Începerea construcției podului rutier peste Prut
Construcția podului rutier ce va conecta localitățile Golăiești din România și Zagarancea din Republica Moldova va demara pe 26 aprilie, în ziua de sâmbătă a Paștelui Blajinilor. Ceremonia de lansare a lucrărilor se va desfășura pe ambele maluri ale râului Prut, conform anunțului ministrului moldovean al infrastructurii și dezvoltării regionale, Vladimir Bolea.
Invitație către cetățeni
Ministrul Bolea a adresat o invitație tuturor cetățenilor moldoveni care doresc să participe la acest moment simbolic. „Pe ambele maluri se va pune piatra de temelie pentru construcția podului”, a declarat el, subliniind că acest pod va reprezenta capătul autostrăzii A8, cunoscută și sub denumirea de „Autostrada Unirii”. „Aceasta va conecta Pașcaniul cu Iașiul și Ungheniul, iar în partea noastră va fi construit și primul tronson de autostradă”, a adăugat ministrul.
Detalii despre pod
Viitorul pod va purta denumirea de „Podul de Flori”, evocând reunirea simbolică a românilor și moldovenilor pe malurile Prutului în anul 1990. Conform informațiilor furnizate, podul va avea patru benzi de circulație, câte două pe sens, precum și trotuare pentru pietoni. Lungimea totală a podului va fi de 261 de metri, iar în prima etapă, lățimea acestuia va ajunge la 13 metri, urmând să crească la 24,25 metri în etapa a doua.
Facilități și infrastructură
Proiectul include și construcția unui punct de trecere a frontierei, dotat cu facilități pentru control amănunțit, parcări pentru camioane și autoturisme, precum și un drum de legătură de aproximativ 1 km. „Podul de Flori” este parte integrantă a proiectului strategic al Autostrăzii Unirii A8, care va conecta Târgu Mureș, Iași și Ungheni de frontiera cu Republica Moldova, interconectându-se cu Drumul Național R1 Chișinău – Ungheni.
Estimări privind deschiderea și finanțarea
Autoritățile moldovene estimează că traficul rutier va putea fi deschis provizoriu pe pod în toamna anului 2026, în timp ce finalizarea Autostrăzii Unirii este planificată pentru perioada 2029-2030. Investiția pentru acest proiect este finanțată integral din fonduri europene, prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei, iar valoarea totală a proiectului depășește 30 de milioane de euro.
Construirea altor poduri
Ministerul Transporturilor din România a anunțat că vor fi construite patru poduri rutiere noi peste râul Prut. Termenul pentru elaborarea studiului de fezabilitate este de 12 luni, iar valoarea totală estimată pentru realizarea primei etape de proiectare a celor patru poduri este de 1,1 milioane lei fără TVA pentru fiecare lot în parte.