Impactul micilor plăceri în economiile de criză
„Economia răsfățului” se referă la micile cadouri pe care oamenii și le fac pentru a se simți mai bine, având o reziliență mai mare în fața crizelor. Acest fenomen, cunoscut sub numele de „treatonomics”, tinde să înflorească în perioade dificile și se extinde în prezent.
Originea conceptului „treatonomics”
„Treatonomics” nu este un concept nou, având antecedente sub denumirea de „efectul ruj”, observat în timpul recesiunilor, când vânzările produselor cosmetice, în special ale rujurilor, creșteau. Primele dovezi au apărut în timpul Marii Crize Economice din anii ‘30, dar termenul a fost reintegrat în discuții în anii 2000, când Estée Lauder a raportat o creștere semnificativă a vânzărilor de rujuri după atacurile teroriste din 11 septembrie. Efectul de ruj sugerează că, în perioade dificile, consumatorii aleg achiziții necostisitoare care le îmbunătățesc starea de spirit. De exemplu, în loc să cheltuie bani pe o canapea nouă, ei își îmbunătățesc confortul prin achiziția de perne noi.
Reevaluarea economiei răsfățului în timpul pandemiei
Pandemia a dus la o reevaluare a conceptului de economie a răsfățului. Izolarea a crescut aprecierea pentru experiențe, astfel încât achizițiile de bunuri s-au restrâns, dar consumatorii sunt dispuși să plătească sume considerabile pentru experiențe, cum ar fi biletele la concerte. Acest fenomen a evoluat, având o cultură specifică generației Z, care se concentrează pe bucurii „fără regrete”. Acțiuni cotidiene, precum îngrijirea pielii, sunt acum considerate răsfățuri și sunt prezentate pe rețelele sociale.
Schimbarea valorilor și comportamentului consumatorilor
Reperele tradiționale ale vieții, cum ar fi căsătoria și achiziția de locuințe, s-au relativizat pentru noile generații. De exemplu, multe persoane fac prima achiziție imobiliară mai aproape de 40 de ani, iar evenimentele precum nunțile sau botezurile sunt înlocuite de petreceri de despărțire sau aniversări ale animalelor de companie. În China, se observă o creștere a petrecerilor de demisie, iar în Europa, petrecerile de divorț devin din ce în ce mai populare.
Concluzie: Provocările și tendințele viitoare
Schimbările din comportamentul consumatorilor sunt influențate de incertitudinile economice. Generațiile mai vechi au experimentat o perioadă extinsă de creștere, în timp ce milenialii au trăit diverse crize economice. Conform indicelui Kantar privind incertitudinea economică, actuala eră este marcată de „Mare Incertitudine”, iar volatilitatea se va menține probabil în următorii 5-8 ani. Astfel, treatonomics va persista, reprezentând o provocare pentru branduri să se adapteze la aceste micro-tendințe.