APIA Contestă Ghidul de Finanțare al Programului „Rabla” 2025
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) exprimă un dezacord ferm față de forma actuală a Ghidului de finanțare pentru Programul „Rabla” 2025, recent lansat în consultare publică de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor. APIA consideră că prevederile acestui document nu răspund corespunzător cerințelor pieței și ar putea încetini și mai mult procesul de electrificare a transportului rutier în România.
Reprezentanții APIA subliniază necesitatea unor subvenții corect adaptate pentru vehiculele electrice, având în vedere că în 2024, reducerea drastică a sprijinului financiar a dus la o scădere de 32,2% a pieței de automobile electrice. Această situație a plasat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește numărul de vehicule electrice înmatriculate raportat la populație. De asemenea, în primele două luni ale anului 2025, înmatriculările de vehicule electrice au scăzut cu 31% comparativ cu aceeași perioadă din 2024, ceea ce este extrem de îngrijorător, având în vedere că 2024 a fost deja un an foarte slab pentru acest sector.
Tendința negativă este cu atât mai alarmantă cu cât, la nivel european, înmatriculările de vehicule electrice au crescut cu 37% în prima lună a anului 2025. Această discrepanță subliniază faptul că România nu doar că nu se aliniază tendințelor europene, dar riscă să devină un exemplu de stagnare în tranziția către mobilitatea electrică.
Propunerile APIA pentru Îmbunătățirea Programului
În acest context, APIA reiterează propunerile anterioare adresate Guvernului și Ministerului Mediului. Una dintre sugestii vizează menținerea și majorarea subvenției pentru vehiculele electrice la 8.500 de euro în 2025 și la 7.500 de euro în 2026, urmate de o scădere treptată până în 2030. De asemenea, APIA propune majorarea plafonului maxim al prețului de achiziție eligibil prin „Rabla” la 80.000 de euro, pentru a reflecta inflația și a facilita accesul consumatorilor la vehicule electrice de performanță.
Asociația sugerează, de asemenea, reducerea perioadei minime de păstrare a unui autoturism achiziționat prin program de la 3 ani la 1 an, pentru a stimula o piață dinamică și a permite mai multor categorii de consumatori să acceseze mobilitatea electrică. Conducerea APIA avertizează că, în absența unor măsuri eficiente și a unei colaborări strânse cu Comisia Europeană, România riscă să rămână pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește tranziția către mobilitatea electrică, având un impact negativ asupra consumatorilor și asupra competitivității industriei auto locale.
Detalii despre Ghidul „Rabla” Propus
Pe 5 martie, Ministerul Mediului a lansat în consultare publică Ghidul pentru „Programul pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră”, cunoscut sub denumirea „Rabla”. Conform documentului, cuantumul ecotichetului pentru achiziția autoturismelor 100% electrice rămâne același ca în 2024, respectiv 25.500 de lei (5.000 de euro). De asemenea, se preconizează acordarea a 7.000 de lei pentru alte categorii de vehicule.
Subvenții pentru achiziția de motociclete și autovehicule ecologice
Recent, s-au anunțat noi măsuri de sprijin pentru persoanele care doresc să achiziționeze motociclete sau autovehicule cu un impact redus asupra mediului. Aceste inițiative vizează încurajarea utilizării mijloacelor de transport mai ecologice și mai eficiente din punct de vedere energetic.
Sprijin financiar pentru motociclete
Pentru cei care intenționează să cumpere o motocicletă, se va oferi un ajutor financiar de 10.000 de lei. Această sumă este destinată să sprijine achiziția de vehicule care contribuie la reducerea emisiilor de carbon.
Articol asemanator: Ciolacu: România a atins suma de 100 de miliarde de euro primite de la UE
Subvenții pentru autovehicule cu propulsie termică și hibrid
De asemenea, persoanele care optează pentru un autovehicul nou cu sistem de propulsie termică (cu ardere internă) sau hibrid vor beneficia de o subvenție de 10.000 de lei. Această măsură are rolul de a stimula piața vehiculelor mai puțin poluante.
Stimulente pentru vehicule electrice
În plus, pentru achiziția unor autovehicule noi plug-in hibrid sau a unor motociclete electrice, subvenția va crește la 13.000 de lei. Această inițiativă subliniază angajamentul de a promova soluțiile de transport durabile.
Concluzie
Aceste subvenții sunt parte dintr-un program mai amplu menit să sprijine tranziția către un transport mai ecologic. Investițiile în vehicule mai prietenoase cu mediul nu doar că contribuie la reducerea poluării, dar și la creșterea eficienței energetice în sectorul transporturilor.