Evadarea de la sancțiunile UE care permite repararea petrolierele rusești în Franța și Danemarca

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
4 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Șantierele navale europene repară petroliere rusești pentru a menține fluxul de energie

Conform unor surse, șantierele navale din Europa oferă servicii de întreținere pentru petrolierele rusești, facilitând astfel transportul rezervelor esențiale de energie în Arctica, în ciuda sancțiunilor impuse de Occident. Această situație a fost evidențiată de publicația Times, care menționează că lacunele în sancțiunile Uniunii Europene permit desfășurarea de reparații la șantierul naval Damen din Brest, Franța, și la Fayard A/S din Danemarca.

Compania rusă Yamal LNG beneficiază de aceste servicii, profitând de prețurile ridicate ale gazului pe timpul iernii. Malte Humpert, expert în transport maritim în zona Arctică, a subliniat impactul crucial al acestor șantiere, afirmând că interzicerea acestora ar putea afecta semnificativ operațiunile logistice ale Rusiei. Deși ar putea găsi alternative, acestea ar necesita devieri considerabile de la traseele stabilite.

Diviziuni în cadrul Uniunii Europene privind sancțiunile

În prezent, Uniunea Europeană se confruntă cu disensiuni interne referitoare la sancționarea gazului natural lichefiat. Zece state membre, printre care România, Cehia, Danemarca, Estonia, Finlanda, Irlanda, Letonia, Lituania, Polonia și Suedia, fac presiuni pentru a interzice reparațiile efectuate în șantierele navale europene. Aceștia susțin că flota de petroliere GNL ruse ar trebui să fie supusă unor sancțiuni stricte care să interzică andocarea și prestarea de servicii maritime pe teritoriul UE.

Un document intern distribuit ambasadorilor subliniază necesitatea de a interzice, cât mai curând posibil, importurile de gaz rusesc și GNL. Totuși, Danemarca nu poate lua măsuri unilaterale pentru a opri activitatea șantierului naval în absența unei decizii colective din partea UE.

Activitățile șantierelor navale și impactul asupra flotei rusești

Din datele de urmărire prin satelit furnizate de Kpler, se știe că cele două șantiere navale au efectuat reparații pentru 14 din cele 15 petroliere specializate Arc7, care transportă mărfuri de la Sabetta, situat pe coasta de nord a Siberiei. Majoritatea acestor nave sunt deținute de companii de energie și transport maritim, inclusiv Dynagas, cu sediul în Grecia, care a fost reticentă în a susține sancțiunile împotriva transportului de GNL rusesc.

Petrolierele rusești au efectuat vizite regulate la aceste șantiere, opt dintre ele apelând la Damen, în timp ce Fayard a găzduit nouă nave din februarie 2022, de la invadarea Ucrainei de către Rusia. Damen a declarat că lucrările efectuate au respectat legislația europeană și că nu sunt planificate alte servicii în perioada următoare, în timp ce Fayard a refuzat să comenteze asupra situației.

Provocările Uniunii Europene în reducerea dependenței de gazul rusesc

UE se confruntă cu dificultăți în a reduce treptat dependența de gazul rusesc, iar importurile au crescut în timpul iernii din cauza deficitului de resurse din alte părți ale lumii. Conform unui think tank, livrările de la Yamal reprezintă 85 până la 90 la sută din importurile de GNL din Rusia. Anul trecut, Uniunea Europeană a primit un volum record de 16,65 milioane de tone de GNL rusesc, dintre care doar 20% au fost redirecționate către țări din afara blocului.

Activitățile navelor și ale șantierelor navale nu sunt afectate de sancțiuni din cauza lacunelor existente pentru navele sub alte pavilioane decât cele rusești, precum și a scutirilor pentru expertiză tehnică și întreținere din partea companiilor europene. De menționat este că singurul petrolier din flota Arc7 care nu a beneficiat de servicii în UE este Christophe de Margerie, deținut de compania rusă Sovcomflot, care este supusă sancțiunilor din 16 decembrie.

Reducerea livrărilor de la Yamal

Recent, a fost anunțată prima mișcare semnificativă de reducere a livrărilor de gaze naturale din regiunea Yamal. Această decizie are implicații majore asupra piețelor energetice, având în vedere importanța Yamalului ca sursă de gaze pentru diverse țări.

Problemele tehnice ale petrolierului

Un aspect esențial al acestei situații este legătura directă a petrolierului cu compania Sovcomflot. Această asociere a determinat ca nava să fie nevoită să călătorească în China pentru a efectua reparații necesare. Din păcate, în urma acestei călătorii, petrolierul se confruntă acum cu blocaje din cauza lipsei de piese esențiale, ceea ce complica și mai mult situația livrărilor.

Implicatii asupra pieței energiei

Reducerea livrărilor de gaze din Yamal, combinată cu problemele întâmpinate de petrolier, ar putea influența semnificativ prețurile pe piața energetică globală. Observatorii pieței monitorizează cu atenție evoluțiile, având în vedere că aceste schimbări pot avea efecte de lungă durată asupra securității energetice.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *