„Frankenjet”: Armata SUA va combate cu un avion „invizibil” refăcut din componentele a două aeronave F-35 avariate.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
5 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Forțele Aeriene ale SUA prezintă „Frankenjet”, un nou avion de vânătoare operațional

Forțele Aeriene ale Statelor Unite au anunțat că „Frankenjet”, un avion de vânătoare stealth creat din componentele a două aeronave F-35 distruse, este acum complet operațional și pregătit pentru misiuni de luptă. Această informație a fost comunicată printr-un raport al Biroului Programului Comun F-35 (JPO) al Forțelor Aeriene.

Originea „Frankenjet”

Povestea acestui avion reciclat a început în 2014, când un F-35A, denumit AF-27, a suferit o „defecțiune catastrofică a motorului” înainte de o misiune de antrenament la Baza Aeriană Eglin din Florida. Conform unui raport, avaria a cauzat daune semnificative, iar piese din rotorul motorului rupt au distrus diverse componente ale aeronavei, inclusiv un rezervor de combustibil și linii hidraulice. Incendiul rezultat a afectat două treimi din partea din spate a avionului.

Pe 8 iunie 2020, un alt incident a avut loc când trenul de aterizare frontal al unui alt F-35A, cunoscut ca AF-211, a cedat în timpul aterizării pe Baza Aeriană Hill din Utah, provocând daune severe. Astfel, Forțele Aeriene au rămas cu două bucăți utilizabile de avioane de vânătoare, respectiv nasul avionului AF-27 și spatele avionului AF-211.

Construcția „Frankenjet”

În loc să considere ambele aeronave ca pierderi, echipele au luat o decizie curajoasă în 2022 de a combina părțile celor două avioane, montând nasul de la AF-27 pe AF-211. Această abordare a permis economii semnificative și reintroducerea unui avion operațional în flotă.

Scott Taylor, inginer mecanic principal la Lockheed Martin, a explicat că, deși toate secțiunile aeronavei pot fi demontate și remontate teoretic, o astfel de operațiune nu a fost realizată până acum. „Frankenjet” devine astfel prima aeronava de acest tip, marcând un moment istoric în dezvoltarea avioanelor de vânătoare.

Etapele recondiționării

Lucrările de reparație au fost efectuate la Baza Aeriană Hill, folosind unelte și echipamente specializate. După aproape doi ani și jumătate de reparații, „Frankenjet” a zburat pentru prima dată în ianuarie, făcând legătura între Baza Aeriană Hill și fabrica Lockheed Martin F-35 din Fort Worth, Texas. Jeffrey Jensen, inginerul principal pentru varianta F-35A, a menționat că aeronava s-a comportat excelent în timpul primului zbor, ca și cum ar fi fost proaspăt ieșită de pe linia de producție.

Revenirea „Frankenjet” la unitatea de origine

La sfârșitul lunii trecute, „Frankenjet” a fost pilotat înapoi la Baza Aeriană Hill și a fost alocat unității de care aparținea inițial AF-211, marcând astfel o nouă etapă în utilizarea sa în cadrul Forțelor Aeriene.

Costul proiectului „Frankenjet”

Proiectul denumit „Frankenjet” a fost evaluat la un cost de 11,7 milioane de dolari. Într-un comunicat recent, s-a subliniat că acest proiect a generat economii semnificative, de aproximativ 63 de milioane de dolari, comparativ cu cheltuielile necesare pentru achiziția unui avion nou, plătite din fondurile Pentagonului și ale contribuabililor.

Flota de F-35A a Forțelor Aeriene ale SUA

Forțele Aeriene ale Statelor Unite dețin în prezent 383 de avioane de tip F-35A, conform datelor furnizate de Institutul Internațional pentru Studii Strategice. F-35A este una dintre cele trei variante ale avionului de vânătoare stealth utilizat de armata americană.

Versiuni ale F-35

Corpul Marinei Americane operează F-35B, un avion special conceput pentru decolare scurtă și aterizare verticală, în timp ce Marina SUA utilizează F-35C, care este destinat misiunilor desfășurate de pe portavioane.

Popularitatea F-35 în rândul aliaților

Aeronavele F-35 au câștigat de asemenea popularitate în rândul aliaților și partenerilor Statelor Unite, un total de 17 țări optând pentru achiziția acestor avioane, conform informațiilor oferite de Lockheed Martin.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *