Ministrul Educației: Mituri despre numărul studenților și doctorilor în România
Ministrul Educației și Cercetării, Daniel David, a declarat că ideea conform căreia România are prea mulți studenți și doctori este un mit. În cadrul unei recente intervenții, el a explicat că universitățile românești nu reușesc să se claseze în topurile internaționale din cauza structurilor actuale de organizare.
Rolul învățământului superior în societate
Ministrul a subliniat că, dacă învățământul superior ar funcționa eficient, ar trebui să producă absolvenți care să devină specialiști competenți, cetățeni responsabili și să fie mulțumiți de viața lor. De asemenea, absolvenții de licență ar trebui să se integreze ușor pe piața muncii, în timp ce cei care finalizează studii de masterat sau doctorat ar trebui să contribuie la transformarea acestei piețe.
„Mulți cred că avem prea mulți studenți sau că sunt prea multe titluri de doctor. Adevărul este că avem prea puțini absolvenți de studii superioare și prea puțini doctori de calitate. Este important să conștientizăm că această percepție este un mit”, a afirmat Daniel David.
Necesitatea reformării sistemului universitar
Ministrul a menționat că universitățile românești sunt influențate de o reformă comunistă din mijlocul secolului trecut. El a propus că, printr-o reformă a sistemului, România ar putea avea universități care să se situeze în topurile internaționale, având în vedere că mediul academic are potențial, dar organizarea actuală nu sprijină acest lucru.
„Dacă am proiecta marile universități metropolitane, Bucureștiul ar putea fi în top 300, la fel și Clujul și Iașiul. Problema nu este că nu dorim să le promovăm, ci că nu putem să ne așteptăm la rezultate în clasamentele internaționale cu structura actuală. Este esențial să încurajăm concentrarea academică și să susținem universitățile comprehensive”, a adăugat David.
Definirea misiunii universităților
Ministrul a insistat asupra importanței ca universitățile să își definească clar misiunea, fie că se concentrează pe educație, pe educație și cercetare, sau pe cercetare ca element central. De asemenea, el a anunțat că universitățile vor fi supuse evaluării, fiind solicitate să comunice misiunea pe care și-o asumă. Aceste informații vor sta la baza unor eventuale modificări, permițând fiecărui cadru universitar să își aleagă traiectoria profesională în funcție de misiunea stabilită.