Creșterea importurilor de gaz natural lichefiat din Rusia în Europa
În 2023, Europa a înregistrat o achiziție record de gaz natural lichefiat (GNL) din Rusia, conform datelor prezentate de Rystadt Energy. Aceasta vine în contradicție cu eforturile Uniunii Europene de a reduce dependența de combustibilii fosili care contribuie la finanțarea mașinăriei de război a lui Putin.
În cursul anului trecut, navele care transportau 17,8 milioane de tone de gaz rusesc lichefiat au sosit în porturile europene, marcând o creștere de peste 2 milioane de tone comparativ cu anul anterior. Jan-Eric Fähnrich, analist al Rystadt Energy, a subliniat că nu doar că importurile de GNL au crescut, dar au atins și „niveluri record”.
Schimbările în importurile de gaz rusesc
În ciuda scăderii semnificative a importurilor tradiționale de gaz rusesc de la începutul conflictului din Ucraina, Europa a intensificat achizițiile de GNL din diverse surse, inclusiv din Rusia. Anul trecut, Rusia a devenit al doilea cel mai mare furnizor de GNL pentru Europa, depășind Qatarul, după Statele Unite.
În 2024, Europa a importat 49,5 miliarde de metri cubi de gaz rusesc prin conducte și încă 24,2 miliarde de metri cubi sub formă lichidă. O parte din acest GNL a fost destinat revânzării către alte țări.
Impactul asupra relațiilor cu Ucraina și obiectivelor climatice
Aceste date au fost publicate la scurt timp după ce Ucraina a sistat fluxurile de gaz rusesc prin conductele sale, încheind astfel o rută energetică din perioada sovietică care a rezistat pe parcursul a trei ani de conflict intens. Activistii subliniază că UE își subminează sprijinul pentru Ucraina și obiectivele climatice prin continuarea achizițiilor de combustibili fosili din Rusia.
De la începutul războiului, UE a redus cererea de energie și a simplificat reglementările pentru instalarea de turbine eoliene și panouri solare. Cu toate acestea, experții avertizează că tranziția către o economie mai verde nu progresează suficient de rapid pentru a preveni încălzirea globală de 1,5 grade Celsius până la finalul secolului.
Costurile importurilor de GNL rusesc
Datele Centrului de Cercetare pentru Energie și Aer Curat (Crea) arată că importurile de GNL rusesc în UE au fost evaluate la 7,32 miliarde de euro în 2024, cu o creștere de 14% față de anul anterior, aducând volumul total la 17,5 milioane de tone. Vaibhav Raghunandan, analist la Crea, a menționat că GNL-ul rusesc este adesea oferit la prețuri mai mici decât alternativele, ceea ce determină companiile să cumpere mai mult de la furnizorul cel mai ieftin.
Planurile Uniunii Europene pentru viitor
UE are ca obiectiv încetarea importurilor de combustibili fosili din Rusia până în 2027, însă a fost reticentă în a interzice gazul, așa cum a procedat cu cărbunele și petrolul. În iunie, statele membre au decis să interzică „transbordarea” GNL-ului rusesc către țările din afara UE începând cu martie 2025. Creșterea recentă a importurilor de GNL din Rusia ar putea fi influențată de eforturile de a asigura cantități mari înainte de aplicarea sancțiunilor.
Activistii ucraineni afirmă că regimul de sancțiuni este subminat de „lacune flagrante” care permit continuarea acestui flux de gaze.
Importurile de GNL din Rusia și apelul pentru sancțiuni mai stricte
În 2024, nivelurile record ale importurilor rusești de gaz natural lichefiat (GNL) subliniază necesitatea acțiunilor decisive din partea Uniunii Europene pentru a remedia lacunele existente în regimul de sancțiuni impus Rusiei. Svitlana Romanko, fondatoarea organizației Razom We Stand, un grup ucrainean dedicat campaniilor pentru climă, a declarat că aceste importuri reprezintă o problemă majoră pentru eforturile de a stopa finanțarea războiului.
„Avem în prezent până la 15 pachete de sancțiuni, iar o interzicere totală a importurilor de GNL din Rusia este o măsură urgentă necesară pentru a opri alimentarea cufărului de război al lui Putin”, a subliniat Romanko. Aceasta a cerut, de asemenea, Uniunii Europene să ia măsuri împotriva „flotei din umbră” a Rusiei, care constă în petroliere vechi și insuficient asigurate, precum și să închidă o breșă de rafinare care permite importurile europene de produse derivate din țiței rusesc din țări precum Turcia și India.