Uniunea Europeană Interzice Utilizările „Inacceptabile” ale Inteligenței Artificiale
Începând cu 2 februarie, Uniunea Europeană a implementat interdicții privind anumite utilizări ale inteligenței artificiale, marcând o premieră mondială în reglementarea acestei tehnologii emergente. Cu toate acestea, criticii susțin că aceste restricții au lacune semnificative, permițând poliției europene și autorităților de migrație să utilizeze inteligența artificială, inclusiv tehnologia de recunoaștere facială, în scopuri de combatere a infracționalității grave, precum terorismul.
Restricții și Excepții
Noua legislație interzice utilizarea inteligenței artificiale pentru a prezice comportamente infracționale, clasificând aceste acțiuni de „poliție predictivă” printre cele șapte categorii de utilizare interzisă. De asemenea, este prohibită construirea unor baze de date pentru recunoașterea facială folosind imagini de pe internet sau deducerea emoțiilor din date biometrice.
Deși interdicțiile au intrat în vigoare, guvernele europene au timp până în luna august pentru a desemna autoritățile responsabile cu aplicarea lor. Această legislație este considerată o premieră globală în stabilirea unor reguli clare privind utilizarea tehnologiilor emergente.
Implicarea Instituțiilor Europene
Henna Virkkunen, vicepreședinta Comisiei Europene responsabilă de suveranitatea tehnologică, a evidențiat importanța acestei legi, afirmând că aceasta va contribui la protejarea cetățenilor, în timp ce va facilita inovarea. Crearea de garanții pentru utilizarea tehnologiilor emergente este văzută ca fiind crucială pentru adoptarea lor pe scară largă.
Regulile Uniunii Europene se diferențiază de cele din alte părți ale lumii, unde reglementările similare lipsesc, consolidând astfel poziția Uniunii în domeniul reglementării tehnologice. În contrast, fostul președinte american Donald Trump a adoptat o abordare diferită, abrogând un ordin executiv privind siguranța AI instituit de predecesorul său, Joe Biden.
Obiectivele și Provocările Interdicțiilor
Brando Benifei, un parlamentar italian implicat în negocierea regulilor, a declarat că scopul interdicțiilor este de a preveni utilizarea inteligenței artificiale pentru „controlul societății” și „comprimarea libertăților”. Totuși, aplicarea acestor interdicții ar putea fi complexă, având în vedere că poliția și autoritățile de migrație au deja acces la diverse tehnologii de inteligență artificială, inclusiv recunoașterea facială în timp real în locuri publice.
Academicienii și activiștii urmăresc cu atenție modul în care aceste reglementări vor fi aplicate, existând îngrijorări cu privire la numeroasele excepții care ar putea limita eficiența interdicțiilor. Nathalie Smuha, profesor asistent la Universitatea KU Leuven, a subliniat că întrebarea este dacă putem considera cu adevărat că există o interdicție, având în vedere numeroasele derogări.
Dezvoltarea Legislației
O interdicție completă a anumitor utilizări ale inteligenței artificiale nu a fost parte din planurile inițiale ale Comisiei Europene în 2018, când a fost inițiată o strategie pentru AI. Cu toate acestea, experții și oficialii au recunoscut rapid necesitatea de a aborda anumite practici prin reglementări mai stricte, ceea ce a condus la elaborarea acestei legislații inovatoare.
Reguli de Inteligență Artificială Adoptate de Parlamentul European
În aprilie 2021, regulile propuse pentru inteligența artificială sugerau deja interzicerea unor practici, inclusiv cele care „distorsionează comportamentul unei persoane” prin tehnici subliminale sau exploatează grupuri vulnerabile. Proiectul de lege a fost discutat în Parlamentul European, unde parlamentarii au extins lista interdicțiilor în timpul negocierilor cu oficialii guvernamentali. Forma finală a legislației a fost convenită în decembrie 2023.
Categorii de Interdicții
Kim Van Sparrentak, parlamentar olandez al Verzilor, implicat în negocierile Actului AI, a explicat că interdicțiile se împart în trei categorii. „Există lucruri care existau deja și pe care știm că nu le dorim, dar și aspecte pe care le putem imagina, fie din filmele de la Hollywood, fie din practicile din China”, a declarat ea.
Controversele din Țările de Jos
Un incident semnificativ care a influențat redactarea legii a fost controversa din 2019 din Țările de Jos, când autoritățile fiscale au utilizat un algoritm pentru a detecta frauda în alocațiile de îngrijire a copilului. Această acțiune a dus la acuzații pe nedrept de fraudă pentru aproximativ 26.000 de persoane. Acum, astfel de practici ar putea fi interzise, inclusiv în contextul controlului predictiv al poliției.
„Dacă vrei o societate bazată pe statul de drept, nu poți trata oamenii constant ca și cum ar fi deja potențiali infractori”, a subliniat Van Sparrentak.
Interdicții privind Recunoașterea Facială
O altă interdicție importantă se referă la utilizarea imaginilor cu fețele oamenilor de pe internet, inspirată de activitățile Clearview AI, o companie de recunoaștere facială din SUA, investigată pentru utilizarea miliardelor de imagini în baza sa de date. Noua legislație interzice utilizarea „sistemelor AI care creează sau extind baze de date de recunoaștere facială prin adunarea masivă de imagini faciale de pe Internet”.
Influențe Externe și Lacune în Legislație
Interdicțiile au fost, de asemenea, influențate de sistemul de punctaj social din China, care clasifică persoanele pe baza comportamentului lor. Activitățile pentru drepturile digitale au subliniat diversele „lacune grave” ale legii, în special în ceea ce privește poliția și migrația. Grupul format din 22 de organizații a evidențiat că „cea mai flagrantă lacună este că interdicțiile nu se aplică autorităților de aplicare a legii și de migrație”.
O excepție notabilă este interzicerea recunoașterii faciale în timp real în locuri publice, deși statele membre ale UE pot permite excepții pentru infracțiuni grave. De asemenea, utilizarea inteligenței artificiale pentru a detecta emoțiile în școli sau birouri este interzisă, dar nu și în aplicațiile pentru poliție și migrație, ceea ce ar putea permite utilizarea detectorilor de minciuni AI la granițe.
Discuții Finale și Provocări
Van Sparrentak a menționat că aceste scutiri au reprezentat o linie roșie pentru guvernele UE în timpul negocierilor, ceea ce a dus la discuții intense care s-au prelungit timp de 36 de ore.