Trump și „cadoul” de la Qatar
Președintele Donald Trump a declarat că primește „un avion foarte scump, gratuit” din partea familiei regale a Qatarului. Cu toate acestea, pentru contribuabilii americani, acest așa-zis cadou nu este deloc gratuit, conform informațiilor obținute. Ministerul Apărării din Qatar negociază cu Casa Albă pentru transferul unui avion Boeing, care ar urma să fie adaptat de Pentagon pentru a deveni un Air Force One temporar.
Costurile transformării aeronavei
Transformarea avionului într-o „Casă Albă zburătoare” implică un proces complex, ce va necesita dezmembrarea completă a acestuia și reconstrucția sa pentru a îndeplini standardele de securitate și comunicații necesare. Aceasta ar putea aduce costuri de sute de milioane de dolari, conform unor foști oficiali ai Forțelor Aeriene și membri ai Congresului. „Nu este chiar un cadou”, a afirmat deputatul Joe Courtney, liderul democraților din Subcomisia Camerei Reprezentanților pentru Forțe Navale, care se ocupă de transportul aerian prezidențial.
Aeronavele actuale și necesitatea înlocuirii
Oficialii din administrație subliniază că aeronavele actuale, două Boeing 747 militare vechi, devin din ce în ce mai greu de întreținut, iar înlocuitoarele acestora sunt întârziate cu ani de zile. Un al treilea avion ar putea ajuta la acoperirea acestui decalaj. Trump a declarat că este un gest admirabil din partea Qatarului și că nu ar putea refuza o ofertă atât de generoasă.
Diferențele între aeronave
Avionul oferit, un Boeing 747-8 care a fost parte din flota familiei regale din Qatar, este același model de bază cu aeronavele VC-25B aflate în prezent în proces de modificare. Totuși, diferențele esențiale constau în echipamentele unice și securizate necesare pentru aeronavele prezidențiale. „Contează ce este în interiorul avionului”, a declarat Kevin Buckley, fost oficial al Forțelor Aeriene, subliniind că dotările sunt special concepute pentru a rezista în situații critice.
Refacerea completă a aeronavei
Refacerea avionului ar necesita o revizie majoră, incluzând reconectarea sistemelor electrice și înlocuirea echipamentelor de alimentare pentru instalarea comunicațiilor prezidențiale securizate, precum și a tehnologiilor de autoapărare. Andrew Hunter, fost șef al achizițiilor din Forțele Aeriene, a estimat că costurile ar putea atinge zeci sau chiar sute de milioane de dolari, iar verificarea aeronavei pentru posibile modificări software ar putea adăuga și mai multe cheltuieli.
Costurile de operare pe termen lung
Întreținerea și operarea unui avion prezidențial la cele mai înalte standarde sunt, de asemenea, extrem de costisitoare. Estimările interne ale Pentagonului din 2021 arată că fiecare VC-25B costă peste 2,5 miliarde de dolari, cu un cost suplimentar de 7,7 miliarde pentru operare și suport pe o perioadă de 30 de ani. „Acest cadou ar putea deveni un activ extrem de costisitor de întreținut și operat”, a adăugat Hunter, ridicând întrebarea de ce Qatarul ar dori să renunțe la un astfel de avion.
Întârzieri în Programul VC-25B și Controversele Asupra Avionului Interimar
Programul VC-25B al Forțelor Aeriene Americane se confruntă cu întârzieri semnificative, iar Boeing estimează că livrarea ar putea avea loc abia în 2027, cu condiția ca anumite cerințe să fie reduse. Această informație a fost furnizată de Darlene Costello, oficialul responsabil cu achizițiile din Forțele Aeriene, în fața Congresului, luna aceasta.
Buckley, un specialist în domeniu, a subliniat că adaptarea avionului din Qatar va necesita resurse care sunt deja angajate în programul VC-25B. „Dacă aduci personal pentru acest proiect nou, nu îi poți lua dintr-o altă zonă. Aceștia provin din aceeași bază de specialiști, care este deja foarte limitată. Vorbim despre profesioniști cu autorizații de securitate înaltă, care sunt deja supraîncărcați cu muncă,” a explicat Buckley.
Critici Politice și Argumente pentru Economii
Democrații au exprimat critici majore față de inițiativa lui Trump, punând la îndoială etica acceptării unui cadou din partea Qatarului. Trump, pe de altă parte, a susținut că această tranzacție ar aduce economii, numindu-i pe democrați „pierdanți de clasă mondială” pentru că contestă oferta.
„Faptul că Departamentul Apărării primește CADOU, GRATUIT, un avion 747 pentru a-l utiliza temporar în locul actualului Air Force One, care are o vechime de 40 de ani, îi deranjează atât de tare pe Democrații Corupți, încât insistă să plătim PREȚ MAXIM pentru acest avion,” a scris Trump pe o rețea de socializare. „Oricine poate face asta!”
Critica lui Rick Larsen și Problematica Avioanelor Prezidențiale
Reprezentantul Rick Larsen, liderul democraților din Comisia pentru Transporturi și Infrastructură, care reprezintă un district din statul Washington ce include liniile de producție Boeing, a denumit planul lui Trump pentru avionul interimar o „înțelegere coruptă” și o distragere de la nevoia reală de a livra cele două aeronave contractate.
„Întârzierile inutile în programul Air Force One sunt o problemă a Forțelor Aeriene, nu a muncitorilor de la Boeing,” a declarat Larsen. „Dar să răspunzi la aceste întârzieri cu un cadou ilegal din străinătate nu este soluția.”
Boeing și Provocările Programului Air Force One
Boeing lucrează în prezent la livrarea a două noi avioane prezidențiale, într-un program marcat de numeroase probleme și depășiri de costuri. Compania a încheiat un contract de 3,9 miliarde de dolari în 2018 pentru livrarea acestor aeronave, după ce Trump s-a implicat pentru a reduce costurile. Din cauza contractului cu preț fix, Boeing a fost nevoită să suporte creșteri de costuri de mai multe miliarde de dolari.
După revenirea sa la Casa Albă, Trump a sugerat că s-ar putea răzgândi cu privire la Boeing, criticând performanța companiei în livrarea noului Air Force One. „Nu sunt mulțumit de Boeing,” a declarat Trump în februarie. „S-ar putea să facem altceva. Poate vom cumpăra un avion sau ceva.”