Protestul angajaților STB: nemulțumiri față de austeritate și condițiile din transportul public
Sindicatul Societății de Transport București (STB) își exprimă nemulțumirea față de măsurile fiscale adoptate de Guvern, iar discuțiile despre proteste și chiar o grevă devin tot mai frecvente. Angajații, inclusiv șoferi și vatmani, sunt de acord cu organizarea unei greve din cauza condițiilor de lucru precare, a lipsei pieselor de schimb și a măsurilor de austeritate impuse.
În contextul codului roșu de caniculă din București, multe dintre autobuzele, troleibuzele și tramvaiele din flota STB nu dispun de aer condiționat. Un șofer a declarat: „N-ai cum să fii mulțumit nici de condițiile de muncă, că tot se îmbunătățesc, se îmbunătățesc, dar de fapt nu se schimbă nimic. Circulăm fără aer condiționat, de multe ori piese nu sunt. Acum, dacă o mașină se defectează și mă duc în garaj să îmi iau alta, n-au ce să-mi dea. Absolut nimic. N-au piese, n-au nimic.”
Un alt șofer a adăugat: „Nu funcționează la capacitatea care trebuie. Din cauza pieselor. Nu ne aduc freon, nu ne aduc compresoare, nu ne aduc ce ne trebuie. Mașina nu e dotată. Sunt printre primele mașini care au venit. Te usuci de căldură. Transpiri într-una și te îmbolnăvești. Circulăm cu geamurile deschise și ne ia curentul.”
Nemulțumirile angajaților sunt amplificate de scumpiri și măsurile de austeritate anunțate de Guvern. Există șase sindicate în STB, iar discuțiile despre proteste și o posibilă grevă generală sunt tot mai intense. Majoritatea șoferilor și vatmanilor intervievați au fost de acord cu oprirea lucrului pe termen lung, unii exprimându-se pe față, alții mai rezervat.
„Da. În anumite condiții, da. Da, da! Că altfel se pare că nu se face nimic. Nu se poate face nimic!”, a declarat un șofer. Un altul a spus: „În situația de față n-ai cum să fii mulțumit. Grevă, cred că nu numai la STB. Ar trebui în toată țara. Pe chestiile astea, mai ales. Că suntem afectați toți.”
Reporterii au întrebat despre temerile legate de consecințele unei greve, iar angajații au recunoscut că există riscuri, dar mulți consideră că este o măsură necesară: „Este. Trebuie!”
În prezent, sindicaliștii se consultă între ei și așteaptă un semnal din partea confederațiilor naționale la care sunt afiliați. Ultima grevă din STB a avut loc acum trei ani și a avut consecințe severe pentru angajați, conducerea societății cerându-le despăgubiri de 18 milioane de lei.