Declinul Performanțelor Școlare și Bunăstării copiilor în Țările Bogate
Analiza realizată de UNICEF Innocenti, Biroul Global de Cercetare și Previziune, evidențiază o scădere semnificativă a performanțelor școlare, bunăstării mintale și sănătății fizice a copiilor în multe dintre cele mai dezvoltate țări ale lumii, începând cu debutul pandemiei de COVID-19.
Clasamentul Țărilor în Funcție de Bunăstarea copiilor
Olanda și Danemarca continuă să se mențină pe primele două poziții în acest clasament, în timp ce Regatul Unit se află aproape de fundul listei. România se plasează pe locul 16 dintre cele 36 de țări incluse în raport, având o poziție superioară față de Regatul Unit, care ocupă locul 21 în comparație cu alte țări cu venituri ridicate. Franța, Spania și Portugalia sunt printre țările care se află aproape de vârful clasamentului.
În ceea ce privește sănătatea mintală a copiilor, Regatul Unit a obținut locul 27 din 36, iar adolescenții britanici au fost evaluați pe penultimul loc în ceea ce privește satisfacția în viață, la egalitate cu Chile, cu doar Turcia având un rezultat mai slab.
Impactul Pandemiei asupra Sănătății Mintale
Dr. Philip Goodwin, director executiv al Comitetului Regatului Unit pentru UNICEF, a declarat că statisticile recente oferă o imagine alarmantă asupra dificultăților cu care se confruntă copiii din Marea Britanie. El a subliniat că adolescenții din această țară raportează unele dintre cele mai scăzute niveluri de satisfacție în viață, ceea ce reprezintă un semnal de alarmă pentru guvern.
În urma pandemiei, NHS England a estimat că, în 2023, un sfert dintre tinerii cu vârste cuprinse între 17 și 19 ani aveau o tulburare probabilă de sănătate mintală, o creștere semnificativă față de unul din 10 cu doar șase ani în urmă. Aceasta a dus la lungi liste de așteptare pentru serviciile de sănătate mintală destinate copiilor și adolescenților.
Riscurile Asociate cu Criza Globală
UNICEF a avertizat că există riscul ca copiii din întreaga lume să fie afectați de o „policriză”, din cauza impactului continuu al COVID-19, schimbărilor climatice și evoluției tehnologiei digitale. Studiile au arătat că, în multe țări dezvoltate, copiii devin din ce în ce mai puțin fericiți cu viața lor, sunt mai predispuși la obezitate și au rezultate școlare slabe.
Poziția României în Raportul UNICEF
Conform UNICEF, România se situează pe locul 16 în clasamentul bunăstării copiilor, între cele 36 de țări cu venituri ridicate incluse în raport. În domeniul sănătății mintale, România ocupă locul 5, dar înregistrează niveluri scăzute în ceea ce privește sănătatea fizică și competențele, având astfel o clasare pe locul 32 în acest sens.
Scăderea nivelului de satisfacție în rândul copiilor români
Conform unui raport recent, nivelul de satisfacție în viață al copiilor români cu vârsta de 15 ani a înregistrat o scădere semnificativă, de la 85% în 2018 la 81% în 2022. Această tendință îngrijorătoare reflectă o schimbare în percepția tinerilor asupra vieții lor.
Reducerea cazurilor de bullying
Pe de altă parte, procentul copiilor de 15 ani din România care se confruntă frecvent cu bullying-ul a prezentat o scădere, ajungând de la 33,8% în 2018 la 24,6% în 2022. Această evoluție sugerează că măsurile implementate pentru combaterea acestui fenomen au avut un impact pozitiv.
Creșterea ratei de supraponderabilitate
Raportul evidențiază și o problemă îngrijorătoare legată de sănătatea copiilor, arătând că 23% dintre copiii cu vârste între 5 și 19 ani din România erau supraponderali în 2022, o creștere față de 21% în 2018. Aceasta subliniază necesitatea unor intervenții adecvate pentru a aborda problema obezității infantile.
Măsuri recomandate de UNICEF
În fața acestor provocări, raportul solicită guvernelor și altor factori implicați să adopte măsuri în diverse domenii pentru a stopa declinul bunăstării copiilor. Printre recomandările UNICEF se numără:
- Sprijinirea dezvoltării competențelor: Este esențial să se încurajeze abilitățile de scris-citit, cele aritmetice și digitale, precum și competențele sociale și emoționale, în special pentru copiii care au întâmpinat dificultăți în timpul pandemiei și pentru cei din medii defavorizate.
- Îmbunătățirea sănătății mintale: Se recomandă implementarea unor acțiuni de promovare și prevenire, oferirea de servicii specializate și combaterea violenței, inclusiv a bullying-ului, atât în mediul online, cât și în cel offline.
- Îmbunătățirea sănătății fizice: Este important să se asigure accesul copiilor la alimente nutritive și să se limiteze comercializarea și promovarea alimentelor nesănătoase.
- Implicarea copiilor: Ascultarea experiențelor și opiniilor copiilor este crucială pentru a găsi soluții eficiente în promovarea bunăstării acestora.