Protocol nou pentru întârzierea trenurilor în Franţa în caz de animale de companie pe şine
Compania feroviară din Franţa, SNCF, a stabilit un nou protocol privind gestionarea situaţiilor în care un animal de companie ajunge sub un tren staţionat în gară. După mai bine de doi ani de discuţii, SNCF a decis că plecarea trenurilor poate fi întârziată cu maximum 20 de minute în astfel de cazuri, conform unui document recent consultat.
Cazul pisicii Neko, un catalizator pentru schimbare
Cazul pisicii Neko, care a fost ucisă de un tren în gara Paris-Montparnasse în ianuarie 2023, a evidenţiat lipsa unui protocol clar pentru gestionarea incidentelor ce implică animale pe şine. În ciuda solicitărilor proprietarelor pisicii de a amâna plecarea trenului Paris-Bordeaux, cu 800 de pasageri la bord, acesta a plecat, provocând moartea animalului, care, potrivit SNCF, „nu a putut fi observată”.
Incidentul a stârnit controverse, iar Fundaţia Brigitte Bardot a criticat SNCF, întrebând: „Nu vă este ruşine?”. De asemenea, ministrul de Interne de atunci, Gérald Darmanin, s-a arătat „extrem de şocat” de cele întâmplate.
Consecinţe legale pentru SNCF
Proprietarele lui Neko, mamă şi fiică, au acţionat în judecată SNCF Voyageurs, obţinând iniţial câte 1.000 de euro daune morale, înainte ca instanţa să decidă în favoarea companiei după apel. Ministrul Transporturilor de la acea vreme, Clément Beaune, a solicitat directorului general al SNCF să examineze posibilele opţiuni pentru actualizarea procedurilor interne şi pentru creşterea gradului de conştientizare a personalului în aceste situaţii.
Detalii despre noul protocol
Un document distribuit angajaţilor SNCF a clarificat acum procedura de urmat în cazul în care un animal ajunge sub un tren. Conform protocolului, personalul SNCF are la dispoziţie 10 minute pentru a „clarifica orice îndoieli” şi pentru a localiza animalul pe peron. Dacă animalul este observat, se alocă alte 10 minute pentru a-l convinge să iasă din zona periculoasă, fără a interveni direct pe şine.
Dacă animalul nu este găsit, trenul va pleca, dar cu o viteză redusă, oferindu-i o ultimă oportunitate de a scăpa de sub garnitură.