Dispariția misterioasă a avionului Skymaster în Alaska
Deși o călătorie cu avionul în Alaska poate aduce cu sine unele riscuri specifice, în special în anul 1950, aeronava Douglas C-54D Skymaster, cu 44 de persoane la bord, era pregătită să efectueze o cursă de rutină. Totuși, avionul a dispărut în timpul zborului, iar după 75 de ani de la acest incident, soarta sa rămâne un mister. În timpul misiunii de căutare, alte trei avioane s-au prăbușit, fără ca vreo urmă a aeronavei dispărute să fie găsită.
Ultimele cuvinte ale sergentului Espe
Pe 26 ianuarie 1950, sergentul major Robert Espe le-a oferit un ultim avertisment soției sale, Joyce: „Dacă trebuie să sari, dă-i bebelușul sergentului Roy Jones.” Joyce, împreună cu fiul lor, Victor, se îmbarcase într-un avion militar care urma să zboare din Anchorage, Alaska, spre Montana. Scopul călătoriei era ca Joyce să se pregătească pentru nașterea celui de-al doilea copil al cuplului, în timp ce Roy Jones plănuia să părăsească armata pentru a se căsători cu logodnica lui. La bordul avionului se aflau, în afară de Joyce și Victor, și un tehnician civil, toți ceilalți fiind membri ai forțelor armate americane.
Dispariția avionului Skymaster
La câteva ore după decolare, temerile lui Espe s-au materializat atunci când avionul Skymaster a dispărut deasupra regiunilor înghețate din Alaska și Yukon, Canada. În săptămânile următoare, mai multe aeronave trimise în misiunea de căutare s-au prăbușit, dar, din fericire, niciunul dintre accidente nu a avut victime. În aceeași perioadă, au avut loc exerciții militare la scară largă, iar un bombardier echipat cu o bombă nucleară Mark IV (fără miez radioactiv) s-a prăbușit în Canada. Misiunea de căutare a fost suspendată după trei săptămâni, din cauza găsirii bombei nucleare, care a devenit o prioritate pentru forțele aeriene americane.
Pericolele zborului în Alaska
Seria de evenimente nefericite a evidențiat riscurile zborului în această regiune, unde peisajul frumos ascunde condiții meteorologice extrem de dificile. De-a lungul timpului, sute de avioane și pasageri au dispărut în această zonă, începând cu prima aeronavă care a zburat aici, acum mai bine de un secol.
Detalii despre operațiunea de căutare
Când Skymaster, condus de prim-locotenentul Kyle McMichael, a contactat controlorii de trafic aerian în apropiere de Snag, Yukon, la aproximativ două ore după decolare, echipajul a raportat condiții de vizibilitate redusă, gheață pe aripi și turbulențe ușoare, însă nimic neobișnuit pentru acea perioadă a anului. Cabina avionului nu era presurizată, limitând altitudinea de zbor la 3.000 de metri, ceea ce făcea misiunea piloților și mai complicată, având în vedere că traversau zone montane. La următorul punct de contact radio, cu o jumătate de oră mai târziu, echipajul nu a mai raportat nimic.
Dispariția avionului Skymaster și căutările nereușite
În apropierea Aishihik, forțele aeriene au realizat că ceva nu era în regulă și au demarat căutările pentru localizarea avionului dispărut. Incidentul a avut loc în contextul pregătirilor pentru vastele exerciții militare comune dintre SUA și Canada, denumite „Sweetbriar”, la care au participat 5.000 de soldați în Whitehorse, capitala provinciei Yukon.
Un articol publicat pe 28 ianuarie 1950 în Marysville Journal-Tribune menționa că cel puțin 33 de avioane au operat în condiții meteorologice severe, cu furtuni de zăpadă și polei, timp de mai multe ore, înainte de lăsarea întunericului specific sezonului de iarnă. Reperarea avionului în zbor era considerată „extrem de dificilă”, având în vedere condițiile de la sol.
Misiunea de căutare suspendată
Căutarea avionului dispărut a fost întreruptă după trei săptămâni de la incident. Dificultatea misiunii era amplificată de faptul că avioanele utilizate erau mari aeronave de transport, inadecvate pentru astfel de operațiuni. Zona de căutare a acoperit peste 400.000 de kilometri pătrați, iar forțele aeriene au subliniat că era posibil să se treacă de mai multe ori peste un avion prăbușit într-un teren muntos și împădurit fără a observa epava, chiar și atunci când locația accidentului era cunoscută.
Așteptările familiilor și zvonurile
Familiile pasagerilor care se aflau la bordul avionului dispărut așteptau cu emoție orice informație despre cei dragi, păstrând speranța că au supraviețuit atât accidentului, cât și condițiilor extrem de dificile. Echipele de căutare au primit numeroase rapoarte despre sunete, semnale luminoase și mesaje radio care ar fi putut fi asociate cu avionul Skymaster. De asemenea, au fost primite scrisori de la persoane care afirmau că au avut viziuni telepatice sau revelații în vis.
Incidentul B-36 și „săgeata ruptă”
Pe 13 februarie, un alt incident aviatic major a eclipsat dispariția Skymaster. Un bombardier B-36, echipat cu o bombă atomică fără miezul de plutoniu, a decolat din Alaska pentru un zbor de antrenament. Trei dintre cele șase motoare ale avionului s-au defectat, iar aeronava a început să piardă altitudine. Echipajul a detonat bomba deasupra Oceanului Pacific și s-a parașutat în apropierea unei insule, unde 12 dintre cei 17 membri ai echipajului au fost salvați. Acest incident a fost ulterior denumit prima „săgeată ruptă”, un termen utilizat pentru accidentele care implică arme nucleare.
Pe 16 februarie, un alt avion C-47, destinat exercițiilor militare în desfășurare, s-a prăbușit, marcând al șaptelea accident aviatic cu un avion militar de mari dimensiuni în regiune în decurs de doar trei săptămâni. Căutările pentru toate incidentele au fost suspendate pe 20 februarie, iar în raportul accidentului se menționa că „nu este improbabil ca avionul să mai poată fi găsit după topirea zăpezii în primăvară”.
Cu toate acestea, forțele aeriene americane nu au abandonat complet speranța de a găsi avionul dispărut.
Epavele Avioanelor Prăbușite Revelate de Schimbările Climatice
Skymaster a fost uitat de ani buni, cel puțin în ochii oficialilor și în spațiul public, lăsând familiile victimelor într-o tăcere apăsătoare. Andrew Gregg, regizorul documentarului „Skymaster Down”, a subliniat că „an după an, ei presupuneau că cineva va merge să îi caute – dar nu era nimeni acolo”.
O Misiune Personală de Căutare
Pentru Espe, căutarea soției și a fiului său a fost o misiune neîntreruptă. Acesta a dedicat o cameră din locuința sa memoriei celor dragi pierduți în accidentul aviatic și a strâns fonduri pentru a sprijini o eventuală căutare a Skymaster-ului. Din păcate, Espe a murit în 1968, chiar în ziua în care fiica sa din a doua căsătorie împlinea 16 ani, fără a avea răspunsuri clare. Fiica sa, Kathy Luers, a declarat: „Asta l-a devastat”.
Descoperiri Surprinzătoare în Timp
Timpul și întâmplarea pot aduce la lumină secrete neștiute. De exemplu, un avion Grumman Goose, dispărut în 1958 în Alaska, a fost găsit abia în 1979, după ce un grup de alpiniști a dat peste epavă. De asemenea, în 1999, a fost identificată epava zborului Northwest Airlines 4422, prăbușit cu 51 de ani mai devreme, în apropierea graniței dintre Alaska și Yukon, în ciuda faptului că locația accidentului era deja cunoscută.
Impactul Schimbărilor Climatice
Gregg a remarcat că, deși schimbările climatice au consecințe devastatoare, ele oferă și oportunitatea de a descoperi multe dintre aceste epave, datorită topirii gheții. „Cu siguranță, avioanele vor începe să iasă din gheața care se topește”, a adăugat el.