Evaluările de final de an pentru elevii din clasele primare
Elevii din învățământul primar au început perioada evaluărilor de final de an școlar. Deși aceste testări sunt menite să fie fără miză și să ofere o imagine generală asupra progresului școlar, ele au stârnit tot mai multe controverse. Părinții le consideră lipsite de utilitate, iar profesorii subliniază că acestea nu reflectă corect activitatea didactică desfășurată în clasă.
Primii elevi testați sunt cei din clasa a doua, urmând ca în perioada următoare să fie evaluați și cei din clasele a patra și a șasea. Ovidiu Pânișoară, specialist în educație, subliniază că: „Dacă ceea ce se întâmplă la clasă sau modul în care se învață nu are legătură cu modul în care sunt concepuți itemii, iar profesorii nu sunt consultați pentru a corela metoda de predare, atunci aceste evaluări devin inutile.”
Specialistul ridică o întrebare crucială legată de utilitatea acestor testări: „Aș întreba ministerul dacă se iau măsuri pentru a actualiza programele și modul de desfășurare a activității didactice.”
Deși elevii nu simt presiunea acestor teste, mulți dintre ei nu înțeleg scopul lor, conform declarațiilor părinților și profesorilor. Testele sunt elaborate de Centrul Național pentru Politici și Evaluare în Educație și au rol orientativ, nefiind însoțite de note sau calificative. Cu toate acestea, absența unui feedback concret și lipsa impactului asupra structurii curriculare ridică semne de întrebare în rândul experților din domeniu.