Oway, startup susținut de YC, atrage 4 milioane de dolari pentru a dezvolta un model de transport de marfă
Startup-ul Oway, fondat în 2023 și sprijinit de Y-Combinator și General Catalyst, a încheiat recent o rundă de finanțare de 4 milioane de dolari pentru a dezvolta un model de transport de marfă similar cu Uber, concentrându-se pe rutele de lungă distanță cele mai ineficiente.
Problema ineficienței în transportul de marfă
În fiecare zi, mii de camioane circulă pe autostrăzile din SUA, transportând mari cantități de marfă, dar adesea aceste camioane sunt doar pe jumătate pline. Această ineficiență reprezintă o oportunitate de miliarde de dolari. Companii precum Uber Freight și Flock Freight au început deja să abordeze această problemă, asociind șoferii de camioane cu companiile care vând bunuri.
Modelul de afaceri Oway
Oway își propune un model de afaceri mai specific, care utilizează tehnologia pentru a reduce costurile de transport. Fondatorul Phillip Nadjafov a declarat că startup-ul a dezvoltat o metodă care reduce costul de transport al unui palet în SUA cu 50%, printr-o combinație ingenioasă de tehnologii noi și tradiționale.
Tehnologia utilizată
Oway folosește inteligența artificială, în special învățarea automată, pentru a găsi și a asocia marfa cu spațiul liber din remorcile camioanelor. De asemenea, automatizează documentația standard de transport și asigurare. Un aspect esențial al modelului Oway este utilizarea dispozitivelor de înregistrare electronică (ELD), care permit monitorizarea în timp real a locației camioanelor.
Reducerea costurilor de transport
Oway afirmă că poate reduce costul transportului unui palet de sub 2.000 de lire între Los Angeles și Dallas de la aproximativ 220 de dolari la doar 60 de dolari. Nadjafov subliniază că nu este necesar să achiziționezi un camion întreg pentru a beneficia de prețuri competitive, sugerând că tehnologia actuală permite transportul eficient al bunurilor de dimensiuni mici pe distanțe lungi.
Impactul asupra industriei de transport
Oway combină cele mai bune aspecte ale celor două modele principale de transport de marfă din SUA: „full truckload” și „less-than-truckload”. Compania promite să ofere rapiditate similară cu „full truckload” și costuri mai mici ca în cazul „less-than-truckload”, reducând în același timp riscurile de deteriorare a mărfurilor prin evitarea transferurilor multiple între camioane și depozite.
Viitorul Oway
Oway își propune să devină o soluție flexibilă în transportul de marfă, colaborând nu doar cu transportatorii și expeditorii, ci și cu alți brokeri din industrie. Deși startup-ul are deja interes din partea companiilor din alte țări, se concentrează pe piața din SUA, având în vedere importanța transportului rutier în economia americană.
Nadjafov estimează că problema spațiului gol în transportul de marfă reprezintă o oportunitate de 100 de miliarde de dolari în SUA, iar Oway ar putea transforma sectorul comerțului și logisticii în următorii 10 ani.
În concluzie, Oway are potențialul de a revoluționa modul în care bunurile sunt transportate în SUA, contribuind la reducerea costurilor și a emisiilor, și oferind o soluție eficientă pentru o industrie esențială pentru economia americană.