Fiecare automobil din Statele Unite este pe punctul de a se scumpi, posibil cu până la 15.000 de dolari. „Este doar matematică”

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
9 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Impactul tarifelor auto impuse de președintele Trump

Industria auto se confruntă cu provocări majore din cauza tarifelor auto impuse de președintele Donald Trump, conform fostului director general al Ford, Mark Fields. Acesta a declarat într-un interviu că „costul vehiculelor va crește. Este doar matematică. Concluzia este că nu există absolut niciun vehicul care să nu fie afectat de tarife”.

Creșterea prețurilor vehiculelor în Statele Unite

Tariful de 25% aplicat mașinilor importate a intrat în vigoare recent, parte a eforturilor președintelui de a sprijini locurile de muncă din sectorul auto american. De asemenea, se intenționează aplicarea de tarife pentru piesele auto până la data de 3 mai. Bank of America estimează că acest tarif ar putea crește costul vehiculelor asamblate în SUA cu aproximativ 26 de miliarde de dolari, ceea ce se traduce în aproximativ 3.285 de dolari în plus pentru fiecare vehicul.

Chiar și mașinile fabricate în SUA ar putea deveni mai scumpe, deoarece majoritatea acestora folosesc piese din străinătate. Goldman Sachs estimează că, din cauza tarifelor, prețul mașinilor importate ar putea crește cu sume cuprinse între 5.000 și 15.000 de dolari pe vehicul.

Reacția producătorilor și impactul asupra cererii

Fields sugerează că producătorii auto ar putea decide să suporte o parte din costurile tarifelor, dar vor transfera restul către consumatori prin prețuri mai mari și stimulente reduse. Rămâne de văzut dacă consumatorii pot face față creșterilor de prețuri, având în vedere că prețurile mașinilor sunt deja aproape de maximele istorice. Analiștii de la Bank of America au subliniat că „creșterile de prețuri vor duce la o scădere a cererii, mai ales că accesibilitatea a devenit o provocare pentru toți cumpărătorii”.

Posibile scăderi ale vânzărilor

Conform estimărilor Bank of America, dacă producătorii de automobile decid să transfere integral costul tarifelor către consumatori, vânzările de vehicule din SUA ar putea scădea cu aproximativ 3,2 milioane de unități, ceea ce reprezintă în jur de 20% din trendul anual actual al vânzărilor. Chiar și în cazul în care producătorii decid să transfere doar o parte din costuri, vânzările ar putea scădea cu aproximativ 2,5 milioane de vehicule.

Amenințările președintelui și efectele asupra industriei

Recent, Wall Street Journal a raportat că Trump a avut o discuție telefonică cu directorii executivi din industria auto, amenințându-i cu tarife și mai mari dacă vor decide să crească prețurile din cauza tarifelor de import. Trump a negat că ar fi exercitat presiuni asupra acestora pentru a evita creșterea prețurilor, afirmând că „nu-mi pasă deloc dacă cresc prețurile, pentru că oamenii vor începe să cumpere mașini americane”.

Fields consideră că este „pur și simplu nerealist” să se aștepte ca directorii executivi din industrie să nu crească prețurile și a caracterizat această situație ca fiind „doar o altă modalitate de a impune controlul prețurilor”. Afirmă că amenințările venite din partea președintelui pot avea un impact semnificativ asupra industriei auto, subliniind că este intimidant când liderul unei națiuni afirmă că trebuie să „absorbiți costurile și să lăsați să vă afecteze rezultatele”.

Amenințările și Beneficiile Tarifelor Auto în SUA

Recent, Casa Albă a afirmat că majorarea tarifelor auto va conduce la o creștere semnificativă a producției de automobile și a locurilor de muncă în Statele Unite. Președintele a declarat: „Acest lucru va duce la construirea a numeroase uzine auto. Veți observa cifre fără precedent în ceea ce privește ocuparea forței de muncă, cu mulți oameni implicați în producția de automobile.”

Impactul Asupra Locurilor de Muncă

Totuși, există temeri legate de posibilele pierderi de locuri de muncă în SUA, în cazul în care tarifele auto afectează cererea pentru vehicule, determinând fabricile să își reducă activitatea sau chiar să oprească parțial producția. De exemplu, sute de angajați de la Cleveland-Cliffs din Minnesota ar fi fost concediați din cauza scăderii comenzilor ca urmare a acestor tarife.

Cu toate acestea, specialiștii afirmă că tarifele pentru automobile ar putea stimula producătorii să relocalizeze unele dintre locurile de muncă în Statele Unite. Conform estimărilor de la Bank of America, companiile auto ar putea reduce costurile tarifare prin transferarea asamblării a aproximativ un milion de vehicule în fabricile existente din SUA.

Provocările Relocării Producției

Relocarea unei fabrici nu este un proces simplu. Retehnologizarea fabricilor existente poate dura mult timp, iar construirea unor noi unități poate necesita ani de zile și investiții considerabile. Bank of America a estimat că, în următorii cinci ani, mulți producători auto ar putea decide să își mute producția în SUA, dar doar dacă există „investiții mari de capital”.

Directorii executivi sunt reticenți în a face astfel de investiții fără o claritate privind tarifele pe termen lung, mai ales în contextul politicilor fluctuantă ale administrației actuale. Sean Tucker, editor principal la Kelley Blue Book, a subliniat că, deși companiile trebuie să ia în considerare costurile pe termen lung, este dificil să prezică ce se va întâmpla în următoarele luni.

Problema Forței de Muncă

Un alt aspect important este disponibilitatea forței de muncă necesare pentru a susține noile fabrici auto în SUA. Îmbătrânirea populației active și restricțiile asupra imigrației complică situația. Fields a menționat că, chiar și în perioada recuperării economice după Marea Recesiune, Ford s-a confruntat cu dificultăți în a găsi și păstra muncitori calificați.

Problema se agravează în condițiile în care producătorii de automobile vor trebui să ofere salarii mai mari și beneficii mai generoase decât cele din alte țări, cum ar fi Mexic. Aceasta ar putea conduce la o creștere a costurilor vehiculelor, costuri pe care producătorii le-ar putea transfera consumatorilor.

Provocările pentru Industria Auto

Bank of America a subliniat că ar fi „practic imposibil” să se relocalizeze majoritatea pieselor auto din cauza costurilor ridicate ale forței de muncă din Statele Unite. Această realitate complică și mai mult planurile de expansiune ale producătorilor auto și subliniază provocările cu care se confruntă industria în contextul actual economic și politic.

Câștigători neintenționați ai transferului producției auto

Transferul producției în Statele Unite determină o schimbare semnificativă în strategia producătorilor de automobile. Aceștia vor fi încurajați să se abată de la fabricarea vehiculelor mai accesibile, cu marje de profit reduse, în favoarea modelelor mai scumpe, care oferă câștiguri financiare mai mari. Această tendință va face ca accesul americanilor la diverse tipuri de vehicule să devină mai dificil.

„Aceasta va amplifica cererea pentru soluții de transport mai accesibile”, au observat analiștii de la Bank of America. Ei subliniază că problema ar putea fi abordată prin intermediul opțiunilor mai ieftine oferite de producători auto din China, precum BYD, Geely și alții, care ar putea să-și desfășoare activitatea în Statele Unite.

Impactul pe termen lung asupra producătorilor auto

Fields sugerează că întreaga complexitate a războiului comercial și costurile asociate cu tarifele vor genera, în final, provocări semnificative pentru producătorii auto din Occident. Ironia situației este că cei mai mari beneficiari ar putea fi tocmai cei care au fost vizați de politicile comerciale ale administrației Trump.

„Cei mai mari câștigători sunt producătorii chinezi”, afirmă Fields. „În timp ce producătorii auto din Occident se concentrează pe gestionarea tarifelor, producătorii chinezi OEM vor continua să inoveze și să-și mențină avansul în industrie.”

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *