Importanța dezvoltării infrastructurii feroviare în Europa
Europa trebuie să își îmbunătățească infrastructura feroviară pentru a crește capacitatea de reacție și transport rapid al trupelor NATO, a declarat generalul Ben Hodges, fost comandant al trupelor SUA în Europa. Într-un interviu recent, el a împărtășit o experiență din România, unde transportul echipamentelor grele pe calea ferată a fost singura soluție viabilă pentru a traversa Carpații, din cauza stării precare a drumurilor din țară.
Provocările mobilității militare
Generalul Hodges a explicat că interesul său pentru mobilitatea militară a crescut în perioada 2015-2016, când SUA au început desfășurarea de unități în Estonia, Letonia, Lituania și Polonia, parte a prezenței înaintate a NATO. El a observat dificultăți în livrarea pieselor de schimb pentru o unitate, fiind întrebat de comandantul acesteia despre problemele întâmpinate. Răspunsul a fost că mișcarea echipamentului militar între țări este complicată din cauza birocrației necesare.
Reflecții asupra birocrației în cadrul NATO
Hodges a subliniat că a fost surprins de complexitatea procedurilor necesare pentru traversarea granițelor între țări NATO care sunt, în același timp, membre ale Uniunii Europene. El a explicat că, în acea situație, nu era vorba despre tancuri, ci despre piese de schimb, ceea ce evidențiază o problemă majoră a transportului militar pe calea ferată în Europa.
Viteza ca factor esențial în mobilitatea militară
Generalul a menționat că, pentru mobilitatea militară, viteza este esențială. „Descurajarea este cheia: rușii trebuie să perceapă că ne putem desplasa rapid mai repede decât ei”, a afirmat Hodges. Calea ferată este crucială în acest context, deoarece permite transportul rapid al tehnicii grele de luptă, cum ar fi tancurile și obuzierele.
Exemplu de transport feroviar în România
Fostul comandant a oferit un exemplu concret din România, afirmând că transportul echipamentelor grele în zone dificile, precum munții Carpați, a fost posibil doar prin calea ferată. „Aici, singura opțiune a fost calea ferată”, a spus el, subliniind astfel importanța acestei modalități de transport.
Factori esențiali pentru îmbunătățirea transportului militar
În concluzie, Hodges a identificat trei factori esențiali pentru îmbunătățirea transportului trupelor NATO în Europa prin intermediul căilor ferate: obstacolele juridice și diplomatice, starea infrastructurii feroviare și capacitatea de transport. „Nu este vorba doar despre viteza trenului, ci despre cât de repede poți muta un echipament din punctul A în punctul B”, a concluzionat el.
Generalul SUA Ben Hodges despre infrastructura din România
Într-un context recent, generalul american Ben Hodges a subliniat importanța creării unui „Schengen militar” și a discutat despre starea infrastructurii din România, evidențiind aspectele critice ale acesteia. Potrivit declarațiilor sale, infrastructura devine din ce în ce mai inadecvată pe măsură ce ne îndreptăm spre Est.
Starea infrastructurii românești
Într-un interviu exclusiv, acordat în august 2023, Hodges a afirmat că infrastructura din România se află într-o stare precară. El a menționat dificultățile întâmpinate în transportul de echipamente în interiorul țării, subliniind că drumurile și căile ferate nu vor facilita o mobilizare rapidă a forțelor române sau NATO în cazul unui atac rusesc. Această situație ar putea duce la costuri mari în cazul în care mobilizarea ar fi necesară.
Provocările logistice
Generalul a oferit un exemplu concret, menționând că transportul unui sistem Patriot devine extrem de complicat în cazul în care pe traseu există poduri sau tuneluri care nu permit trecerea acestuia. Deși majoritatea tunelurilor din Europa sunt concepute pentru a permite transportul feroviar al unui lansator Patriot, un singur tunel inadecvat poate bloca complet transportul.
Ecartamentul feroviar și mobilitatea trupelor NATO
O altă provocare semnificativă este ecartamentul pe care îl utilizează țările baltice, care este de 1520 milimetri, în contrast cu ecartamentul standard de 1435 mm din restul Europei, inclusiv România. Pentru a aborda aceste probleme logistice care afectează mobilitatea trupelor NATO, țările europene lucrează de peste zece ani la proiectul „Rail Baltica”, care vizează standardizarea ecartamentului în cele trei țări baltice.