Cablurile submarine din Marea Baltică, finanțate de transportatori. Propunerea ministrului apărării estonian

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
4 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Taxă propusă pentru navele care navighează în Marea Baltică

Companiile de transport maritim ar putea fi obligate să plătească o taxă pentru a naviga prin Marea Baltică, una dintre cele mai frecventate rute maritime din lume. Aceasta măsură este luată în considerare ca urmare a creșterii costurilor asociate protejării cablurilor submarine, conform declarațiilor ministrului estonian al apărării, Hanno Pevkur. Această inițiativă vine pe fondul unui număr tot mai mare de defecțiuni raportate în infrastructura submarine de comunicații și transport de energie din regiune.

Incidentele din Marea Baltică și măsurile de securitate

NATO a mobilizat fregate, avioane de patrulare și drone în Marea Baltică ca răspuns la o serie de incidente în care nave au avariat cabluri de energie și comunicații, suspectate de a fi acte de sabotaj. Pevkur a menționat că, pe lângă patrularea zonei, statele analizăm și alte măsuri de protecție, cum ar fi instalarea de senzori pentru detectarea ancorelor care sunt târâte pe fundul mării sau construirea de carcase în jurul cablurilor.

Implementarea acestor măsuri va implica costuri semnificative, iar, indiferent de cine va suporta cheltuielile – statele sau operatorii de cablu – consumatorii ar putea fi cei care vor plăti, prin taxe mai mari sau prin creșterea costurilor utilităților.

Propunerea taxei pe nave

O altă opțiune considerată de Pevkur este impunerea unei taxe pentru navele care navighează prin Marea Baltică, care este înconjurată de opt țări membre NATO și de Rusia. El a comparat această taxă cu cele aplicate la aeroporturi, menționând că ar putea exista un cost similar pentru companiile maritime care traversează strâmtorile daneze, ca o formă de asigurare împotriva deteriorării cablurilor.

Impactul global asupra cablurilor submarine

La nivel mondial, aproximativ 150 de cabluri submarine sunt avariate anual, conform Comitetului internațional pentru protecția cablurilor, cu sediul în Regatul Unit. Cablurile de telecomunicații, liniile electrice și conductele de gaz din Marea Baltică, care se află la adâncimi reduse, sunt considerate deosebit de vulnerabile din cauza intensității traficului, estimându-se că până la 4.000 de nave traversează zona zilnic.

Investigațiile în curs și acuzațiile de sabotaj

Recent, autoritățile suedeze au sechestrat o navă sub pavilion maltez în legătură cu avarierea unui cablu care leagă Letonia de Suedia, parte dintr-o serie de incidente similare petrecute în ultimul an, care au afectat și liniile electrice și de telecomunicații dintre Estonia și Finlanda. Pevkur a afirmat că, deși investigațiile sunt în desfășurare, aceste incidente sugerează o acțiune coordonată din partea navelor aparținând „flotei fantomă” a Rusiei. El a subliniat că prezența acestor nave, deși flutură steaguri diferite, ridică suspiciuni cu privire la legăturile lor cu Rusia.

Moscova a respins aceste acuzații, afirmând că țările occidentale fac declarații „fără dovezi” cu privire la implicarea sa în aceste incidente.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *