Experiment Inedit în Educație: Inteligența Artificială Preia Rolul Profesorilor
Un liceu privat din Londra a inițiat un experiment revoluționar în care inteligența artificială (AI) va preda lecții elevilor, înlocuind profesorii tradiționali. Aceasta este prima clasă de acest tip din Regatul Unit, iar inițiativa stârnește îngrijorări din partea experților în domeniul AI.
Detalii despre Proiectul-Pilot
David Game College, o instituție de învățământ privată din centrul Londrei, a lansat proiectul-pilot în urmă cu aproximativ șase luni, destinat elevilor care se pregătesc pentru examenele GCSE. Directorul adjunct al școlii, John Dalton, a afirmat că „învățământul va fi transformat de AI” și a subliniat dorința de a prelua conducerea în acest domeniu inovator.
Platforma utilizată de școală monitorizează modul în care elevii își însușesc cunoștințele și oferă instituției informații referitoare la obiceiurile lor de învățare. Deocamdată, șapte elevi participă la acest program, având la dispoziție calculatoare pentru a accesa sistemul AI. În loc de profesori, aceștia sunt îndrumați de „antrenori pedagogici” care, deși sunt calificați, nu au cunoștințe specifice despre materiile predate. Rolul acestor antrenori este de a-i ajuta pe elevi să utilizeze sistemul AI și de a-i sprijini în dezvoltarea abilităților non-tehnice, cum ar fi participarea la dezbateri.
Promisiuni și Provocări în Educația AI
Prim-ministrul britanic a declarat că Regatul Unit va deveni „lider mondial” în domeniul inteligenței artificiale, prezentând un plan de acțiune destinat să atragă companii și investitori, cu scopul de a revitaliza economia. Guvernul londonez consideră că AI ar putea sprijini profesorii în organizarea lecțiilor și corectarea lucrărilor de control. În acest context, a fost dezvoltat și un instrument denumit „Aila”, un asistent pentru lecții adaptat programelor școlare britanice.
Îngrijorări Legate de Impactul AI în Educație
Rose Luckin, profesoară la Universitatea UCL din Londra, care cercetează utilizarea AI în educație, consideră că proiectul de la David Game College este un „caz unic”. Ea își exprimă îndoieli cu privire la capacitatea AI de a preda materiile fundamentale precum matematica, engleza, biologia, chimia și fizica. De asemenea, Luckin se întreabă dacă AI poate înlocui „educația socială” oferită de interacțiunile dintr-o sală de clasă, în ciuda afirmațiilor conform cărora elevii au mai mult timp pentru a colabora între ei.
„Nu vreau să fiu prea pesimistă, deoarece este important să testăm aceste instrumente pentru a înțelege cum funcționează”, a adăugat ea. Luckin a menționat că AI va schimba rolul profesorilor, dar este greu de prezis în ce mod se va produce această transformare. Speranța sa este că David Game College va evalua impactul pozitiv sau negativ al AI în educație.
Aldalate: O Elevă de 15 Ani Despre Impactul Tehnologiei în Educație
Aldalate, o elevă în vârstă de 15 ani, a declarat că programul educațional la care participă a avut un impact profund asupra ei. „La început, aveam îndoieli”, a mărturisit ea, în timp ce stătea pe un scaun rotativ în sala de clasă. „Dar este mult mai eficient dacă doriți cu adevărat să vă atingeți obiectivele”, a continuat adolescenta.
În opinia sa, metoda de predare tradițională nu îi lipsește cu adevărat. Referindu-se la cursurile de engleză, una dintre materiile sale preferate, Aldalate a menționat că se gândea că ar trebui să aibă un profesor în fața ei. Totuși, a subliniat că „a funcționat”. „Voi răspundeți la întrebări și totul are logică”, a explicat ea.
Opinile Sindicatelor și Provocările Tehnologiei
Unul dintre cele mai mari sindicate din educație din Marea Britanie, National Education Union, a salutat inițiativa guvernului de a pune accent pe formarea profesorilor prin intermediul instrumentelor digitale. Secretarul general al sindicatului, Daniel Kebede, a subliniat că această ambiție ar trebui să se concretizeze în „investiții semnificative” pentru a asigura dotarea unităților de învățământ cu tehnologia necesară.
Rose Luckin a menționat că programul de la David Game College este considerat „elitist”, având în vedere că costul anual de școlarizare este de 27.000 de lire sterline (32.120 euro), cu peste 10.000 de lire sterline mai mult decât taxele medii de școlarizare din școlile private din Marea Britanie. De asemenea, a evidențiat că accesul inegal la tehnologie reprezintă una dintre „provocările” aduse de inteligența artificială.