Daniel David discută despre bursele din învățământ
Într-o intervenție recentă la Digi24, Daniel David, Ministrul Educației, a abordat subiectul burselor din învățământ, subliniind gravitatea situației bugetare a țării. Acesta a propus o regândire a sistemului de burse, având în vedere dificultățile financiare actuale.
Decizii iminente privind bursele
David a menționat că deciziile finale vor fi luate săptămâna viitoare, adăugând că pentru bursele studenților se va menține o creștere de 25% față de 2023, considerată o măsură temporară până când economia națională se va stabiliza. „Vor exista cu siguranță discuții până la atingerea unei concluzii finale”, a afirmat el.
Problemele bugetare ale țării
Ministrul a evidențiat că deficitul bugetar este alarmant, avertizând că, dacă nu se iau măsuri imediate, țara ar putea ajunge într-o situație critică. „Dacă nu acționăm pe termen scurt, riscăm să nu mai putem plăti lucrurile esențiale”, a declarat David.
Propuneri de reformă pentru bursele elevilor
În ceea ce privește bursele pentru elevi, David a propus o sumă de referință pentru 2026, bazată pe anul 2023, având în vedere creșterile semnificative de costuri din ultimii ani. Totodată, a subliniat că va menține o creștere de 200% a burselor sociale, asigurând astfel suportul necesar pentru toți copiii care au nevoie de ajutor pentru a participa la școală.
Regândirea burselor de merit
Ministrul a anunțat o revizuire a bursei de merit, propunând reducerea procentului de 30% la 15%, pentru a asigura o evaluare corectă a meritelor. De asemenea, bursele de excelență, atât la nivel național cât și internațional, ar urma să fie majorate pentru a susține olimpicii, care ar trebui să beneficieze de burse de merit în loc de burse lunare.
Colaborare cu mediul de afaceri
David a exprimat disponibilitatea de a colabora cu diverse entități pentru a dezvolta mecanisme legislative care să sprijine educația. De exemplu, a sugerat că bursele tehnologice ar trebui să fie susținute de companiile care se implică în formarea profesională a elevilor.
Metodologia de aplicare a noilor măsuri
Conform reglementărilor în vigoare, modificările vor necesita o revizuire a metodologiei, care va fi aplicată în noul an școlar. David a subliniat că discuțiile pe această temă sunt în curs de desfășurare și că deciziile finale vor fi anunțate în curând.
Discuții cu Ministerul Finanțelor privind bursele studenților
În cadrul unei recente întâlniri, Daniel David a subliniat importanța discuțiilor cu Ministerul Finanțelor, menționând că premierul va fi implicat în aceste negocieri. „Avem de gând să discutăm despre bursele studenților, având în vedere că am observat și protestele acestora alături de elevi. Totuși, trebuie să recunoaștem că, spre deosebire de bursele elevilor, creșterea burselor pentru studenți a fost de doar 75%, nu de 260%. Aș dori să explorăm posibilitatea ca modificările pe care le facem pentru anul viitor, care includ o creștere de 25% față de 2023, să fie temporare, până când situația financiară a țării se stabilizează. Vor exista cu siguranță discuții până la atingerea unei concluzii definitive,” a adăugat acesta.
Posibilitatea revenirii la bursele actuale
Întrebat despre o posibilă revenire la nivelul actual al burselor, ministrul Educației a declarat că nu are un răspuns clar, dar va încerca să aducă subiectul în discuție în cadrul Guvernului. „Nu știu dacă se poate reveni, dar voi face tot posibilul să discutăm acest lucru, având în vedere că colegii mei s-au întâlnit cu studenții în absența mea. Voi aduce această propunere în fața Guvernului. Repet, în contextul în care creșterea burselor studenților nu a fost la fel de semnificativă ca a celor pentru elevi,” a explicat David.
Mecanisme psihologice și provocările întâmpinate
Ministrul a evidențiat și un aspect psihologic important legat de educație. „Există un mecanism psihologic care influențează modul în care sunt percepute acțiunile în domeniul educației. Atunci când se discută despre realizări pozitive în educație, se observă o mobilizare generală în societate. În schimb, în cazul unor evenimente negative, reacțiile sunt la fel de rapide. Practic, aproape toți românii au legături cu educația prin copiii lor și familiile acestora,” a spus acesta.
David a menționat, de asemenea, că există exemple de intimidare în discuțiile despre burse. „Primești multe mesaje de intimidare, inclusiv premierul și eu. Există un mecanism ce îmbină psihologia corectă cu intimidarea. Cei care nu înțeleg situația actuală și necesitatea unor eficientizări în domeniu încearcă să promoveze ideea că guvernul reduce fondurile pentru copii și burse,” a adăugat el.
Reforme și schimbări necesare
Ministrul a subliniat că schimbările și reformele nu se limitează doar la burse. „Este un mecanism incorect, în opinia mea, să se folosească copiii pentru a proteja privilegii personale. Acest lucru atrage sprijin social și intimidează autoritățile care trebuie să ia decizii. Vreau să subliniez că bursele din 2026 vor fi de cel puțin trei ori mai mari decât în 2023,” a concluzionat David.
Declarații despre Fondul de Burse
Într-o recentă declarație, Daniel David a subliniat realitatea crizei actuale, evidențiind că nu se poate continua cu fondul de burse pentru anii 2024 și 2025, unde creșterile au fost excepționale, dar și nesustenabile. Aceasta este o problemă cu care ne confruntăm, iar afirmația a fost formulată clar și fără ocolisuri.
Costurile burselor
Bolojan a menționat că se cheltuiesc aproape 1 miliard de euro exclusiv pentru bursele elevilor, o sumă considerabilă care necesită o reconfigurare a sistemului actual. Această creștere semnificativă ridică întrebări cu privire la sustenabilitatea pe termen lung a acestor măsuri.
Proteste împotriva tăierilor de burse
În urma anunțului privind tăierile burselor, au avut loc proteste masive, elevii ieșind în stradă alături de studenți pentru a-și exprima nemulțumirea față de noile măsuri adoptate. Aceste acțiuni reflectă o reacție puternică din partea tinerilor care consideră că modificările recente sunt inacceptabile.
Opinie despre bursele de merit
Nicuşor Dan a comentat asupra situației burselor, afirmând că este anormal să se considere ca fiind de merit bursele primite de 30% dintre elevii din sistem. Această observație subliniază necesitatea unei evaluări mai atente a criteriilor de acordare a burselor.