Starea sumbră a Windsurf înainte de acordul cu Cognition
La câteva zile după ce startup-ul de inteligență artificială Windsurf a anunțat că va fi achiziționat de Cognition, Jeff Wang, directorul Windsurf, a oferit detalii despre drama și incertitudinea din jurul acestui acord.
Negocieri anterioare cu OpenAI
Windsurf a fost raportat anterior că se află în discuții de achiziție cu OpenAI, însă acest acord s-a destrămat. În schimb, Google DeepMind a angajat CEO-ul startup-ului, Varun Mohan, co-fondatorul Douglas Chen și unii dintre cei mai buni cercetători ai săi. Google ar urma să licențieze tehnologia Windsurf ca parte a unei afaceri de 2,4 miliarde de dolari, dar fără a prelua o participație în companie.
Impactul asupra angajaților
Acest fenomen face parte dintr-o tendință recentă de „acquihire inversat”, prin care marii jucători din tehnologie evită controalele antitrust angajând membri-cheie ai echipelor startup-urilor și licențiind tehnologia acestora, în loc să le achiziționeze direct. Însă ce se întâmplă cu startup-urile și angajații care rămân în urmă? Un fondator de startup a comparat plecarea executivilor Windsurf cu un căpitan care își abandonează echipajul pe o navă care se scufundă.
Schimbări în conducere
Wang, care a fost responsabil de afaceri la Windsurf, a devenit CEO interimar după plecarea lui Mohan. Într-o postare pe X, el a exprimat compasiune pentru Mohan și Chen, descriindu-i ca „fondatori excelenți” într-o situație „dificilă”. Wang a relatat despre o întâlnire generală din 11 iunie, unde majoritatea membrilor echipei se așteptau să audă despre achiziția de la OpenAI, însă a fost nevoit să împărtășească vestea despre acordul cu Google și plecările rezultate. „Atmosfera era foarte sumbră”, a spus Wang. „Unii erau supărați din cauza rezultatelor financiare sau a plecărilor colegilor, în timp ce alții se îngrijorau de viitor. Câțiva erau în lacrimi, iar sesiunea de întrebări și răspunsuri a fost în mod firesc ostilă.”
Perspectiva lui Wang asupra viitorului
În opinia lui Wang, deși compania „a pierdut oameni valoroși și a suferit un impact semnificativ asupra moralului”, aceasta avea în continuare „toate proprietățile intelectuale, produsele și un talent puternic, inclusiv o echipă excelentă de marketing”. Astfel, Windsurf putea încerca să atragă mai mulți bani, să vândă sau pur și simplu să continue.
Negocierile cu Cognition
În acea seară, Wang a avut o discuție cu executivii de la Cognition, Scott Wu și Russell Kaplan, și a menționat că conducerea Windsurf „a luat foarte în serios abordarea Cognition de la început și a început imediat negocierile.” Wang a descris un weekend frenetic de discuții cu Cognition, în timp ce lua în considerare interesul inbound din partea altor potențiali cumpărători și se întâlnea cu inginerii rămași ai Windsurf pentru a-i convinge să nu plece.
Structura acordului
Wang a subliniat că cele două companii erau o potrivire bună datorită echipelor complementare. „Deși ei au investit excesiv în inginerie, au subinvestit, sincer, în marketing, iar echipele noastre din aceste funcții sunt de clasă mondială,” a spus el. „Pe de altă parte, acum ne lipsea o echipă de inginerie de bază, iar nu există un grup mai bun de ingineri AI decât lineup-ul pe care l-a adunat Cognition.”
Wang a afirmat că el și Wu erau aliniați în privința necesității de a „avea grijă de toți angajații Windsurf.” „Aceasta a dus la un aspect cheie al acordului: structurarea acestuia pentru a oferi o compensație fiecărui angajat, pentru a renunța la toate clauzele de vesting și pentru a accelera toate vesting-urile pentru acțiunile Windsurf,” a adăugat el.
Finalizarea acordului
Acordul de achiziție a fost semnat aparent la 9:30 dimineața luni, anunțat echipei imediat după aceea la o altă întâlnire generală, iar apoi anunțat public scurt timp după aceea. Într-un interviu cu Bloomberg, Wang a descris acea întâlnire generală de vineri ca „probabil cea mai proastă zi din viețile a 250 de oameni”, urmată luni de „probabil cea mai bună zi.”
Concluzie
Acest acord nu doar că oferă o nouă direcție pentru Windsurf, dar ilustrează și provocările cu care se confruntă startup-urile în contextul unor achiziții complexe, afectând atât angajații rămași, cât și moralul echipei.