Autoritatea de reglementare a UE revizuiește decizia privind autorizarea zborurilor cu un singur pilot pentru cursele aeriene de linie.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
5 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Companiile aeriene vizează reducerea numărului de piloți

Companiile aeriene intenționează să reducă numărul de piloți pentru a obține economii financiare, însă sindicatele se opun ferm acestei inițiative. Reprezentanții companiilor susțin că noile tehnologii elimină necesitatea prezenței constante a doi piloți în cockpit. Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) se află într-o poziție de mediere în această dispută.

Agenția Europeană de Siguranță a Aviației își revizuiește poziția

Marți, EASA a publicat actualizarea anuală a Planului european pentru siguranța aviației, care stabilește prioritățile în domeniul siguranței, identificând în același timp riscurile și măsurile de atenuare corespunzătoare. În acest document, agenția și-a restrâns deschiderea față de operațiunile cu un singur pilot, introducând un obstacol de reglementare suplimentar.

„EASA și-a ajustat programul de elaborare a normelor pentru a clarifica faptul că ne vom concentra mai întâi pe evaluarea dezvoltării și implementării unor astfel de tehnologii avansate de cockpit,” a declarat un purtător de cuvânt al agenției.

Conceptul de zbor cu un singur pilot

Zborul cu un singur pilot nu înseamnă că un singur pilot va conduce un avion de linie pe întreaga durată a zborului. Aceasta ar permite ca un pilot să fie singur în cabina de pilotaj în timpul zborului de croazieră, în timp ce cel de-al doilea pilot ar putea să se îndepărteze temporar de comenzi. Totuși, pentru implementarea acestui model, producătorii de aeronave trebuie să demonstreze că tehnologia disponibilă poate asigura siguranța necesară.

EASA va aproba operațiunile cu un singur pilot, cunoscute ca operațiuni cu echipaj minim extins (eMCO). Această schimbare ar putea fi atractivă pentru multe companii aeriene, care în prezent sunt obligate să mențină doi piloți pe întreaga durată a zborului. În cazul în care zborul depășește durata unei ture de pilotaj, sunt necesari patru piloți.

Studiu privind impactul tehnologiilor avansate

În actualizarea de marți, EASA a anunțat că va demara un studiu pentru a evalua impactul „noilor tehnologii avansate pentru cabina de pilotaj” și va propune un cadru de reglementare care să asigure integrarea în condiții de siguranță a cockpiturilor inteligente în operațiunile de transport aerian comercial. Aceasta introduce o nouă etapă de reglementare înainte de a lua în considerare operațiunile cu un singur pilot.

Precedentul studiu de reglementare, inițiat de EASA în 2023, se concentra pe elaborarea unor norme care să permită „punerea în aplicare în condiții de siguranță a eMCO”. Însă cea mai recentă acțiune a agenției se axează exclusiv pe conceptul de cockpit inteligent.

Un accent pe siguranță

EASA a explicat schimbările anunțate ca parte a unui demers de a elimina orice incertitudine cu privire la faptul că siguranța rămâne prioritară. „În luna noiembrie a anului trecut, EASA a clarificat abordarea sa referitoare la conceptul de eMCO, subliniind tuturor părților implicate că siguranța este pe primul loc și trebuie întărită prin orice modificare a cockpitului sau a operațiunilor,” a subliniat purtătorul de cuvânt.

Abordarea mai conservatoare adoptată de EASA în privința operațiunilor cu un singur pilot vine în urma numirii lui Florian Guillermet în funcția de director executiv al agenției UE în aprilie. El l-a succedat pe Luc Tytgat, care a exercitat funcția de director executiv interimar în ultimele șapte luni, precum și pe Patrick Ky, care a condus agenția timp de 10 ani, fiind un susținător deschis al operațiunilor cu un singur pilot.

Piloți Îngrijorați de Direcția EASA

Piloții manifestă îngrijorări cu privire la noua direcție a Agenției Europene pentru Siguranța Aviației (EASA). Tanja Harter, președintele sindicatului European Cockpit Association, a declarat că agenția, sub conducerea anterioară, a arătat o tendință îngrijorătoare de a favoriza zborurile cu un singur pilot, aliniindu-se prea strâns cu interesele industriei.

Harter a subliniat că conceptul operațional de zbor cu un singur pilot în timpul croazierei rămâne activ și a fost menționat explicit în documentele recente. Ea a adăugat că producătorii de aeronave și anumite companii aeriene continuă să facă presiuni în această direcție, dar a subliniat că autoritățile de reglementare trebuie să prioritizeze siguranța.

Impulsul pentru Zborul cu Un Singur Pilot

Majoritatea inițiativelor pentru dezvoltarea capacităților de zbor cu un singur pilot provin din Europa, unde Airbus, lider mondial în acest domeniu, colaborează cu alți producători, precum Dassault, pentru a avansa în zborul autonom.

Riscurile Asociate Reducerii Numărului de Piloți

Sindicatele de piloți au reacționat ferm, avertizând asupra riscurilor pentru siguranță generate de reducerea numărului de piloți din cabina de pilotaj. Un recent anunț al sindicatului a pus o întrebare provocatoare: „Puteți gestiona simultan două urgențe?”. Aceasta a fost însoțită de o imagine sugestivă, în care o toaletă era plasată în mijlocul punții de zbor, fără niciun pilot în cabină.

Un incident tragic a intensificat aceste preocupări: moartea subită a unui pilot de la Turkish Airlines în timpul unui zbor de la Seattle la Istanbul, în luna octombrie, a demonstrat importanța echipajului suplimentar, care a fost esențial pentru asigurarea unei aterizări în siguranță a aeronavei.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *