Trenurile Metrorex circulă la intervale mai mari din cauza lipsei de personal
Conform informațiilor recente, trenurile Metrorex operează cu întârzieri semnificative din cauza deficitului de personal. Liderul sindicatului, Marian Artimon, a avertizat că situația ar putea deveni și mai gravă. Restructurările prevăzute de ordonanța „trenuleț” riscă să amplifice lipsa de personal, ceea ce poate afecta siguranța călătorilor.
Începând cu data de 3 februarie, angajații Metrorex vor demara o grevă japoneză, iar în cazul în care nu se ajunge la un acord cu Guvernul, o grevă generală este programată pentru 10 februarie. Sursele susțin că, miercuri după-amiază, din cele 23 de trenuri, doar 18 erau în circulație, ceea ce a dus la aglomerări considerabile în stațiile de metrou. Această situație a fost generată de lipsa de personal, mulți angajați pensionându-se fără a fi înlocuiți.
Deficitul de personal și impactul asupra circulației
În acest context, Metrorex a declarat că circulația trenurilor se desfășoară conform programului, contrar afirmațiilor liderului sindical. Marian Artimon a subliniat că ordonanța „trenuleț” a dus la o criză de personal, cu 208 posturi pierdute în ultimul an, majoritatea din cauza pensionărilor anticipate. Conform acestuia, deficitul total de personal se ridică la 920 de angajați comparativ cu 2020.
Artimon a explicat că, în ciuda existenței a 10.000 de zile de concediu de odihnă neefectuate și a orelor suplimentare acumulate, mecanicii nu beneficiază de suficiente zile libere. Aceasta duce la o oboseală cronică, care poate provoca probleme de sănătate și, implicit, concedii medicale. Din acest motiv, au început să fie anulate trenuri, iar marți a fost observată anularea unui tren pe Magistrala 2, una dintre cele mai aglomerate linii.
Avertismentele liderului sindical
Marian Artimon a accentuat că ordonanța interzice angajările și preconizează reducerea suplimentară cu 300 de posturi. El a subliniat că soluția pentru această criză depinde de Guvern, care trebuie să aprobe memorandumul necesar pentru angajări. „Deja avem un deficit de 20% din personal, iar dacă nu se iau măsuri, ne confruntăm cu o blocare totală a activității”, a declarat liderul sindical.
În concluzie, angajații Metrorex intenționează să își exprime nemulțumirile prin greva japoneză din 3 februarie, având scopul de a atrage atenția asupra situației critice în care se află compania. În absența reacției din partea autorităților, o grevă generală este planificată pentru 10 februarie.
Proteste la Metrorex pentru creșterea salariilor
Câteva sute de angajați și sindicaliști ai Metrorex au organizat un protest marți, în fața Ministerului de Finanțe, cerând creșterea salariilor și o finanțare adecvată a companiei. Aceștia sunt îngrijorați de condițiile de muncă și de lipsa de personal, care ar putea duce la accidente grave.
Problemele cu trenurile și siguranța călătorilor
În cadrul unei întâlniri recente la Ministerul Transporturilor, un membru al consiliului de administrație a subliniat că CFR Călători a anulat peste 200 de trenuri pe săptămână. Această situație ridică semne de întrebare privind siguranța călătorilor. Un angajat a avertizat că, fără resursele necesare, nimeni nu își va asuma riscurile implicate în operarea trenurilor, ceea ce ar putea duce la incidente nefericite.
Creșterea tarifelor și impactul asupra călătorilor
De la 1 ianuarie, tarifele pentru călătoria cu metroul au crescut, prețul unei călătorii ajungând la 5 lei, comparativ cu 3 lei anterior. Abonamentele lunare costă acum 100 de lei, ceea ce amplifică nemulțumirile angajaților care solicită o compensație corespunzătoare pentru munca prestată.
Dialogul cu autoritățile
După protest, sindicaliștii au depus un document la Guvern, unde au fost primiți de un consilier al premierului, care a promis că se vor căuta soluții pentru a respecta angajamentele asumate anterior de către Guvern. În plus, au fost prezentate propuneri pentru rentabilizarea Metrorexului, menționându-se necesitatea de a reduce cheltuielile și de a crește veniturile.
Viitorul angajaților Metrorex
Angajații așteaptă ca, săptămâna viitoare, să aibă parte de salarii mărite, însă există temeri că, dacă promisiunile nu sunt respectate până pe 12 februarie, vor fi nevoiți să ia măsuri suplimentare. Lipsa de personal și condițiile de muncă inadecvate rămân probleme esențiale care trebuie rezolvate pentru a asigura siguranța și bunăstarea atât a angajaților, cât și a călătorilor.
USLM Anunță Grevă pe Stil Japonez în Metrou
Liderul Uniunii Sindicatului Liber din Metrou (USLM), Marian Artimon, a declarat miercuri că organizația va trece la o grevă pe stil japonez, urmată de o grevă de exces de zel, dacă problemele salariale nu sunt rezolvate până la 12 februarie.
Artimon a subliniat că, în cazul în care Guvernul aprobă memorandumul propus, nu este necesară angajarea a 1.000 de persoane, ci angajarea a 354 de lucrători ar fi suficient pentru a asigura circulația metroului. De asemenea, liderul sindical a solicitat ca toți angajații să beneficieze de bonuri de masă în valoare de 30 de lei pe zi.
„Noi nu am crescut valoarea bonurilor de masă așa cum au făcut alții. Vrem ca toți angajații să primească 600 de lei, inclusiv cei cu salarii nete mai mari de 8.000 de lei. Nu ar trebui să fiu penalizat pentru că sunt experimentat și am un venit mai mare”, a afirmat Artimon.
În continuare, liderul USLM a menționat necesitatea indexării salariului de bază lunar brut, care, conform statutului personalului feroviar, este sub nivelul corespunzător. De exemplu, personalul cu studii medii ar trebui să aibă un salariu de bază de 6.075 lei, iar cei cu studii superioare ar trebui să ajungă aproape de 8.200 lei.
Artimon a adăugat că există speranțe de a găsi soluții pentru ca metroul, care a fost pe pierdere până acum, să ajungă la un profit rezonabil. Propunerile USLM includ publicitate, dezvoltarea de spații comerciale, internalizarea activităților și instalarea de centre fotovoltaice pentru depourile din metrou. Aceste sugestii au fost prezentate în cadrul discuțiilor cu consilierul premierului și cu secretarul de stat Ionuț Săvoiu.