Abandonul școlar și analfabetismul funcțional în România
România se confruntă cu probleme semnificative în ceea ce privește abandonul școlar și analfabetismul funcțional, situându-se printre țările europene cu cele mai ridicate rate în aceste domenii. În cadrul dezbaterii organizate de Euronews, candidații la alegerile prezidențiale din 18 mai, George Simion și Nicușor Dan, și-au exprimat viziunea asupra sistemului de educație și competențelor necesare absolvenților.
Critica lui George Simion asupra propunerii ministrului Educației
George Simion a contestat propunerea ministrului Educației, Daniel David, de a transfera responsabilitatea educației în cadrul CSAT, subliniind că „nu putem ascunde incompetența noastră prin includerea tuturor problemelor în CSAT, declarându-le chestiuni de securitate națională”. El a adăugat că sărăcia ar trebui să fie o preocupare de bază și a subliniat importanța ca mediul universitar să colaboreze pentru a asigura accesibilitatea educației pentru cei trei sferturi dintre elevi care nu pot accesa o facultate. Simion a criticat, de asemenea, salariile mici ale profesorilor debutanți, evidențiind disprețul autorităților față de educație.
Punctul de vedere al lui Nicușor Dan
În contrast, Nicușor Dan a afirmat că educația este o problemă de siguranță națională, subliniind deficitul de forță de muncă existent. El a menționat că meseriile viitorului necesită o calificare din ce în ce mai înaltă și a subliniat importanța corectării analfabetismului funcțional pentru a evita dependența de forța de muncă străină. Potrivit lui Dan, o soluție ar fi stimularea financiară pentru a atrage oamenii în sistemul educațional și adaptarea programa școlară la realitățile pieței muncii, inclusiv pregătirea profesorilor pentru noile provocări.
Sprijin pentru copiii defavorizați
Cei doi candidați au fost întrebați despre ce măsuri vor lua pentru a oferi șanse egale copiilor din medii defavorizate. Nicușor Dan, provenind dintr-o zonă semi-rurală, a subliniat importanța stimulării profesorilor cu vocație pedagogică pentru a se alătura sistemului de învățământ, afirmând că statul român are resurse financiare pentru aceasta, dacă nu sunt risipite pe alte cheltuieli. De asemenea, Dan a observat că în prezent, educația se concentrează pe memorarea informațiilor, în loc să pregătească elevii pentru piața muncii, indicând o deconectare între cerințele acesteia și oferta școlară.
Viziunea pentru o educație mai bună
George Simion a adăugat că „felul în care arată astăzi școala va contura viitorul țării”. Criticând promisiunile anterioare, el a cerut egalitate de șanse pentru toți copiii din România, subliniind necesitatea de a avea profesioniști calificați în mediul rural, care să fie remunerați corespunzător. Simion a evidențiat că o mare parte dintre copiii din România nu au acces la învățământul superior, iar facultățile s-au transformat în „fabrica de diplome”, fără a fi orientate către nevoile pieței muncii.