Avertismente din industria auto germană cu privire la tarifele vamale propuse de Trump
Planurile președintelui american Donald Trump de a impune noi tarife vamale ar putea conduce la o creștere a prețurilor automobilelor pentru consumatorii din Statele Unite și ar afecta producătorii auto la nivel global. Aceasta este avertizarea venită marți din partea influentei industrii auto germane, pe fondul scăderii acțiunilor companiilor auto din cauza perspectivelor unor taxe de import mai mari în SUA.
Impactul tarifelor asupra inflației
Hildegard Mueller, președinta Asociației Auto Germane (VDA), a declarat într-o conferință de presă anuală că tarifele propuse de Trump ar putea contribui la creșterea inflației în Statele Unite. „Donald Trump a promis în campania sa electorală să reducă inflația. În acest sens, sperăm la discuții suplimentare pe acest subiect,” a afirmat Mueller.
Consecințele posibile ale tarifelor
Deși Trump nu a implementat imediat tarifele pe care le-a promis, el a subliniat că acestea rămân o opțiune și a menționat că un tarif de 25% asupra importurilor din Canada și Mexic ar putea fi aplicat începând cu data de 1 februarie. În trecut, Trump a folosit amenințarea tarifelor pentru a convinge producătorii auto să își mute o parte din producție în Statele Unite.
Producătorii auto globali fabrică vehicule în Mexic pentru a le vinde în SUA, iar Mexicul este o componentă esențială a lanțului de aprovizionare pentru industria auto americană. Furnizori majori precum Bosch și Continental au început să își adapteze producția pentru a minimiza impactul, însă tarifele americane asupra importurilor auto din Mexic ar afecta atât producătorii, cât și furnizorii din SUA, Europa, Japonia și Coreea de Sud.
Piața auto afectată la nivel global
Amenințarea continuă a tarifelor americane a avut un impact negativ asupra acțiunilor companiilor din Asia, inclusiv Honda, Mazda, Hyundai și Kia, care produc vehicule în Mexic. În Europa, acțiunile Volkswagen și Stellantis, care sunt expuse la tarifele pe producția din Mexic, au înregistrat scăderi de 0,8% și, respectiv, 1,3%.
Îngrijorări din partea producătorilor auto
Volkswagen, al doilea cel mai mare producător auto din lume, și-a exprimat îngrijorarea cu privire la impactul economic negativ pe care tarifele propuse de administrația SUA le-ar putea avea asupra consumatorilor americani și asupra industriei auto internaționale. Compania a subliniat că intenționează să investească peste 10 miliarde de dolari în SUA, întreținând uzina din Chattanooga și un parteneriat cu Rivian.
Negocieri pentru evitarea tarifelor
Producătorii auto au purtat negocieri cu echipa lui Trump înainte de preluarea oficială a funcției, în speranța de a evita impunerea tarifelor. Președintele Stellantis, John Elkann, a petrecut patru zile la Washington discutând cu Trump și oficiali de rang înalt din administrație.
Angajamentele companiilor față de producția din SUA
Volkswagen și principalii săi concurenți germani, Mercedes-Benz și BMW, care au uzine în state americane controlate de republicani și care l-au sprijinit pe Trump, și-au reafirmat angajamentul față de producția în SUA. Mueller, reprezentanta VDA, a subliniat că acest aspect „ar trebui luat în considerare” în orice discuție legată de tarife. „Avem multe de oferit, multe locuri de muncă în SUA, o rețea de producție eficientă care contribuie la creștere și prosperitate. Dacă tarifele sunt impuse, trebuie să analizăm cum putem răspunde concret,” a concluzionat Mueller.