Obligația depunerii Declarației informative SAF-T începând cu 2025
Începând cu 1 ianuarie 2025, contribuabilii mici vor fi obligați să transmită fișierul standard de control fiscal prin completarea Declarației informative SAF-T D sau D 406. Această structură SAF-T include peste 390 de elemente fiscale și contabile ce trebuie raportate de către contribuabilii din România.
Ce reprezintă Declarația SAF-T
Declarația SAF-T (Standard Audit File for Tax) este o metodă electronică standardizată pentru trimiterea informațiilor financiar-contabile de la firme către Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Aceasta presupune transmiterea unui fișier XML care conține detalii despre operațiunile contabile, inclusiv facturi emise și primite, plăți, încasări, stocuri și alte informații financiare relevante.
Prin această raportare, ANAF are capacitatea de a analiza automat și detaliat activitatea economică a firmelor, reducând astfel necesitatea verificărilor fizice și interacțiunii directe cu plătitorii, facilitând în același timp identificarea eventualelor nereguli.
Cine trebuie să depună Declarația SAF-T în 2025
Contribuabilii mici
Contribuabilii mici, adică cei care nu au fost încadrati în categoria marilor sau mijlociilor contribuabili până la 31 decembrie 2021 și care au menținut această clasificare și după 1 ianuarie 2022, sunt obligați să depună Declarația D406 începând de la 1 ianuarie 2025. De asemenea, contribuabilii nerezidenți înregistrați doar în scop de TVA în România trebuie să transmită Declarația SAF-T începând cu aceeași dată.
Aceste entități vor beneficia de o perioadă de grație pentru depunerea primei raportări, astfel: 6 luni pentru prima raportare, 5 luni pentru a doua, 4 luni pentru a treia, 3 luni pentru a patra și 2 luni pentru a cincea raportare, în cazul celor care au obligația de a transmite lunar fișierul SAF-T. Contribuabilii care trebuie să depună raportările trimestrial vor avea 3 luni pentru prima raportare.
Contribuabilii mijlocii
Firmele încadrate în categoria de contribuabili mijlocii au început să depună Declarația D406 începând cu 1 ianuarie 2023.
Contribuabilii mari
Firmele care sunt considerate contribuabili mari și care au fost încadrate în această categorie și în anul 2021 sunt obligate să depună Declarația SAF-T începând cu 1 ianuarie 2022.
Alte categorii de contribuabili
Indiferent de categoria în care se încadrează, următoarele entități au obligația de a depune Declarația SAF-T:
- Regii autonome și institute de cercetare-dezvoltare;
- Societăți pe acțiuni, societăți în comandită simplă, în nume colectiv și SRL-uri;
- Companii naționale și organizații cooperatiste;
- Persoane juridice străine cu sedii permanente sau conducere efectivă în România;
- Asociații cu scop patrimonial și fără scop patrimonial;
- Societăți nerezidente, înregistrate în scopuri de TVA.
Ce conține Declarația D406
Declarația SAF-T include informații financiare și contabile esențiale, printre care:
- Registrul general al tranzacțiilor financiare, inclusiv detalii despre venituri și cheltuieli;
- Informații privind încasările și plățile, care includ date despre facturi;
- Inventarul stocului companiei;
- Mijloace fixe, precum echipamente și proprietăți;
- Informații legate de TVA;
- Registrul jurnal, unde se înregistrează cronologic toate operațiunile financiare realizate de contribuabili.
Depunerea Declarației SAF-T: Ghid pentru contribuabili
ANAF a republicat documentele necesare pentru facilitarea depunerii declarației D406, inclusiv validatorul, fișierul XSD și schema XLS, care conțin elemente de ghidare și asistență pentru acest proces.
Pașii pentru depunerea Declarației SAF-T
Procesul de depunere a declarației SAF-T implică următorii pași esențiali:
- Generarea fișierului SAF-T de către aplicația informatică a entității în format XML;
- Verificarea structurii fișierului și a corelațiilor dintre date prin programul „Validator“ oferit de ANAF;
- Generarea Declarației D406 ca document electronic în format PDF, cu XML atașat, semnat electronic.
Dacă declarația SAF-T este trimisă cu informații greșite sau incomplete, contribuabilii pot depune o declarație rectificativă, care va include atât informațiile corecte din declarația inițială, cât și datele noi.
Termenul limită pentru raportarea Declarației SAF-T
Raportarea SAF-T se poate efectua în următoarele intervale:
- Lunar – pentru contribuabilii cu perioadă fiscală lunară pentru TVA;
- Trimestrial – pentru cei care au perioadă fiscală trimestrială sau anuală pentru TVA;
- Până la ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.
Declarațiile informative D406 pentru “Stocuri” trebuie depuse în termenul stabilit de autoritatea fiscală centrală, care nu poate fi mai mic de 30 de zile calendaristice de la data solicitării.
Cine nu trebuie să depună Declarația SAF-T în 2025
În anul 2025, următoarele categorii de contribuabili nu au obligația de a depune declarația SAF-T:
- Persoanele fizice autorizate (PFA);
- Întreprinderile individuale (II);
- Întreprinderile familiale (IF);
- Persoanele fizice care desfășoară activități cu scop lucrativ (PFL);
- Asociațiile familiale (ASF);
- Societățile profesionale de avocați cu răspundere limitată (SPAR) și cabinetele individuale de avocat;
- Societățile profesionale notariale și birourile individuale notariale;
- Cabinetele medicale individuale (CMI);
- Societățile profesionale de practicieni în insolvență (SPI);
- Întreprinderile profesionale unipersonale cu răspundere limitată (URL);
- Instituțiile publice (PUB), indiferent de sursa de finanțare;
- Autoritățile administrative, indiferent de sursa de finanțare.