Atacuri Cibernetice asupra Navei: O Amenințare în Creștere
Un atac cibernetic în care hackerii preiau controlul unei nave de la distanță și îi redirecționează cursul pentru a provoca un naufragiu poate părea un scenariu de film, însă experții în securitate cibernetică maritimă din Oslo afirmă că astfel de incidente sunt plauzibile. Øystein Brekke-Sanderud, analist principal al Centrului Nordic de Reziliență Cibernetică Maritimă (Norma Cyber), susține că este doar o chestiune de timp până când o astfel de acțiune va avea loc. Pe ecranele din centrul de operațiuni, navele sunt monitorizate în timp real, iar graficele și codurile de pe monitoare reflectă complexitatea amenințărilor cibernetice actuale.
Importanța Strategică a Infrastructurii Maritime
Într-o lume tot mai instabilă, vasele de transport, porturile și terminalele maritime reprezintă ținte strategice pentru operațiuni de destabilizare și spionaj. Țările nordice, având granițe comune cu Rusia atât pe uscat, cât și pe mare, se află într-o poziție vulnerabilă. Cu Finlanda și Suedia devenind membre NATO, toate statele aliate își consolidează capacitățile de apărare pentru a face față amenințărilor hibride și pentru a fi pregătite în fața unei posibile confruntări armate.
Monitorizarea Amenințărilor Globale
Norma Cyber, împreună cu alte asociații maritime, a creat un centru dedicat monitorizării amenințărilor globale legate de război, atacuri teroriste și piraterie. De asemenea, ei oferă suport și pentru guvernul norvegian. Deși preluarea controlului unei nave pentru a provoca un accident maritim este posibilă din punct de vedere tehnic, hackerii pot genera daune semnificative și prin atacuri mai simple, cum ar fi defectarea unui sistem esențial al navei, lăsând-o astfel incapacitată să ajungă la destinație.
Cercetări și Atacuri Cibernetice din Partea Iranului
Iranul a investigat deja posibilitățile de a utiliza atacuri cibernetice pentru a interveni în sistemele de balastare ale navelor, afectând stabilitatea acestora, și a vizat și sisteme satelitare. Un atac cibernetic major, care a avut loc în aprilie, a dus la dezactivarea a 116 modemuri Vsat iraniene, esențiale pentru comunicațiile maritime. Norma Cyber a raportat, de asemenea, utilizarea vaselor civile, precum cele de pescuit și cercetare, în misiuni de spionaj în Marea Baltică, Atlanticul de Nord și Arctica.
Creșterea Numărului de Atacuri Cibernetice
Anul trecut, Norma Cyber a înregistrat 239 de atacuri cibernetice în sectorul maritim, majoritatea provenind de la grupul prorus NoName057(16). Pe lângă amenințările cibernetice, industria maritimă se confruntă și cu provocări fără precedent în lumea fizică, inclusiv cu flota fantomă a lui Vladimir Putin, care include sute de nave.
Transportul ilegal de petrol către China și India: un pericol pentru mediu
Transportul ilegal de petrol dinspre Rusia către China și India reprezintă o amenințare tot mai mare pentru mediul înconjurător și pentru infrastructura globală a transportului maritim. Conform unor surse, flota de petroliere mai vechi, utilizată de Moscova pentru a evita sancțiunile, ar putea număra aproape 900 de nave.
Amenințări interne ale navelor
Amenințările nu vin doar din afara navelor. Există riscuri și din interior, unde agenți infiltrați ar putea sabota motoarele, lifturile sau sistemele de purificare a apei, perturbând astfel activitatea navelor. Aproximativ 15% din echipajele navelor la nivel global sunt formate din ruși și ucraineni, ceea ce a devenit o provocare semnificativă în contextul războiului din Ucraina.
Provocări pentru transportul maritim
„Dacă ai un căpitan rus pe o navă care transportă ajutoare în Ucraina, nu este o combinație prea bună, nu?” a declarat Svein Ringbakken, director al DNK, o asociație norvegiană ce colaborează cu Norma Cyber. Această situație subliniază complexitatea provocărilor cu care se confruntă industria transportului maritim.
Viitorul flotelor fantomă
Experții în securitate maritimă exprimă temeri că flotele fantomă ar putea deveni o normă în industria transportului pe apă și că această tendință ar putea fi dificil de oprit. Pe măsură ce sancțiunile și tensiunile geopolitice cresc, viitorul transportului maritim se conturează într-un mod tot mai îngrijorător.