Cum intenționează Italia să utilizeze proiectul unui pod către Sicilia pentru a atinge ținta NATO de cheltuieli în domeniul apărării

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
9 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Propunerea Italiei de a Clasifica Podul către Sicilia ca Cheltuială Militară

În fața unui nou și provocator obiectiv de cheltuieli stabilit de NATO, politicienii italieni sugerează că podul de 13,5 miliarde de euro către Sicilia, un subiect de discuție de lungă durată, ar putea fi considerat o cheltuială militară. Această propunere vine în contextul în care Italia se numără printre țările cu cele mai reduse cheltuieli militare din cadrul NATO, alocând anul trecut doar 1,49% din produsul intern brut pentru apărare. Obiectivul recent de 5% până în 2035 pare, astfel, o țintă greu de atins.

Continuarea Proiectului Ambițios

Guvernul condus de Giorgia Meloni este hotărât să ducă la bun sfârșit proiectul de construire a celui mai lung pod suspendat din lume peste Strâmtoarea Messina, un vis vechi al italienilor, inclusiv al dictatorului Benito Mussolini și al fostului prim-ministru Silvio Berlusconi. Atât ministrul de externe Antonio Tajani, cât și ministrul infrastructurii Matteo Salvini, vicepremieri în cadrul guvernului Meloni, susțin că podul ar avea o valoare strategică pentru NATO, mai mult decât un rol economic, un aspect evidențiat și într-un raport guvernamental din luna aprilie.

Discuții Viitoare și Justificări Politice

Deși nu a fost luată o decizie oficială privind clasificarea podului ca proiect de securitate, un oficial guvernamental a menționat că discuțiile pe această temă sunt de așteptat în curând, pentru a evalua fezabilitatea proiectului. Această idee ar putea fi benefică din punct de vedere politic pentru Meloni, care se confruntă cu o opinie publică reticentă la război și care caută să justifice necesitatea unor cheltuieli semnificative pentru apărare, într-un moment în care Italia se îndreaptă spre austeritate.

Argumente pentru Construirea Podului

Italia ar putea invoca câteva motive solide pentru a justifica construcția podului. Din cele 5% din PIB stabilite de NATO, doar 3,5% trebuie să fie cheltuieli de apărare de bază, în timp ce 1,5% pot fi direcționate către reziliența strategică, inclusiv infrastructura. De asemenea, un oficial din Trezoreria italiană a sugerat că clasificarea podului ca proiect militar ar putea ajuta guvernul să depășească obstacolele economice și tehnice care au împiedicat realizarea acestuia în trecut.

Provocările Construirii Podului

De-a lungul decadelor, eforturile de a construi podul, având o lungime estimată de 3,3 kilometri, s-au confruntat cu numeroase probleme legate de costuri, dificultăți de operare într-o zonă seismică și provocări legate de relocarea populației. Noua clasificare ar putea elimina obstacolele birocratice și litigiile cu autoritățile locale care ar putea contesta guvernul în instanță, argumentând că podul le-ar afecta disproporționat terenurile. De asemenea, ar facilita strângerea de fonduri, mai ales în anul următor, pentru realizarea acestui proiect.

Importanța Strategică a Podului

În aprilie, guvernul italian a adoptat un document care subliniază că podul trebuie construit din „motive imperative de interes public superior”. Pe lângă utilizarea civilă, documentul afirmă că „podul peste Strâmtoarea Messina are o importanță strategică pentru securitatea națională și internațională, fiind esențial pentru apărare și securitate, facilitând mobilizarea forțelor armate italiene și ale aliaților NATO”. Italia a solicitat, de asemenea, includerea acestui proiect în planul de finanțare al Uniunii Europene.

Mobilitatea Militară și Proiectul Podului Messina

Guvernul a subliniat importanța mobilității personalului militar, a materialelor și a bunurilor, afirmând că podul propus peste Strâmtoarea Messina „s-ar încadra perfect în această strategie, oferind infrastructura esențială pentru transferul forțelor NATO din Europa de Nord către Marea Mediterană”. Această infrastructură ar facilita transportul rapid al vehiculelor grele, trupelor și resurselor, atât pe cale rutieră, cât și feroviară.

În prezent, Strâmtoarea Messina nu este inclusă în coridorul de mobilitate militară NATO desemnat de Italia, care începe din porturile din regiunea Puglia și se extinde prin Marea Adriatică către Albania, Macedonia de Nord și Bulgaria. De asemenea, nu este clar dacă această strâmtoare face parte din rețeaua de mobilitate militară a Uniunii Europene, care ar trebui să se alinieze cu rutele NATO. Intențiile Statelor Unite în legătură cu acest proiect rămân neclare, iar la summitul NATO de la Haga, consilierii americani au evitat să ofere răspunsuri precise când au fost întrebați despre pod.

Susținerea Politică pentru Pod

Ministrul de externe, Antonio Tajani, este un susținător fervent al podului, subliniind într-un interviu recent că „securitatea este un concept mai larg decât simpla prezență a tancurilor”. Tajani a accentuat importanța infrastructurii cu utilizări civile, cum ar fi podul peste Strâmtoarea Messina, care se aliniază cu conceptul de apărare, având în vedere că Sicilia este o platformă NATO.

De asemenea, ministrul infrastructurii, Matteo Salvini, consideră că acest proiect ar putea transforma Liga, partidul său de extremă dreapta, dintr-o mișcare regională într-o forță politică națională, angajată în dezvoltarea infrastructurii din sudul Italiei. Salvini a afirmat că „infrastructura este strategică din multe puncte de vedere, inclusiv din perspectiva securității”, și a făcut apel pentru accelerarea procesului de aprobat al proiectului.

Critica Opoziției

Partidele de opoziție contestă atât necesitatea construirii podului, cât și clasificarea acestuia ca cheltuială militară. Giuseppe Antoci, membru al Parlamentului European din partea Mișcării 5 Stele, a criticat guvernul, afirmând că „este o batjocură la adresa cetățenilor și a angajamentelor asumate în cadrul NATO” și a îndemnat guvernul să evite să se facă de râs pe plan internațional.

Aceste tensiuni politice evidențiază complexitatea discuțiilor legate de mobilitatea militară și infrastructura strategică în contextul securității naționale și al angajamentelor internaționale ale Italiei.

Controversele Proiectului Podului dintre Sicilia și Calabria

Un aspect semnificativ împotriva inițiativei de construire a podului care ar conecta Sicilia și Calabria este că ambele regiuni sunt printre cele mai sărace din Italia, având, în același timp, un sistem de transport ineficient. Mulți experți și cetățeni consideră că este mai urgent să se investească în infrastructura locală, inclusiv în străzi și căi ferate.

„Locuitorii din Sicilia și Calabria se confruntă cu o infrastructură precară, având probleme cu alimentarea cu apă, transport lent, drumuri pline de gropi și spitale care nu îndeplinesc standardele minime. Astfel, realizarea podului peste strâmtoare nu poate fi considerată o prioritate”, a declarat un expert în domeniu.

Determinarea Guvernului de a Continuă Proiectul

În ciuda criticilor, coaliția guvernamentală își menține ferm angajamentul de a avansa cu proiectul. Într-o declarație recentă, liderul politic a anunțat că autorizarea finală a proiectului este preconizată pentru luna iulie.

Propunerea Numeului Podului

Într-un gest simbolic, un alt lider de partid a sugerat ca podul să fie numit după fostul prim-ministru Berlusconi, o figură controversată, cunoscută pentru stilul său de viață extravagant și pentru numeroasele sale probleme legale.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *