Impactul tarifelor impuse Chinei asupra afacerilor de Crăciun
Tarifele comerciale aplicate de Statele Unite asupra produselor din China riscă să transforme pe Donald Trump într-un veritabil „Grinch”, nu dintr-o intenție de a strica sărbătorile, ci din cauza efectelor negative asupra producătorilor. Conform informațiilor provenite de la manufacturierii chinezi de pomi de Crăciun din plastic și alte decorațiuni festive, comenzile din partea clienților americani, esențiale pentru afacerile lor, ar fi trebuit să înceapă deja să sosească. Totuși, din cauza creșterii tarifelor de import, acestea nu au mai fost plasate, conform unei analize Reuters.
Donald Trump a majorat tarifele pentru importurile din China cu 125% în acest an, în cadrul unui conflict comercial care se intensifică, având potențialul de a afecta semnificativ cel mai mare exportator mondial de produse manufacturate. Retailerii din Statele Unite depind aproape în totalitate de China pentru decorațiunile de Crăciun, aceasta furnizând 87% din produsele necesare, în valoare de aproximativ 4 miliarde de dolari. De asemenea, fabricile chineze sunt foarte dependente de piața americană, unde vând jumătate din producția lor.
Provocările cu care se confruntă producătorii chinezi
Dacă americanii doresc să achiziționeze noi decorațiuni de Crăciun în acest an, vor fi nevoiți să plătească mult mai mult pentru acestea, având în vedere incertitudinile privind disponibilitatea produselor pe rafturi. „Până acum, anul acesta, niciunul dintre clienții mei americani nu a plasat nicio comandă”, a declarat Qun Ying, directorul unei fabrici de pomi artificiali din Jinhua, estul Chinei. „Desigur, este vorba despre tarife. Până la mijlocul lunii aprilie, de obicei, toate comenzile sunt finalizate, dar acum … este greu de spus dacă vor veni comenzi. Poate că americanii nu vor cumpăra nimic în acest an.”
În apropiere de Jinhua, în Shaoxing, Liu Song, proprietarul unei alte fabrici, a exprimat optimismul că afacerea sa poate face față dificultăților, încercând să își crească vânzările în Rusia, Europa și Asia de Sud-Est, care deja reprezintă 75% din produsele sale. „Suntem îngrijorați. Comenzile din SUA vor scădea”, a spus el, adăugând că „Vom câștiga cu siguranță acest război comercial”.
Viitorul incert al afacerilor de Crăciun
Jessica Guo, care conduce o altă fabrică de pomi de Crăciun în Jinhua, a menționat că a fost informată de un client important din SUA despre anularea unei comenzi de 3 milioane de yuani (aproximativ 408.191 de dolari), pentru care deja cheltuise 400.000 de yuani pe materiale. Ea se teme că această comandă va fi anulată în curând și își exprimă îngrijorarea cu privire la viitorul afacerii sale. „Colegii mei și cu mine ne bazăm pe comenzile din SUA pentru a supraviețui. Acest lucru va afecta în mod inevitabil o mulțime de oameni. Nimeni nu poate scăpa.”
Consecințele economice ale războiului comercial
Economiștii estimează că acest conflict comercial va reduce creșterea economică a Chinei cu 1-2 puncte procentuale în acest an, agravând problemele de supracapacitate industrială, amenințând locurile de muncă și alimentând forțele deflaționiste. Pe măsură ce exportatorii chinezi vând mai puțin către SUA, care a achiziționat bunuri în valoare de peste 400 de miliarde de dolari anul trecut, aceștia vor trebui să facă față unei competiții din ce în ce mai intense pe piețele internaționale.
Impactul tarifelor asupra industriei decorațiunilor de Crăciun
Prețurile pe piețele internaționale sunt în continuă creștere, iar economiștii avertizează că acest lucru va afecta marjele de profit deja subțiri ale companiilor, forțându-le să reducă și mai mult costurile în țările lor de origine. Fabrica lui Guo, cu o suprafață de 10.800 de metri pătrați, are în mod constant 140 de angajați, dar acest număr poate crește la 200 în sezonul de vârf al producției din timpul verii. Cu toate acestea, anul acesta, Guo nu se așteaptă să angajeze personal suplimentar.
„Pierderea pieței americane va avea cu siguranță un impact asupra locurilor de muncă ale multor oameni”, a declarat Guo, subliniind îngrijorările legate de scăderea cererii.
Dificultăți în aprovizionare
Analiștii economici subliniază că obținerea de produse din alte țări decât China va fi o provocare. Cambodgia, al doilea cel mai mare exportator de decorațiuni de Crăciun către Statele Unite, produce 5,5% din bunurile importate. Cu toate acestea, recent, au fost impuse tarife de 49% asupra importurilor din Cambodgia, ceea ce complică și mai mult situația.
Provocările mutării producției în SUA
Unul dintre obiectivele președintelui american este mutarea producției în Statele Unite, în special în contextul tarifelor impuse Chinei și altor țări. Totuși, Jami Warner, director executiv al Asociației Americane a Pomilor de Crăciun, consideră că această opțiune nu este fezabilă. „Cu siguranță nu pot fi fabricate în Statele Unite. Nu există producție, tehnologia nu este aici, piața muncii nu este aici”, a declarat Warner.
Acesta se așteaptă la creșteri semnificative ale prețurilor, deși este dificil de estimat cât de mari vor fi acestea. Warner estimează că 80% dintre brazii de Crăciun expuși în SUA sunt artificiali, majoritatea fiind fabricați în China.
Industria ca victimă colaterală
Expertul american își exprimă îngrijorarea cu privire la faptul că industria sa devine o victimă colaterală în cadrul unei lupte geopolitice. „Ceea ce fac și vând membrii noștri nu sunt produse strategice. Nu suntem amenințători. Suntem o afacere fericită, veselă. Ne-ar plăcea să rămânem în această afacere la fel de veseli”, a concluzionat Warner.