INTERVIU cu Vasile Bănescu și Francisc Doboș: „Răul e mai prezent în jurul nostru și în media pentru că e mai ușor de povestit”

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
7 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Discuții despre faptele bune și pacea mondială

Teologul Vasile Bănescu și Francisc Doboș, preot paroh la Biserica Sacré Cœur din București, au abordat subiecte de maximă importanță în cadrul emisiunii „În Fața Ta” de la Digi 24. Aceștia au discutat despre faptele bune, conceptul de pace în contextul războiului din Ucraina, precum și despre proiecțiile de „Mesia” ale unor candidați la alegeri, cum ar fi Călin Georgescu.

Faptele bune în societate

Vasile Bănescu a subliniat faptul că „sunt o puzderie de fapte bune”. Acesta a explicat că, de multe ori, răul este mai vizibil în media, ceea ce poate crea iluzia că este mai dominant decât binele. „Răul este mai ușor de povestit și atrage mai mult atenția. Am devenit dependenți de un grad de tragism care ne face să ne simțim mai bine cu noi înșine, spunându-ne: ce bine că nu pățesc eu așa ceva. Cu toate acestea, binele există și este, din punct de vedere moral, o parte congenitală a naturii umane”, a adăugat Bănescu.

Puterea de a schimba vieți

Francisc Doboș a adus în discuție ideea că o faptă bună poate însemna „să învii alți oameni din frica de moarte”. El a subliniat necesitatea unei prezențe active și creative în societate, care să contribuie la bine. „Dacă toți ne aflăm în contextul Sărbătorii Învierii, ar trebui să ne propunem să oferim viață și speranță celor care sunt paralizați, nu doar fizic, ci și mental. Conflictele și neghina din jurul nostru pot proveni atât din afară, cât și din interiorul nostru”, a afirmat Doboș.

Reflecții asupra liderilor actuali

Vasile Bănescu a comentat despre liderii mondiali, în special Donald Trump și Vladimir Putin, afirmând că aceștia nu dovedesc, în nicio clipă, că ar fi făcători de pace. „Am observat, nu fără ironie, că lupta pentru pace devine tot mai acută. Cei menționați nu demonstrează că sunt cu adevărat constructivi în acest sens. Nu este nevoie să analizăm detaliat cine bombardează copii și oameni nevinovați, chiar și în contextul discuțiilor despre pace”, a explicat Bănescu.

El a subliniat că pacea adevărată, din perspectiva creștinismului, este cea lăuntrică, care împiedică ură și violență. „Cei doi lideri nu pot fi considerați făcători de pace, deoarece nu au în ei suficientă lumină pentru a înțelege cu adevărat valoarea acestei noțiuni. Numai un om cu lumină în interiorul său poate promova pacea autentică, iar această lumină este esențială în descrierea divinității în creștinism”, a concluzionat Bănescu.

Reflecții asupra Predicii de pe Munte și a moralității contemporane

În contextul Predicii de pe Munte, întrebările legate de moralitate și responsabilitate spirituală devin tot mai relevante. Ce fel de lumină se regăsește în cei care, în zilele de sărbătoare, atacă oameni nevinovați? Ce credibilitate poate avea un lider spiritual care binecuvântează arme de distrugere în masă? Aceste teme au fost discutate și în urmă cu trei ani, într-un moment în care implicațiile morale erau la fel de alarmante.

Un om al Bisericii, purtând simbolurile credinței, se confruntă cu o dilemă profundă atunci când sprijină un război ce provoacă suferințe uriașe. Aceasta reprezintă, fără îndoială, o inversiune morală considerabilă.

Creștinismul și universalismul

Teologul subliniază că religia creștină nu poate fi asociată cu suveranismul. Conform acestuia, „Creștinismul nu este suveranist, ci se definește prin universalism”. Hristos a trimis apostolii săi să răspândească mesajul său tuturor neamurilor, ceea ce elimină orice justificare pentru naționalism. Este firesc să ne iubim comunitatea, dar această iubire nu trebuie să se restrângă doar la conceptele naționaliste.

Rolul păstorului în comunitate

Părintele Francisc Doboș afirmă că „nimeni dintre noi nu este Mesia”. Responsabilitatea fiecărui păstor de suflete este să nu confunde figura lui Hristos cu un lider uman. Fiecare individ poate reflecta imaginea lui Hristos prin acțiunile sale, dar nu trebuie să uite că nimeni nu poate salva o comunitate de propriile temeri și nesiguranțe.

Reacția Bisericii la discursurile politice

Bănescu evidențiază că reacția Bisericii față de discursurile controversate ale unor politicieni ar fi trebuit să fie mai promptă. Imaginea de Mesia politică nu a fost contestată imediat, ceea ce a condus la o confuzie între mesajul religios și cel politic. Acest tip de mesianism politic poate afecta profund comunitățile religioase.

În concluzie, este esențial ca Biserica să protejeze valorile sale fundamentale și să reacționeze ferm împotriva celor care încearcă să confunde credința cu agenda politică. Mesianismul politic are potențialul de a provoca daune semnificative, iar o reacție adecvată poate contribui la menținerea integrității spirituale a comunităților. Ce părere aveți despre aceste observații?

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *