Analiză: Capcana lui Donald Trump pentru Crimeea. Motivele pentru care SUA solicită Ucrainei un „compromis acceptabil” pentru a declara peninsula parte din Rusia.

STIRIVOX Moderator STIRIVOX
9 Min Citire

Sursa foto: Google Images

0:00

Includerea Crimeei în planul de pace al lui Trump

Propunerea lui Trump de a include Crimeea în planul său de pace ar putea facilita Moscovei demersurile pentru legalizarea anexării acesteia la nivelul ONU, conform unor analize recente. Potrivit unor informații scurse în presă, prima sugestie din schița de o pagină a lui Trump ar fi ca Statele Unite să recunoască Crimeea ca teritoriu „rus” de jure. Aceste rapoarte subliniază că SUA nu ar cere Ucrainei sau statelor din Uniunea Europeană să adopte aceeași poziție, Kievul continuând să considere Crimeea parte integrantă a granițelor sale constituționale.

Un compromis acceptabil?

Trump a afirmat pe platforma sa de socializare că „nimeni nu-i cere lui Zelenski să recunoască Crimeea ca teritoriu rusesc”. Mesajul său a fost întărit de purtătoarea de cuvânt a acestuia, Karoline Leavitt, în cadrul unei conferințe de presă la Casa Albă. De la prima vedere, această situație ar putea părea minoră. Chiar și European Pravda sugerează că ar putea constitui un „compromis” acceptabil pentru Rusia și pentru statele Uniunii Europene, care nu ar trebui să recunoască oficial anexarea.

Posibilitatea unui acord din partea Ucrainei

Așadar, se pune întrebarea: ar trebui Ucraina să considere acest aspect? Ar putea să prezinte o astfel de mișcare ca un gest de bunăvoință pentru pace? Deși SUA ar putea recunoaște Crimeea ca teritoriu rus fără acordul Ucrainei, întrebarea rămâne: ce ar avea de pierdut Ucraina?

În realitate, această situație ar putea să se transforme într-o capcană periculoasă.

Importanța acordului Ucrainei

Necesitatea consimțământului Ucrainei devine evidentă atunci când analizăm pașii următori: acordul Ucrainei ar putea fi esențial pentru legitimarea și obținerea susținerii internaționale a întregului „pachet de pace”, ceea ce ar putea submina recunoașterea internațională a granițelor Ucrainei. Acesta pare a fi scopul Kremlinului în avansarea acestei propuneri prin intermediul consilierului lui Trump, Witkoff: obținerea unei aprobări simbolice din partea Ucrainei, care să fie utilizată ulterior pentru a prezenta acordul în fața Consiliului de Securitate al ONU, similar acordurilor de la Minsk.

Astfel, acordul ar putea include o clauză prin care Crimeea să fie recunoscută ca teritoriu rus în conformitate cu legislația americană. În calitate de membri permanenți ai Consiliului de Securitate, SUA și Rusia ar putea încuraja comunitatea internațională să sprijine „pacea”, argumentând că Ucraina a acceptat deja acest pachet, inclusiv formularea referitoare la Crimeea.

Consecințele posibile

Pe baza unei eventuale rezoluții a Consiliului de Securitate al ONU, Rusia și SUA ar putea afirma că Crimeea face parte din granițele Rusiei recunoscute la nivel internațional. Cu toate acestea, Ucraina ar respinge această interpretare, insistând pe faptul că Crimeea este parte a teritoriului său conform Constituției și documentelor internaționale, cum ar fi rezoluțiile anterioare ale Adunării Generale a ONU.

Rămâne de văzut care poziție va avea greutate mai mare în acest context. Chiar și aliații apropiați ai Moscovei, precum Iranul sau China, nu recunosc oficial Crimeea ca teritoriu rus.

Posibile Implicații ale Unui Acord de Pace în Contextul Conflictului Rusia-Ucraina

În cazul în care Statele Unite ar stabili un precedent printr-un acord de pace aprobat de Consiliul de Securitate, care să fie acceptat și de Ucraina, numărul țărilor dispuse să urmeze acest exemplu ar putea crește considerabil. Rusia ar putea oferi stimulente economice acestor țări, în timp ce ar exercita presiuni asupra administrației americane. Aceasta din urmă ar putea, la rândul său, să influențeze alte națiuni pentru a susține abordarea de tip „pace înainte de toate” și pentru a promova recunoașterea Crimeei ca teritoriu rus.

Pe de altă parte, Ucraina ar continua să beneficieze de un sprijin robust din partea statelor europene, unde principiul integrității teritoriale este un element fundamental al dreptului internațional, consacrat în Actul final de la Helsinki din 1975, referitor la securitate și cooperare în Europa.

Contextul Global și Provocările Legale

Pe plan global, însă, situația este mai complexă. Carta ONU subliniază importanța soluționării pașnice a litigiilor, dar nu menționează explicit inviolabilitatea frontierelor ca un principiu de bază (articolul 2). De la înființarea Organizației Națiunilor Unite, multe frontiere ale statelor au fost modificate, inclusiv prin procese de decolonizare.

Există, de asemenea, numeroase dispute teritoriale nerezolvate, cum ar fi conflictul israeliano-palestinian, disputa India-Pakistan privind Kashmirul și ocuparea Saharei de Vest de către Maroc. Un exemplu relevant pentru Ucraina este cazul Kosovo, dar spre deosebire de aceste situații, conflictul dintre Rusia și Ucraina nu este considerat o dispută teritorială conform dreptului internațional, deoarece frontierele Ucrainei sunt clar definite și recunoscute internațional de toate statele membre ale ONU, inclusiv de Rusia în 1991, și nu au fost contestate de nimeni în afară de Moscova.

Posibile Schimbări în Recunoașterea Frontierelor

Dacă Ucraina ar accepta să permită Statelor Unite să recunoască anexarea Crimeei de către Rusia, numărul țărilor care ar putea accepta frontierele Ucrainei conform acestei noi „interpretări SUA-Rusia” ar putea deveni comparabil cu, sau chiar mai mare decât, numărul celor care continuă să sprijine poziția Ucrainei în relația cu Uniunea Europeană. Acest lucru ar putea diminua conceptul de frontiere ale Ucrainei recunoscute internațional, afectând astfel fundamentul argumentului său juridic pe scena globală.

Este important de menționat că recunoașterea internațională a frontierelor unui stat de către alte națiuni are o relevanță mai mare în dreptul internațional decât ceea ce este stipulat în constituția sa. În acest context, atât SUA, cât și Rusia sunt conștiente că Ucraina nu va recunoaște niciodată Crimeea ca teritoriu rus și nu va modifica Constituția pentru a reflecta o astfel de schimbare. Totuși, printr-o colaborare, SUA și Rusia ar putea redefini frontierele Ucrainei pe scena internațională, excluzând Crimeea, dacă Ucraina ar oferi chiar și o aprobată simbolică pentru ca Washingtonul să acționeze, chiar dacă acest lucru ar putea fi realizat și fără acordul Ucrainei.

Apărarea Intereselor Naționale

În acest context, se ridică întrebarea despre ce ar trebui să facă Ucraina. Este esențial ca aceasta să își apere liniile roșii și să rămână fermă în pozițiile sale strategice.

Ucraina și Poziția sa privind Anexarea Teritoriilor

Ucraina, deși poate accepta temporar pierderea controlului asupra anumitor teritorii ocupate, nu va consimți niciodată la recunoașterea legală a anexării acestora, inclusiv a Crimeei. Aceasta implică un refuz ferm de a accepta sau de a sprijini orice formă de recunoaștere a anexării de către alte state.

Este adevărat că Statele Unite sau alte țări ar putea acționa independent, recunoscând anexarea fără a obține acordul Ucrainei. În prezent, acest lucru este posibil din punct de vedere tehnic. Totuși, în asemenea circumstanțe, Ucraina ar avea argumente juridice și morale mai solide pentru a susține că astfel de acțiuni contravin recunoașterii internaționale unitare a frontierelor sale.

În acest context, se subliniază că, în eventualitatea unor compromisuri în cadrul unui viitor acord de pace, textul acestuia trebuie să excludă orice referire la statutul juridic al Crimeei.

Distribuie acest articol
Lasa un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *