Schimbări în Alianțele Fiscale ale Europei
Anii de austeritate în Germania și în rândul aliaților săi din nord au definit politica fiscală europeană. Aceste națiuni, inclusiv Austria, Danemarca, Suedia, Finlanda și Țările de Jos, au adoptat un principiu clar: fără datorii comune, fără creșteri bugetare drastice și fără cecuri în alb pentru Bruxelles. Această coaliție a țărilor bogate din nord a reușit să câștige numeroase bătălii bugetare în fața țărilor din sudul Europei. Totuși, se observă acum fisuri în unitatea acestui bloc, conform analizei POLITICO.
Contextul actual, marcat de război la frontierele Europei și de o schimbare în politica externă a Statelor Unite, care ar putea afecta participarea sa în NATO, a generat necesitatea unei regândiri a priorităților. Alianța frugală se află într-un moment critic, în plin proces de pregătire pentru o nouă confruntare bugetară în Uniunea Europeană.
Viitoarele Negocieri Bugetare
Oficialii europeni sugerează că negocierile pentru bugetul 2028-2034 vor fi radical diferite față de cele anterioare. Un oficial guvernamental cu experiență a afirmat că un grup de țări din nord și din zona baltică dezvoltă o viziune distinctă, concentrată pe problemele de securitate, în contrast cu alte națiuni frugale, cum ar fi Olanda și Austria. Această schimbare de paradigmă este evidentă în rândul țărilor care, deși au fost susținătoare ale austerității, devin acum mai receptive la ideea de a relaxa restricțiile bugetare pentru a întări apărarea colectivă a Uniunii Europene.
Transformarea Poziției Daneze
Un exemplu semnificativ al acestei schimbări a fost discursul de Anul Nou al prim-ministrului danez Mette Frederiksen, care a surprins mulți observatori prin apelul său pentru creșterea cheltuielilor în domeniul apărării, a ajutoarelor de stat și a investițiilor în suveranitatea europeană. Acesta reprezintă o schimbare radicală pentru Danemarca, o națiune care a fost anterior reticentă în privința unei integrări mai profunde în Uniunea Europeană.
Influentele externe, cum ar fi agresiunea Rusiei în Ucraina și politica externă americană, au determinat-o pe Frederiksen să adopte perspective de suveranitate ale Uniunii Europene, idei considerate anterior inacceptabile. „Privim ajutoarele de stat, datoria comună și bugetul Uniunii cu o nouă mentalitate. Suntem în vremuri noi”, a afirmat Frederiksen într-un interviu recent.
Impactul Asupra Alianțelor Nordice
Comentariile prim-ministrului au fost primite ca un semnal de schimbare în relațiile Danemarcei cu Uniunea Europeană și un posibil indiciu al unei fisuri în cadrul alianței nordice-germane. Analistul Jacob Funk Kirkegaard a subliniat că Frederiksen a schimbat drastic poziția, ceea ce îi va permite să își maximizeze influența Danemarcei în viitoarele negocieri bugetare, acționând ca un mediator între diferitele grupuri de țări.
Această evoluție este semnificativă și poate influența direcția viitoare a politicii fiscale și de apărare în cadrul Uniunii Europene.
Frugalii în fața unei posibile rupturi în cadrul UE
Premierul danez Mette Frederiksen este recunoscut ca unul dintre cei mai stabili și experimentați lideri din Uniunea Europeană. La sfârșitul acestui an, Danemarca va prelua președinția prin rotație a Consiliului UE, oferind astfel Copenhagăi o influență considerabilă asupra agendei blocului. Totuși, nu toți observatorii sunt convinși că grupul statelor frugale este pe cale de a se destrăma complet. Un diplomat din cadrul UE a subliniat dificultatea de a înțelege pozițiile reale ale acestor state.
Impactul invaziei rusești asupra politicii de apărare
Invazia Rusiei în Ucraina a determinat o reevaluare a priorităților în rândul țărilor nordice din UE, în special în ceea ce privește cheltuielile de apărare. Națiuni precum Finlanda și Estonia, care se află geografic mai aproape de conflict, susțin acum conceptul de datorie comună a UE pentru finanțarea achizițiilor de armament, o idee care în trecut părea imposibilă. Cu toate acestea, altele, precum Germania și Țările de Jos, rămân ferm împotriva acestei propuneri, evidențiind diviziunile tot mai adânci din cadrul coaliției.
Mai mult, se preconizează că Austria și-ar va întări opoziția față de datoria comună a UE în cazul în care Herbert Kickl, liderul extremiștilor de dreapta și simpatizant al Rusiei, va deveni noul cancelar. Cu toate acestea, grupul frugal nu este complet distrus.
Reuniunea frugalilor și provocările bugetului UE
Statele din cadrul acestui grup au un punct comun în ceea ce privește asocierea finanțării regionale a UE, în special pentru țările cu venituri reduse din Europa de Sud și de Est, cu reformele structurale menite să le îmbunătățească competitivitatea economică. Un diplomat din UE a menționat că „vechiul grup frugal s-a reunit din nou” pentru a se opune creșterii cheltuielilor în timpul negocierilor din noiembrie privind bugetul anual al UE.
Experta Rubio, de la Institutul Jacques Delors, a prezis că acest grup va continua să se manifeste și în discuțiile viitoare despre buget. „Nu cred că alianțele dintre frugali și beneficiarii neți vor dispărea”, a afirmat ea. Totuși, a adăugat că un nou grup de presiune va apărea, format din Polonia și țările din Europa de Est, care vor solicita o concentrare mai mare asupra problemelor de securitate.
Alegerea germană ca test decisiv pentru frugali
În ciuda acestor evoluții, mulți analiști consideră că adevăratul test pentru soarta frugalilor va veni odată cu alegerile din Germania. Dacă Uniunea Creștin-Democrată (CDU) condusă de Friedrich Merz obține o majoritate, este de așteptat ca un guvern conservator să se opună proiectelor mari de cheltuieli, fie în domeniul apărării, fie în sectoare ecologice.
Dacă Germania, cea mai mare economie din blocul comunitar, își schimbă poziția și devine mai dispusă să cheltuie, este foarte probabil ca și aliații săi mai reticenți să o urmeze. „Încă îl așteptăm pe tipul cel mare”, a declarat un oficial guvernamental al UE, referindu-se la Berlin. „Ei sunt punctul gravitațional al CFM [Cadrul financiar multianual, bugetul UE], toată lumea urmărește poziția Germaniei.”