Investigația Offshore a lui Roman Abramovici
O anchetă realizată de The Guardian, BBC, Biroul de Jurnalism de Investigație, Der Spiegel și ZDF a scos la iveală modul în care o schemă offshore a permis companiilor controlate de oligarhul rus Roman Abramovici să evite plata unor taxe de milioane de dolari. Informațiile au fost dezvăluite în cadrul documentelor denumite Cyprus Confidential, care reprezintă cea mai mare scurgere de date din sectorul financiar offshore al Ciprului.
Petreceri Luxoase pe Iahtul Eclipse
Printre oaspeții notabili care au fost invitați de Abramovici la petrecerile de pe imensul său iaht de lux, Eclipse, se numără mogulul media Rupert Murdoch și controversatul producător de filme Harvey Weinstein. De asemenea, trupa rock Red Hot Chili Peppers a susținut un concert privat pe iaht, pentru care Abramovici a plătit suma de 1 milion de dolari pentru o prestație de 75 de minute.
Generozitate și Evaziune Fiscală
Miliardarul a fost cunoscut pentru generozitatea sa în ceea ce privește iahturile, primind pe jucătorii de fotbal de la Chelsea, precum Frank Lampard și John Terry, dar și pe antrenorul Jose Mourinho. Cu toate acestea, se pare că Abramovici nu a fost la fel de dispus să plătească impozitele aferente acestor cheltuieli extravagante.
Schemele Offshore și Evitarea TVA-ului
Companiile offshore au fost utilizate pentru a crea o iluzie conform căreia cinci dintre superiahturile lui Abramovici erau închiriate clienților pentru scopuri comerciale. Această schemă a permis operatorilor iahturilor să evite plata TVA-ului pe o varietate de cheltuieli, inclusiv pentru realimentarea cu combustibil a iahtului Eclipse, a cărui umplere completă costă aproximativ 2 milioane de dolari. Astfel, Abramovici a reușit să evite plata taxelor în Italia, Cipru și în alte state membre ale Uniunii Europene.
Costuri Mari de Întreținere
Costul anual de întreținere pentru un superiaht se ridică de obicei la 10% din prețul de achiziție, ceea ce poate însemna milioane de dolari pe an pentru echipaj, combustibil, reparații și cheltuieli portuare, toate acestea fiind supuse TVA-ului. Cu toate acestea, această ultimă obligație a fost ocolită. Într-un mesaj scurs din iunie 2005, Jonathan Holloway, un expert în administrarea iahturilor și director al companiei Blue Ocean Yacht Management, a scris că „vrem să evităm plata TVA pe costul de achiziție al iahturilor și, unde este posibil, să evităm plata TVA pe bunuri și servicii pentru iahturi”.
Structuri Ingenioase și Durata Schemei
Soluția implementată a fost una ingenioasă și complexă. Între 2005 și 2012, companiile care dețineau pe hârtie iahturile lui Abramovici închiriau aceste vase firmei Blue Ocean, care era, de fapt, tot sub controlul oligarhului rus, în schimbul unor sume considerabile. Blue Ocean își recupera cheltuielile prin reînchirierea iahturilor pentru „croaziere” de lungă durată, generând astfel venituri suficiente pentru a acoperi costurile de întreținere, reparații, salarii și combustibil. Scheme asemănătoare sunt utilizate și de alți proprietari de superiahturi, iar taxa poate fi evitată legal dacă există o justificare comercială.
Afaceri și evaziune fiscală în flota lui Abramovici
În cadrul activităților sale comerciale, oligarhul rus Roman Abramovici cheltuia între 1,5 și 2 milioane de euro pentru a umple rezervorul superiahtului său. Este important de menționat că, deși navele din flota sa erau înregistrate ca „vase de pasageri”, acestea nu erau închiriate turiștilor pentru croaziere. Singurii clienți ai companiei Blue Ocean erau firme înregistrate în Insulele Virgine Britanice, care îi aparțineau în totalitate lui Abramovici. Practic, oligarhul își închiria propriile bărci.
Consilierul lui Abramovici, Holloway, a sugerat echipei acestuia că firmele implicate în această schemă ar trebui să aibă acționari, directori și adrese diferite, avertizând că o legătură comună ar putea atrage atenția autorităților și ar putea duce la o investigație mai profundă. Documentele scurse indică faptul că agenți care lucrau pentru Abramovici, inclusiv Holloway, au discutat despre posibilitatea evitării TVA-ului pentru prețul total al superiahturilor, o manevră care ar putea genera o evaziune de zeci de milioane de euro.
Deși nu există dovezi clare că Abramovici a reușit să evite aceste taxe imense, neplata TVA-ului pentru bunuri și servicii ar duce la sume foarte mari. Costul realimentării cu combustibil a iahtului Eclipse, de exemplu, varia între 1,5 și 2 milioane de dolari, ceea ce implica un TVA de aproximativ 300.000 până la 400.000 de dolari de fiecare dată când rezervorul era umplut. În perioada 2005-2012, costurile pentru combustibil înregistrate de Blue Ocean au ajuns la 15 milioane de dolari.
Controverse legate de statutul comercial al superiahturilor
Eclipse, cel mai mare superiaht din flota lui Abramovici, se întinde pe o lungime de 162,5 metri și a fost considerat cel mai lung iaht privat din lume până în 2013. Rita de la Feria, profesoară de drept fiscal la Universitatea din Leeds, a explicat că distincția între evitare și evaziune depinde de faptul dacă firma în cauză a ascuns informații sau a prezentat acte false. Aceasta a menționat că documentele sugerează o posibilă falsificare a declarațiilor, ceea ce ar putea indica o trecere de la evitare la evaziune.
Autoritățile italiene și cipriote au manifestat îndoieli serioase cu privire la statutul comercial al superiahturilor lui Abramovici. Procurorii din Trieste, Italia, au acuzat compania Blue Ocean de neplata a 500.000 de euro în taxe legate de realimentarea cu combustibil a trei iahturi – Eclipse, Pelorus și Luna. Deși căpitanii iahturilor au fost arestați, acuzațiile au fost retrase după ce avocații lui Abramovici au reușit să clarifice procurorilor că iahturile erau utilizate în scopuri comerciale.
În Cipru, autoritățile au mers chiar mai departe, susținând că Blue Ocean datora peste 14 milioane de euro în impozite neplătite, refuzând să accepte explicațiile oferite de avocații companiei. Firma a fost dizolvată anul trecut, iar soarta datoriilor sale către statul cipriot rămâne incertă.