Anihilarea unei rețele de contrabandă cu mașini avariate în Uniunea Europeană
O acțiune de amploare, coordonată de Parchetul European (EPPO) și sprijinită de Europol, a dus la distrugerea unei organizații implicate în contrabanda cu vehicule grav avariate, aduse din Statele Unite în diverse țări ale Uniunii Europene. Până în prezent, au fost arestați zece suspecți, inclusiv liderul rețelei, un cetățean lituanian, iar alți 18 au fost audiați. Ancheta a avut loc în România și în aproape 20 de alte țări.
Detalii despre anchetă
Investigația, la care au participat EPPO, Europol și Eurojust, a implicat instituții juridice din zece state, inclusiv Direcția Națională Anticorupție din România. Aproximativ 1.000 de polițiști, ofițeri fiscali și vamali au efectuat în jur de 200 de percheziții în aceste țări. Scopul investigației a fost dezvăluirea unei rețele criminale care se ocupa cu introducerea ilegală a mașinilor grav avariate din SUA în Uniunea Europeană, comercializându-le ulterior clienților finali după reparații superficiale. Această activitate frauduloasă a implicat și evaziune fiscală, afectând grav bugetele statelor europene.
Riscurile pentru consumatori
Conform anchetatorilor, schema infracțională a reprezentat un pericol semnificativ pentru consumatorii europeni, care au achiziționat vehicule periculoase fără a fi conștienți de starea lor reală, la prețuri ridicate.
Extinderea investigației
Investigația, denumită „Nimmersatt”, s-a extins din SUA în Rusia, având legături și în Canada, Ungaria, Irlanda și Regatul Unit, precum și în 11 țări din Uniunea Europeană. Recent, au fost efectuate acțiuni în Bulgaria, Estonia, Germania, Ungaria, Letonia, Lituania, Olanda, Portugalia, România și Spania.
Originea mașinilor contrabandă
Rețelele criminale exploatează piața din SUA pentru a achiziționa vehicule avariate în urma accidentelor, adesea vândute de companiile de asigurări sau dezmembrate. Grupul vizat de ancheta EPPO a achiziționat cantități mari de mașini grav avariate de la asiguratori din SUA prin licitații online, expediate ulterior în Uniunea Europeană.
Pentru a masca originea acestor vehicule, au fost utilizate companii false și facturi frauduloase, permițându-le să ajungă în UE cu un istoric comercial ascuns. Mașinile au fost sosite în diverse porturi, cum ar fi Anvers, Bremerhaven, Klaipėda și Rotterdam, iar pentru a evita plata unor taxe vamale semnificative, infractorii au prezentat autorităților documente cu valori subevaluate.
După ce mașinile erau transportate în Lituania pentru reparații, s-a constatat că acestea erau superficiale, menite doar să facă vehiculele să pară funcționale și să treacă inspecțiile tehnice. Ulterior, când vehiculele erau vândute în Germania și alte țări europene, erau prezentate ca fiind „fără accidente” sau „în stare perfectă”.
Fraude în Comerțul cu Vehicule: Ancheta Europol Scoate La Iveală Detalii Șocante
Anchetele recente au dezvăluit o rețea complexă de fraude în domeniul comerțului cu vehicule, în care mașinile avariate erau reparate superficial și vândute ca fiind complet funcționale, chiar și atunci când prezentau daune ascunse, inclusiv lipsa airbag-urilor sau alte probleme grave de siguranță. Vehiculele cu o valoare mai mică au fost comercializate pe piețele din Europa de Est, conform investigațiilor desfășurate.
Modul de Operare al Dealerilor din Germania
În Germania, dealerii auto implicați în această schemă au fost descoperiți că au avut legături cu organizații criminale. Aceștia au aplicat în mod fraudulos o TVA redusă, conform așa-numitei „scheme de impozitare în marjă”. Această schemă permite revânzătorilor să achite TVA doar pe marja de profit, adică diferența dintre prețul de achiziție și cel de vânzare, atunci când vând bunuri second-hand cumpărate de la persoane fizice. Totuși, companiile investigate au folosit această prevedere în mod ilegal, deoarece vehiculele erau importate comercial din SUA, iar în unele cazuri, și din Canada. Această fraudă a dus la vânzarea mașinilor avariate la prețuri inferioare pieței, generând astfel o concurență neloială, conform Europol.
Activitățile din Lituania și Colaborarea Internațională
În Lituania, se suspectează că membrii grupului criminal au utilizat firme locale pentru a spăla profiturile obținute din fraudele cu TVA, acceptând plăți în numerar de la clienții care achiziționau vehicule. Ancheta a relevat că această celulă lituaniană, înființată în 2020 și condusă de un cetățean lituanian arestat ulterior, a colaborat cu firme din Bulgaria, Estonia, Ungaria, Letonia, Țările de Jos și România pentru a ascunde cifra de afaceri reală a comerțului cu automobile avariate. Din Lituania au fost vândute cel puțin 16.500 de vehicule, generând venituri de aproximativ 144 de milioane de euro.
Impactul Schemei și Cooperarea Internațională
Datorită colaborării dintre EPPO, Europol, Eurojust și autoritățile naționale de aplicare a legii, ancheta a scos la lumină o schemă penală extrem de complexă, cu legături în 18 țări. Persoanele vizate includ membri de bază ai organizației criminale din Rusia și Lituania, precum și suspecți implicați în importul și transportul vehiculelor, alături de numeroși dealeri auto. Prejudiciul estimat cauzat de aceste activități infracționale, încă în curs de evaluare, se ridică la cel puțin 31 de milioane de euro, reprezentând TVA și taxe vamale neachitate. Până în prezent, au fost blocate sume de până la 26,5 milioane de euro, iar conturile bancare au fost suspendate, fiind confiscate 116 vehicule, evaluându-se la aproximativ 2,3 milioane de euro, împreună cu 0,5 milioane de euro în numerar și articole de lux.
Acțiunea Operațională EMPACT
Această investigație face parte dintr-o acțiune operațională EMPACT, dedicată combaterii grupurilor criminale organizate implicate în fraudele legate de TVA și alte infracțiuni financiare în domeniul importului și comerțului cu automobile grav avariate din țări terțe în Uniunea Europeană. Acțiunea EMPACT, coordonată de Lituania, a fost susținută de Europol, care a contribuit cu informații esențiale despre noul „modus operandi” al acestei rețele infracționale.