Perturbări majore în industria petrolieră arctică a Rusiei
Industria petrolieră arctică a Rusiei se confruntă cu dificultăți semnificative din cauza sancțiunilor impuse de Statele Unite asupra tancurilor petroliere și depozitelor asociate, conform unor surse avizate în logistică. Aceste măsuri au dus la blocarea stocurilor de țiței destinate cumpărătorilor din Asia.
Sancțiunile anunțate recent sunt cele mai severe aplicate vreodată sectorului petrolier rusesc, vizând producători importanți precum Gazprom Neft și Surgutneftegas, dar și 183 de nave care au transportat petrol rusesc. Potrivit surselor, toate cele trei tipuri de țiței arctic din Rusia – Novy Port, ARCO și Varandey, cu o producție de aproximativ 300.000 de barili pe zi – sunt afectate.
Infrastructură unică și lipsă de alternative
Transportul petrolului arctic necesită nave speciale de clasă de gheață, capabile să opereze în condiții extreme, inclusiv temperaturi de -55°C. Țițeiul este stocat în facilitățile plutitoare Umba și Kola, situate în apropiere de Murmansk, înainte de a fi transferat pe nave mai mari pentru export. Sancțiunile afectează atât aceste facilități, cât și navele mai mici folosite pentru transportul petrolului din câmpurile arctice.
Conform unei surse, „Aceste nave sunt unice și nu pot fi înlocuite rapid. Nu există echivalent de cumpărat pe alte piețe.” Această situație ar putea lăsa milioane de barili de țiței rusesc nevândut, având în vedere capacitatea de stocare limitată, iar o întrerupere de câteva săptămâni ar putea reduce producția.
Impactul asupra pieței asiatice
Țițeiurile arctice, apreciate de rafinăriile din India și China datorită calității lor superioare, sunt acum evitate de cumpărătorii asiatici, care refuză să achiziționeze țiței de pe navele sancționate. Aceasta poate duce la o creștere a prețurilor pentru alte tipuri de țiței, cum ar fi WTI-ul american. India, care anterior redusese achizițiile de petrol american în favoarea celui rusesc, ia acum în considerare creșterea importurilor din SUA, conform unei surse din industria rafinării.
Lipsa de alternative interne
Țițeiul produs în proiectele arctice rusești este destinat exclusiv exportului, neexistând o infrastructură care să permită integrarea acestuia în sistemul intern de conducte al Rusiei. În absența cumpărătorilor, volumele de țiței vor trebui stocate pe nave plutitoare sau producția va fi redusă. Deși unele livrări ar putea fi redirecționate către rafinării din sudul Rusiei, costurile ar fi ridicate, iar volumele transportate ar fi limitate.
Gazprom Neft și Lukoil nu au oferit comentarii cu privire la aceste sancțiuni, care riscă să izoleze și mai mult sectorul petrolier arctic al Rusiei de piețele globale.