David: Educația se confruntă cu o subfinanțare cronică de mai mulți ani. Dacă diminuăm cheltuielile, fondurile trebuie să revină tot în sistem.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
4 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Declarațiile lui Daniel David privind subfinanțarea educației

Daniel David a afirmat că se desfășoară analize pentru a evalua opțiunile de reducere a cheltuielilor din sistemul educațional. Totuși, el a subliniat că educația este subfinanțată de mulți ani și că fondurile economisite ar trebui redirecționate către educație și cercetare. „Da, există posibilități de eficientizare în educație și cercetare, dar orice resursă economisită trebuie reinvestită în aceste domenii, care se confruntă cu o subfinanțare cronică. Este important să ne asumăm aceste angajamente, chiar dacă acum ne aflăm într-o situație economică dificilă. În următorii patru sau cinci ani, trebuie să ne îndeplinim promisiunile din legi, inclusiv procentele din PIB pentru educație și cercetare. Repet, nu acum, dar trebuie să ne propunem să atingem acest obiectiv în cinci ani, altfel stabilirea unor ținte în lege nu va avea sens, dacă le amânăm permanent”, a declarat Daniel David într-o conferință de presă organizată la Palatul Victoria.

Posibilitatea majorării normei didactice

Referitor la posibilitatea creșterii normei didactice ca măsură de reducere a deficitului bugetar, ministrul a menționat că această idee circulă în spațiul public de ceva timp. El a subliniat că orice modificare a normei didactice trebuie să fie în concordanță cu standardele europene și să reflecte bunele practici. „Această idee de majorare a normei didactice nu este nouă; a fost discutată încă de la începutul mandatului meu. Mesajul meu a fost constant: trebuie să ne raportăm la bunele practici europene și să evaluăm numărul de ore în raport cu veniturile. Orice decizie trebuie să se bazeze pe această logică. Dacă avem un număr prea mare de ore comparativ cu media europeană, putem să reducem. Dacă avem prea puține, putem lua în considerare o creștere, dar trebuie să respectăm angajamentele pe care le-am făcut față de profesori, inclusiv cele legate de salariile debutanților”, a explicat ministrul Educației.

Renunțarea la profesorii plătiți cu ora

În ceea ce privește renunțarea la profesorii care sunt plătiți cu ora, ministrul a subliniat că nu se poate renunța la cadrele didactice acolo unde este necesară acoperirea orelor din programa școlară. „Decizia depinde de numărul de ore disponibile și de capacitatea noastră de a renunța la anumite cadre didactice. Este esențial să ne asigurăm că toate orele sunt acoperite”, a concluzionat Daniel David.

Importanța continuității în educație

Un director de școală a subliniat recent că orice modificare în structura personalului didactic trebuie gestionată cu mare atenție, pentru a nu afecta calitatea procesului educațional. El a evidențiat că, în cazul în care un profesor decide să plece, este esențial ca instituția să aibă un înlocuitor care să preia orele și să continue să acopere curriculumul stabilit.

„Un director nu poate să renunțe pur și simplu la un cadru didactic dacă nu există o persoană pregătită să preia responsabilitățile necesare pentru elevi. Continuarea procesului educațional este prioritară și nu este atât de simplu să schimbi un profesor fără a avea o soluție viabilă”, a declarat el, concluzionând că astfel de decizii trebuie să fie bine fundamentate pentru a asigura stabilitatea și performanța școlii.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *