Critica economistului Cornel Ban asupra austerității în educație
Cornel Ban, profesor doctor la Copenhagen Business School, a criticat sever tăierile bugetare din educație, catalogându-le drept „o formă de prostie concentrată” și „automutilare plină”. El a subliniat că, în era populismului, expertiza nu mai contează, dar este important să se păstreze o arhivă a opiniilor fundamentate.
Consecințele măsurilor guvernamentale
Ban a evidențiat că reducerile bugetare, comasarea școlilor, creșterea dimensiunii claselor și concedierea profesorilor sunt măsuri fiscaliste cu efecte negative pe termen lung asupra performanței școlare, echității sociale și capitalului uman. Politicile actuale ale guvernului român ignoră dovezile existente și riscă să producă daune structurale ireversibile, toate acestea pentru un procent infim, fără efect fiscal.
Impactul subfinanțării educației
Subfinanțarea cronică a educației, conform lui Ban, va avea un impact economic negativ pe termen mediu. La nivel macroeconomic, educația insuficientă este asociată cu o creștere economică mai lentă, o productivitate scăzută și dificultăți în atragerea investițiilor străine directe. Ratele ridicate de părăsire timpurie a școlii și performanțele scăzute la testele PISA sugerează că o parte semnificativă a forței de muncă viitoare va intra pe piață cu un capital uman precar, limitând astfel perspectivele de convergență economică cu media Uniunii Europene.
Concluzie
Austeritatea în educație, așa cum este implementată de guvern, are potențialul de a genera daune ireparabile pe termen lung, afectând nu doar sistemul educațional, ci și economia națională în ansamblu.