor, 3.49 la Bastrop, 1.43 la Hawthorne și 2.89 la Redmond.

Îngrijorări legate de siguranță

Fosta șefă de personal OSHA, Debbie Berkowitz, a declarat că TRIR-ul Starbase este un semnal de alarmă care indică probleme grave de siguranță. Există o dezbatere în rândul profesioniștilor în siguranță cu privire la fiabilitatea TRIR ca metric pentru evaluarea și prezicerea ratelor accidentelor, în special pentru companiile mici.

Din cele 14 inspecții OSHA la facilitățile SpaceX în ultimii patru ani, șase au implicat accidente și răni la Starbase, inclusiv o amputare parțială a degetului în 2021 și un incident de prăbușire a unei macarale în iunie 2025, care este în continuare în investigare.

Rata accidentelor din 2024 de la Starbase reprezintă o îmbunătățire față de anul anterior, când a fost de 5.9 accidente la 100 de lucrători, dar rămâne cea mai mare dintre facilitățile terestre SpaceX, fiind depășită doar de operațiunile de recuperare a boosterilor de pe coasta de vest, care au un TRIR de 7.6.

Implicarea NASA

NASA are un interes major în dezvoltarea Starship, bazându-se pe această rachetă pentru a trimite oameni pe Lună înainte de sfârșitul acestui deceniu. Agenția plătește peste 4 miliarde de dolari SpaceX pentru două zboruri cu echipaj Starship pe suprafața lunară.

Contractele pentru modulul lunar Starship și serviciile Crew Commercial ale SpaceX pentru Stația Spațială Internațională conțin clauze care permit agenției să ia măsuri în cazul unei încălcări majore a siguranței, cum ar fi o fatalitate sau o încălcare „intenționată” sau „repetată” a normelor OSHA.

Deși o rată TRIR persistent ridicată poate indica o problemă de siguranță, aceasta nu reprezintă automat un motiv de acțiune și nu se încadrează în definiția unei „încălcări majore a siguranței” în contractele lor.

Concluzie

Rata accidentelor de muncă la Starbase evidențiază provocările de siguranță cu care se confruntă SpaceX în cadrul operațiunilor sale, în ciuda progreselor tehnologice și ambițiilor de dezvoltare. Aceste statistici ridicate pot atrage atenția asupra necesității de îmbunătățire a culturii de siguranță în cadrul companiei.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *