Linia de metrou Gara de Nord – Gara Progresul: Controverse legate de o firmă acuzată de corupție în Bulgaria la licitație
Licitația pentru extinderea liniei de metrou M4 din București, componenta de proiectare și execuție, este în plină desfășurare, iar în această perioadă sunt evaluate ofertele depuse de constructori. Trei asocieri formate din mai multe companii s-au înscris la licitație, dintre care două companii bulgărești controversate.
Una dintre aceste companii bulgărești se află în centrul unui dosar de corupție instrumentat de procurorii europeni, iar cealaltă a fost anchetată în România în trecut. Guvernul a adoptat un proiect prin care a stabilit „indicatorii tehnico-economici” ai proiectului pentru extinderea Magistralei 4 de metrou, Gara de Nord – Gara Progresul. Noul tronson va avea o lungime de 12 kilometri, va conține 13 stații și un depou suprateran nou construit, iar lucrările ar trebui să dureze 50 de luni. Valoarea totală a investiției este de 17 miliarde de lei, fonduri ce provin din Fonduri Externe Nerambursabile și de la bugetul de stat.
Licitația pentru extinderea M4 este în derulare din anul trecut, fiind lansată de Primăria Sectorului 4. Proiectul are o valoare de 11 miliarde de lei și a fost împărțit în două loturi: Gara de Nord – Eroii Revoluției 2 și Eroii Revoluției – Gara Progresul. În prezent, licitația se află în etapa de „evaluare financiară”, care ar trebui să se încheie pe 30 august 2025. La această licitație s-au înscris trei asocieri de firme.
Prima asociere este condusă de compania turcă GÜLERMAK, care a câștigat contracte anterioare pentru metroul din Cluj-Napoca și pentru o secțiune din M6, metroul spre Aeroportul „Henri Coandă” din Otopeni. A doua asociere este condusă de Construcții Erbașu, împreună cu Concelex și BogArt. Al treilea consorțiu de firme este format din Dogus (Turcia), GP Group (Bulgaria) și Trace Group (Bulgaria).
GP Group, ofertant pentru extinderea M4, este reprezentată la licitația din România de Ștefan Totev, numele său fiind asociat cu o anchetă a Parchetului European legată de corupție pe fonduri europene, cu un prejudiciu de 94,5 milioane de euro. Reprezentantul GP Group a fost acuzat că a falsificat un document pentru a câștiga o licitație publică în Bulgaria. Numele companiei a mai apărut într-un scandal de corupție în 2018, „GPGate”, în care s-a descoperit o rețea de companii care câștigau contracte de milioane de euro din fonduri europene, facturând un preț maximal pentru lucrări realizate cu cantități mai mici de materiale decât cele raportate.
Trace Group Hold, care face parte din aceeași asociere, a fost anchetată în România pentru excavații efectuate fără licență pe șantierul autostrăzii Ploiești-Buzău. Compania a fost implicată și într-un accident tragic în 2018, soldat cu 20 de morți, cauzat de probleme la execuția drumului realizată de aceasta, acuzații pe care reprezentanții companiei le-au respins.