Detalii despre ruptura cablului submarin între Letonia și Suedia. Nava bulgară Vezhen este eliberată de sechestru.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
3 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Incidentul cablului submarin optic între Letonia și Suedia

Ruperea cablului submarin de fibră optică ce leagă Letonia de Suedia, petrecută pe 26 ianuarie, nu a fost rezultatul unui act de sabotaj, conform declarației de luni a procurorului suedez responsabil de anchetă. Acesta a anunțat ridicarea sechestrului impus asupra navei bulgare Vezhen.

Mats Ljungqvist, procurorul suedez, a clarificat că incidentul a fost cauzat de o combinație de condiții meteorologice nefavorabile, defecțiuni tehnice și erori de navigație. Într-un comunicat oficial, el a subliniat: „S-a stabilit că o combinație de condiții meteorologice, defecțiuni ale echipamentului și erori de navigație au contribuit la acest incident.”

În urma acestui eveniment, autoritățile suedeze au confiscat nava bulgară Vezhen, inițial suspectată de implicare în sabotaj. Directorul companiei care operează nava, Navigația Maritimă Bulgară (NaviBulgar), a respins acuzațiile de intenție malefică. Mats Ljungqvist a declarat: „Ancheta arată în mod clar că nu este vorba despre un sabotaj, bazându-se pe interogatorii, confiscări și analize efectuate, precum și pe examinările la locul incidentului.”

Deși nava Vezhen a fost confiscată, procurorul a menționat că aceasta este legată de pagubele produse cablului. Ancheta continuă pentru a determina dacă au existat și alte infracțiuni asociate cu acest incident.

Detalii despre incident

În dimineața zilei de 26 ianuarie, un cablu de fibră optică aparținând Centrului Național de Radio și Televiziune al Letoniei (LVRTC), ce asigura o legătură între Insula suedeză Gotland și orașul leton Ventspils, a fost rupt. LVRTC a menționat că evaluările preliminare au sugerat „factori externi” ca posibile cauze ale incidentului.

Pe de altă parte, Norvegia a reținut o navă norvegiană cu echipaj rus, suspectată de implicare în incident, însă a permis ulterior nava să plece din lipsă de dovezi. Acest context vine pe fondul unei atenții sporite față de amenințările unui „război hibrid”.

Creșterea incidentelor în Marea Baltică

În ultimele luni, mai multe cabluri submarine au fost avariate sau rupte în Marea Baltică, ceea ce a condus NATO să anunțe în ianuarie inițierea unei misiuni de patrulare pentru protejarea acestor infrastructuri critice. În prezent, avioane, vapoare și drone sunt desfășurate într-un număr crescut și regulat în cadrul unei noi operațiuni, denumită „Santinela Balticii”.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *